- پایگاه خبری تحلیلی در سـیاهکل - https://www.darsiahkal.ir -

گروه موسیقی شاه نوری در جشنواره سورنای وحدت اجرا کرد

به گزارش درسیاهکل [1] به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، این جشنواره در سه دسته قومی، ملی و مذهبی تقسیم بندی می شد كه همه گروه ها پیرامون آئین های جشن و شادی در مناطق و نواحی ایران به اجرای برنامه پرداختند.
در شب اول گروه موسیقی آیین كاشمر به سرپرستی محمد ناصری و گروه موسیقی شبدیز بوشهر به سرپرستی محسن حیدریه به اجرای مراسم آیینی و سنتی عروسی در مناطق خود پرداختند.
در آغاز مراسم شب دوم جشنواره “سرنای وحدت”، گروه موسیقی حافظ فارس به سرپرستی شمس الله پرند وار با اجرایی واسونك های شیرازی حاضران در سالن سینما شیرازی رابه فضای مراسم عروسی در شیراز قدیم برد.
گروه موسیقی پرنیان بویراحمد به سرپرستی حسین انصاری دومین گروهی بود كه در این شب برای علاقه مندان به موسیقی محلی قطعاتی مانند گل برجانس، ورد خالی، بایه بایه و حركات آیینی مانند چوب بازی و دستمال بازی را اجرا كردند.
گروه موسیقی آیینی كردستان به سرپرستی فواد پیشوا دیگر گروهی بود كه در شب دوم جشنواره “سورنای وحدت” با اجرای قطعات گل بنفشه، خن بندان، چپ و شمشال، بداهه نوازی سرنا و دهل شهروندان شیرازی را به مراسم آیینی درشادی های مناطق كردستان آشنا كرد.
آخرین گروهی كه در این شب این شب به اجرایی موسیقی محلی منطقه خود پرداخت لیان بوشهر به سرپرستی محسن شریفیان بود كه قطعات اجرا شده توسط این گروه مانندخیام خوانی، بیت خوانی، نیمه خوانی و انجام حركات و فرم های آیینی بوشهر با استقبال فراوان افراد حاضر در سینما شیراز روبرو شد.
در آغازشب سوم جشنواره “سورنای وحدت” نخستین گروهی كه برای حاضران به اجرا برنامه پرداخت گروه موسیقی شاه نوری گیلان به سرپرستی محمد رضا شاه نوری با قطعات مقدمه دیلمان، گلن كشی، چاروداری، قاسم آبادی، رعنا، آبگو، سیما جان، حیران حیران بود.
هنرمندان گروه موسیقی گل داز بلوچستان به سرپرستی گل محمد بلوچ نیز در این شب برای حاضران به اجرای قطعاتی از موسیقی این منطقه مانند اوخاتون جنت اوسالار كوثر (در وصف حضرت زهرا(س))، حلو حالو كنه، سالوك حنابندانه، لی للو لالو، مبارك مبارك، من به تی سالونك بنازیتم، سرونك گی گران دور منی چمه روك پرداختند.
هنرمندان بیرجندی گروه موسیقی هزاردستان به سرپرستی مهدی شیفته سومین گروهی بودند كه در این شب قطعات، موكه تورو میم، گل لاله، ای دل بلا ای دلبر، پریشان، عزیز بیشینه كناروم، عزیزام بهلولی ام را برای حاضران اجرا كردند.
آخرین اجرا دومین جشنواره “سورنای وحدت” مربوط به گروه موسیقی تال لرستان به سرپرستی فرج علی پور بود كه این هنرمندان نیز قطعات سنگین سماء، سه پا، دو پا، سیت بیارم،بارون بارون را اجرا كردند.
در انتهایی جشنواره “سورنای وحدت” از تمامی هنرمندان جشنواره تقدیر و لوح یادبود به آنها داد شد.
دومین جشنواره “سورنای وحدت” با هدف ایجاد شادی در میان شهروندان شیرازی و نیز اتحاد بیشتر میان قومیت های مختلف ایرانی، از 11 تا 13 اردیبهشت ماه هر شب ساعت 20 در سینما شیراز برگزار می شد.

عضویت کانال تلگرام در سیاهکل [2]