۱۰ دلیل جهت ضرب الاجل برای مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵
۱۰ دلیل جهت ضرب الاجل برای مذاکرات هسته ای ایران با ۱+۵
حجت الاسلام سید اصغر سعادت میرقدیم لاهیجانی
ما توافق کرده ایم
ما توافق کرده ایم
مهدی خورسند
شور و شعور
شور و شعور
وحید حسنی
توبه فتنه گران
توبه فتنه گران
حجت الاسلام میثم میرزایی
شهدای شهر ما چهره های ماندگار مناطق دیدنی و تاریخی نرم افزار و بازی های رایانه ای
˃
بلوک باشی بلوک باشی
نویسنده:
اسماعیل مهرانفر
ناشر:
نیماژ
کفسازی در بناها و محوطه های تاریخی کفسازی در بناها و محوطه های تاریخی
نویسنده:
رضا شیرازیان
ناشر:
دستان
عصر طلایی اسلام عصر طلایی اسلام
نویسنده:
محمد اسماعیل عرفانی
ناشر:
ندای سبز شمال
سخن دل سخن دل
نویسنده:
محمد اسماعیل عرفانی
ناشر:
بلور
چه عاشقانه سیاهکل چه عاشقانه سیاهکل
نویسنده:
اسماعیل پیر سیاهکل
ناشر:
نور نرگس
گیله شول گیله شول
نویسنده:
مصطفی رحیم پور
ناشر:
فرهنگ ایلیا
˂
بایگــانی مطــالب
29 مرداد 1392 1,723 بازدید کد خبر: 23354 چاپ

حـــلال و حـــرام ، در چهــل حدیث

سینا خوشرفتار

حـــلال و حـــرام ، در چهــل حدیث

خداوند نعمت های روی زمین را برای انسان قرار داده وبهره وری صحیح از آن را حلال شمرده است. برخی از چیز ها حرام است ویک مومن خداشناس ومعتقد به خدا وقیامت و بهشت و جهنم ، نباید به سراغ ان برود

درسیاهکل/سینا خوشرفتار : خداوند نعمت های روی زمین را برای انسان قرار داده وبهره وری صحیح از آن را حلال شمرده است.
برخی از چیز ها حرام است ویک مومن خداشناس ومعتقد به خدا وقیامت و بهشت و جهنم ، نباید به سراغ ان برود.
حلال و حرام در زمینه ی نعمت های خوردنی ، نوشیدنی ، پوشیدنی کسب مال و درآمد خرج و مصرف کردن مطرح است.
یک مسلمان مکتبی ف تنظیم امور زندگی اش را در همه ی ابعاد ، بر اساس اوامر خدای حکیم قرار میدهد از حلال ها استفاده واز حرام ها پرهیز مینمایند.
بدست آوردن ثروت ومال از بعضی راه ها حرام است مثل : دزدی – کم فروشی – گران فروشی – رباخواری – رشوه – تصرف در اموال یتیمان و….
مال اگر از راه صحیح و مشروع وحلال بدست آید و در راه خیر و حلال صرف شود ،مطلوب و قابل تایید است و چه نعمتی بالاتر از این که انسان با ثروت حلال و در آمد های پاک ، موفق به انجام کارهای نیک ، خدمت به مردم ، لذت های حلال ، سفرهای مناسب و تفریحات سالم شود
مال حرام روز قیامت مورد بازخواست و مال حلال مورد پاداش قرار خواهد گرفت. انشاالله همه ی ما در صف کسب کنندگان روزی حلال باشیم.
امید است مجموعه ی حاضر بهانه ای شود تا فعالیتهای گسترده ای در نشر آموزه ای خاندان نور علیهم السلام انجام گیرد وجامعه اسلامی سرشار از معارف بلند اهلبیت علیهم السلام گردد.
این مجموعه دارای 40 حدیث معتبر در باره لقمه ی حلال و حرام از ائمه هدی علیهم السلام میباشد که با ذکر منابع آن در کتب معتبر شیعه در اختیار شما عزیزان قرار گرفته است. انشاالله که مورد عنایت امام عصر ارواحنا له الفدا قرار گیرد.
……………………………………………………………………………………………………………………….
(( 1 ))
قال الله تعالی :
ای احمد همانا عبادت ده جز است که نه جزء آن طلب روزی حلال است . پس چون خوراکی و نوشیدنی خودرا پاک کردی در پناه من هستی. بحار الانوار ، ج 74 ، ص27.

(( 2 ))
قال الباقر (ع):
به خدا قسم ! اگر از شخصی راستگو حدیثی درباره حلال وحرام بشنوی ، از آنچه که آفتاب بر آن طلوع و غروب می کند برای تو بهتر است. محاسن،ج1،ص227

(( 3 ))
قال الصادق (ع):
به فرزند … در هفت سال سوم (از چهارده سالگی به بعد) حلال و حرام را آموزش دهید.الکافی،ج6،ص47

(( 4 ))
قال رسول الله (ص):
فرزندانتان را در رحم مادرانشان تربیت کنید. عرض شد این چطور ممکن است یا رسول الله ؟؟فرمودند : با خوراندن غذای حلال (به مادرانشان) . جُنگ مهدوی،ص132

(( 5 ))
قال الباقر (ع):
درپاسخ به کسی که عرض کرد : من در عمل ناتوانم و نماز و روزه کم به جا می آورم ولی سعی میکنم جز حلال نخورم و جز با حلال نزدیکی نکنم . فرمودند : چه جهادی برتر از پاک نگهداشتن شکم و شرمگاه؟؟ ! بحارالانوار،ج68،ص273

(( 6 ))
قالت فاطمه (س):
زاهدترین مردم کسی است که حرام را ترک کند. تحف العقول،ص519

(( 7 ))
قال الصادق (ع):
ابلیس ملعون میگوید : درمورد بنی آدم ، هرچه مرا خسته و ناتوان کند ،یکی از این سه چیز مرا به آدمیزاد ناتوان نمیکند (یعنی درمورد فریب آنان موفق میشوم) :
بدست اوردن مال از راه غیر حلال ، جلوگیری کردن او از پرداخت واجب مالی یا مصرف کردن آن در راه ناروا و حرام. الخصال،ج1ص132

(( 8 ))
قال الصادق (ع):
هرکس بخواهد دعایش مستجاب شود ، باید کسب خود را حلال کند و حق مردم را بپردازد.
دعای هیچ بنده ای که مال حرام در شکمش باشد یا حق کسی بر گردنش باشد،به درگاه خدا بالا نمیرود.بحارالانوار،ج93،ص321

(( 9 ))
قال رسول الله (ص):
عبادت هفتاد بخش است و بهترین بخش آن طلب حلال است.ثواب الاعمال،ص385

(( 10 ))
قال رسول الله (ص):
طلب مال حلال بر هر زن و مرد مسلمان لازم و واجب است . جامع الاخبار،ص389

(( 11 ))
قال الصادق (ع):
هیچ خیری نیست در کسی که دوست ندارد مال حلال جمع کند تا آبروی خود را با آن حفظ کند و قرض خود را با آن ادا کند.(چنین کسی انسان بی خیر است). بحارالانوار،ج103،ص7

(( 12 ))
قال الکاظم (ع):
کسی که در پی روزی حلال باشد و آن را برای خود و خانواده اش مصرف کند ، همانند کسی است که در را خدا جهاد کند.بحارالانوار،ج103،ص3

(( 13 ))
قال رسول الله (ص):
هرکس شب را خسته از طلب روزی حلال به روز برساند ، آمرزیده است. بحارالانوار،ج100،ص2

(( 14 ))
قال مولانا علی (ع):
آفرین به کسی که خودرا کوچک بشمارد و کسب او پاکیزه وحلال باشد. بحارالانوار،ج103،ص2

(( 15 ))
قال الصادق (ع):
تلاش در به دست آوردن روزی حلال را رها نساز ، زیرا که آن به دین داری توست و همیشه مرکب خود را ببند و به خدا توکل کن.بحارالانوار،ج3،ص5

(( 16 ))
قال رسول الله (ص):
وضعیتی برای فردی از شما پیش می آید که خطای او نوشته نمیشود و این به خاطر آن است که به همّ و غم زندگی مبتلا شده باشد. بحارالانوار،ج103،ص12

(( 17 ))
قال رسول الله (ص):
کسی که مال حرام میخورد وعبادت هم میکند ، مثل کسی است که روی آب ساختمان میسازد . عده الداعی و نجاح الساعی،ص303

(( 18 ))
قال الهادی (ع):
محمد ابن هارون میگوید: به امام هادی (ع) عرض کردم : { ازپدران شما برای ما نقل شده که زمانی برمردم می آید که هیچ چیز کمیاب تر از برادری مونس وهمدم یا کسب درهمی از راه حلال نباشد.}
امام (ع) درجوابم فرمود : ای ابا محمد! انسان شریف (ولو به اندک) یافت میشود ولی تو در زمانی هستی که هیچ چیز سخت تر از به دست آوردن مال حلال و برادر دینی نیست. بحارالانوار،ج103، ص10

(( 19 ))
عَنِ البَزَنطی .. :
بزنطی گوید : به امام هشتم (ع) عرض کردم : فدایت شوم دعا کن خدا به من روزی حلال عطا کند. فرمود : میدانی حلال چیست ؟؟ گفتم : پیش ما حلال همان کسب پاک است . فرمود: امام زین العابدین میفرمود :
حلال غذای برگزیدگان است . سپس فرمود این چنین بگو خدایا ! از تو روزی فراخ میخواهم. الکافی،ج5،ص89

(( 20 ))
قال الصادق (ع):
سه خصلت است که در هرکس باشد وارد بهشت میشود و خداوند از حوریان نصیب او میکند، هرطور و هرقدر که او بخواهد :
فرو بردن خشم ، صبر و مقاومت بر شمشیر ها به خاطر خدای متعال و وقتی کسی به مال حرام میرسد ، آنرا بخاطر خدا ترک کند. بحارالانوار،ج75،ص171

(( 21 ))
قال رسول الله (ص):
رها کردن لقمه ای حرام ،پیش خدا ، محبوب تر از دوهزار رکعت نماز مستحبی است. تنبیه الخواطر ،ج2،ص120

(( 22 ))
قال رسول الله (ص):
اجتناب از یک دانگ حرام (یک ششم دینار یا درهم) پیش خدا معادل هفتاد هزار حج قبول شده است . جامع الاخبار،ص442

(( 23 ))
قال رسول الله (ص):
کسی که مالی را از راه غیر حلال بدست آورد ، آن ره توشه (ومال) او را به طرف آتش جهنم خواهد برد. بحارالانوار،ج103،ص10

(( 24 ))
قال رسول الله (ص):
کسی که مالی از راه غیر حلال به دست می آورد ، خداوند اورا تنگ دست میکند. بحارالانوار،ج103،ص5

(( 25 ))
قال رسول الله (ص):
کسی که برایش مهم نباشد که دینار و درهم را از چه راهی بدست می آورد ، برای من هم مهم نخواهد بود که اورا از کدام در جهنم وارد آتش دوزخ بکنم. بحارالانوار،ج103،ص11

(( 26 ))
قال رسول الله (ص):
کسی که یک لقمه حرام بخورد تا چهل شب نمازش قبول نمیشود ، و دعایش تا چهل روز مستجاب نمیشود ، وهرگوشتی که آن لقمه ی حرام میرویاند به آتش سزاوارتر است آری یک لقمه هم گوشت می رویاند. بحارالانوار،ج66،ص313

(( 27 ))
قال الباقر (ع) :
وقتی کسی مالی از راه حرام بدست آورد خداوند حج و عمره و صلهی رحم را از او قبول نمیکند بلکه ازدواج با آن مال هم باطل خواهد بود. بحارالانوار،ج103،ص11

(( 28 ))
قال الباقر (ع):
خداوند برای هرانسان رزق حلالی را مشخص و حتمی کرده است که به طور کامل به او خواهد رسید. و از طرفی رزق حرامی از طریق دیگر به او عرضه میشود ، پس اگر از آن حرام مقداری برداشت به همان اندازه از مال حلال او کم میشود و نزد خدا علاوه بر آن دو مال ، زیادی و افزونی است که خداوند در قرآن میفرماید : از فضل و زیادی که نزد خداست از او درخواست کنید. بحارالانوار ،ج103 ،ص11

(( 29 ))
قال مولانا علی (ع):
بزرگترین حسرت روز قیامت حسرت خوردن کسی است که مالی را از راه غیر حلال بدست آورده و برای فرد دیگر به ارث گذارد.
و او آنرا در راه اطاعت وبندگی خدا صرف کرده و به واسطه آن وارد بهشت گردد و اولی به واسطه ی آن مال حرام نخورده وارد جهنم گردد. بحارالانوار،ج103،ص 12

(( 30 ))
قال رسول الله (ص):
کسی که مال مومنی را به ناحق از او بگیرد و به او ندهد ، خداوند پیوسته از او اعراض کرده و کارهای کارهای نیک او را میکاهد و آنها را در نامه ی اعمال نیک او نمی نویسد تا توبه کند ومالی را که از آن مومن گرفته به او برگرداند. بحارالانوار،ج104،ص294

(( 31 ))
قال مولانا علی (ع):
بزرگترین خطا ها وگناهان ، به ناحق گرفتن حق مسلمانان است. بحارالانوار،ج104،ص295

(( 32 ))
قال رسول الله (ص):
وای بر تاجران امت من از گفتن ” لا و الله ” و “بلی و الله ” (قسم خوردن در داد و ستد) و وای برای صنعتگران امت من از امروز و فردا کردن. من لا یحضره الفقیه ، ج3،ص160

(( 33 ))
قال رسول الله (ص):
کسی که روزی حلال بخورد ، فرشته ای بالای سرش قرار گیرد وبرای او طلب آمرزش میکند تا وقتی که از خوردن آن فارغ شود. مکارم الاخلاق ،ص150

(( 34 ))
قال رسول الله (ص):
کسی که چهل روز مال حلال بخورد ، خداوندقلب اورا نورانی میکند. بحارالانوار ،ج103،ص16

(( 35 ))
قال الصادق (ع) :
یکی از سخت ترین واجبات بر بندگان خدا بسیار یاد کردن خداست سپس فرمود : مقصودم ذکر (سبحان الله والحمدلله ولا اله الا الله والله اکبر) نیست ، گرچه آن هم یاد خداست ، ولی منظورم این است که در برخورد با آنچه که خدا حلال یا حرام کرده خدا را یاد کند ، اگر اطاعت خدا بود به آن عمل کند واگر معصیت بود آنرا رها کند. الکافی ،ج2،ص80

((36 ))
قال رسول الله (ص):
پیکری که از حرام تغذیه شده باشد وارد بهشت نمیشود. جامع الاحادیث ، ص289

(( 37 ))
قال رسول الله (ص):هنگامی که لقمه حرام در شکم انسان قرار گیرد هرفرشته ای که در آسمانها و زمین است اورا لعنت میکند ، وتا وقتی که آن لقمه در شکم اوست خدا به او نگاه نمیکند.وهرکس که لقمه حرام بخورد به سوی خشم خدا رفته است ، پس اگر توبه کند خدا میپذیرد و اگر قبل از توبه بمیرد آتش به سزاوارتر است. مکارم الاخلاق ، ص150

(( 38 ))
قال الصادق (ع):
گروهی را دیدم که سفره هایی از گوشت های پاک و پاکیزه و گوشت های آلوده جلویشان گشترده بود ولی آنان از گوشت های آلوده و کثیف میخوردند و غذا های پاکیزه ورا وا میگذاشتند. از جبرییل پرسیدم اینها چه کسانی اند : گفت : اینها کسانی هستند که مال حلال را رها کرده و مال حرام میخورند . بحارالانوار ،ج72 ،ص172

(( 39 ))
قال مولانا علی (ع):
کسی که مال مومنی را به حرام بخورد از دوستان ما نیست. بحارالانوار،ج104،ص296

(( 40 ))
قال مولانا علی (ع):
چهار چیز است که به هرکس داده شود خیر دنیا و آخرت به او داده شده است : راست گویی ، ادای امانت ، حلال خوری و خوش اخلاقی . تصنیف غررالحکم، ص217

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط سایت درسیاهکل و حداکثر تا 24 ساعت در وب سایت منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
 

۶ نظر ثبت شده است.

  1. عبدالله آرزومند |
    پاسخ

    18:59 - 1392/05/27

    سلام سيناجان
    مطالب بسيار مفيد و پرمحتوايي گذاشتي
    موفق باشي

    +4
    -3
  2. معصومه |
    پاسخ

    12:36 - 1392/05/31

    سلام
    خیلی ممنون از این مطلب خوبتون.
    از مسولین سایت خواهش میکنم از این مطالب بیشتر در سایت قرار بدن.

    +3
    -1
  3. محمد |
    پاسخ

    09:19 - 1392/06/11

    باتشکر از مطالبتان .
    یک نکته این که “جنگ مهدوی” کتاب منبع حدیثی نیست .
    یک کتابی است که بر مزاج صوفیه نوشته شده است .

    +1
    -1
  4. +1
    -1
  5. مهدی |
    پاسخ

    15:56 - 1393/03/9

    باسلام وتشکر از زحماتتون
    لطفا متن عربی احادیث رو هم اگه میشه بنویسید تا برای جستجو در منابع مشکلی نداشته باشیم.

پاسخ دهید



تبلیغات
در یک ماه گذشته