• صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
    • صفحه اصلی
    • تبلیغات در سایت
    • گیلان
    • سیاهکل
    • دیلمان
    • روستاها
    • ورزشی
    • سیاسی
    • چندرسانه ای
    • مسیر گردشگری دیلمان
    • درباره ما
  • صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
پنجشنبه ۱۳ آذر ۰۴ - ساعت ۲۲:۵۳:۳۲
تاریخ انتشار خبر: ۲۴ آذر ۱۳۹۲
ساعت انتشار خبر: ۳:۳۵ ق٫ظ

آسايشي كه هرگز باز نخواهد گشت!

پایگاه خبری درسیاهکل (DarSiahkal.ir)

به قلم: مجتبی رحیمی

اين مقاله به بررسي وعده‌هاي مديران كارخانه سيمان گيلان سبز مي‌پردازد و برخي از مشكلاتي را كه اين كارخانه براي منطقه بوجود آورده، مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و راهكارهايي جهت رفع معضلات كنوني ارائه خواهد شد.

درسیاهکل/مجتبی رحیمی: اين مقاله به بررسي وعده‌هاي مديران كارخانه سيمان گيلان سبز مي‌پردازد و برخي از مشكلاتي را كه اين كارخانه براي منطقه بوجود آورده، مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و راهكارهايي جهت رفع معضلات كنوني ارائه خواهد شد.
شركت سيمان گيلان سبز يكي از زيرمجموعه‌هاي شركت مادر تخصصي گسترش صنايع معدني كاوه پارس مي‌باشد.

به گزارش پايگاه خبري بنياد مستضعفان انقلاب اسلامي مهندس اتابك مديرعامل شركت مادر تخصصي گسترش صنايع معدني كاوه پارس، برخي از انگيزه‌هاي احداث كارخانه سيمان گيلان سبز را به اين شرح اعلام كردند:
– ايجاد اشتغال و بكارگيري نيروي‌هاي مختصص بومي
– كمك به توسعه اقتصادي و اجتماعي منطقه
– بهره وري بيشتر از منابع غنی موجود در معادن به عنوان مواد اولیه
– تأمين نياز بازار منطقه با پیش‌بینی نیاز استان جهت توسعه پایدار و ظرفيت‌هاي صادراتي
– انتقال و بكارگيري آخرين فناوري و تكنولوژي توليد بر اساس استانداردهاي زيست محيطي روز اروپا
حال به بررسي هر يك از موارد ذكر شده و بيان اشتباهات صورت گرفته و برخي راهكارها جهت رفع مشكلات مي‌پردازيم.

تاثير كارخانه سيمان بر اشتغال منطقه
كارخانه سيمان گيلان سبز علي‌رغم ادعاي مسئولين اين شركت سهمي در آمار اشتغال منطقه نداشته است. ادعاي مسئولين اين شركت مبني بر استفاده از نيروهاي بومي تنها به كارگراني اطلاق مي‌شود كه اگر اين كارخانه نيز نمي‌بود باز شاغل محسوب شده و به راحتي در ساير فعاليت‌ها مشغول مي‌شدند و يا در مزارع خود به كشت مي‌پرداختند.

مشكل اصلي اشتغال در منطقه همانند سراسر كشور اشتغال جوانان تحصيل كرده مي‌باشد كه اميدواريم مسئولين محترم در اين راه گام موثري بردارند.
نكته ديگري كه بايد به آن دقت كرد اين است كه اين منطقه داراي استعداد گردشگري است. صنعت گردشگری گسترده‌ترین صنعت خدماتی و مهمترین صنعت اشتغال‌زا در دنیا محسوب می‌شود.

میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک فرصت شغلی در صنعت گردشگری بسیار پايین‌تر از دیگر صنایع است و به عبارت دیگر اشتغال‌زایی دراین صنعت به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد و تردیدی نیست که همه کشورها در رقابتی تنگاتنگ در پی بهره‌گیری از مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به ویژه دریافت سهم بیشتری از درآمد جهانی حاصل از گردشگری و همچنین بالابردن سطح اشتغال در کشور متبوع خود هستند.
برخي از مزاياي گردشگري بر اشتغال و بازار كار به شرح زير است:

اثرات ناشي از فعاليت گردشگري در بازار کار و تامين اشتغال
از آنجا که بسياري از خدمات گردشگري به هيچ وجه نياز به استفاده از فن‌آوري خاص ندارد، در مقياسي قابل توجه به اشتغال نيروي انساني به طور مستقيم كمك بزرگي مي‌كند و اين خود موجب آن مي‌شود که با توسعه گردشگري در مکان‌هاي مختلف در يک کليت اقتصادي زمينه‌هاي ايجاد اشتغال فراهم آيد و از نرخ بيکاري کاسته شود.
بديهي است که اين اشتغال حاصل از فعاليت‌هاي گردشگري مي‌توانند کمبود باراز کار‏خانه‌هاي توليدي را جبران نمايد زيرا ميزان سرمايه‌گذاري براي ايجاد يک شغل در زمينه خدمات گردشگري در مقايسه با ديگر صنايع تفاوت فاحشي دارد و بسيار کمتر مي‌باشد.
گردشگري به صورت يک بخش فعال اقتصادي مي‌تواند از عامل کار بيشتر از ساير عوامل استفاده کند و موجب بالا رفتن سطح اشتغال شود.
در مجموع سه نوع اشتغال نيروي انساني (نيروي کار و مديريت) در مورد گردشگري قابل تفکيک است:
1. اشتغال اوليه: اين نوع اشتغال عمدتا در فعاليت‌هايي است که براي فراهم آوردن زمينه‌ها و قبل از انجام سفر يا در حين مسافرت به منظور اطلاع بيشتر از پتانسيل‌هاي بهره‌وري قرار دارد؛ فعاليت موسسات گردشگري و اطلاع رساني از اين نوع است.
2. اشتغال در تامين نيازها: اين نوع اشتغال که سهم عمده‌اي از اشتغال در فعاليت‌هاي گردشگري را شامل مي‌شود، در فعاليت‌هاي است که بطور مستقيم نيازهاي‌ روزمره گردشگر را تا زماني که در مقصد است برطرف مي‌سازد. اين نوع اشتغال دامنه وسيعي را از فعاليت‌ها در حمل ونقل، هتل داري، رستوران‌ها و فعاليت‌ها در ارائه خدمات تفريحي و ورزشي شامل مي‌شود.
3. اشتغال غيرمستقيم: اين نوع اشتغال که بيشتر با فعاليت‌هاي توليدي مرتبط است همزمان با سرمايه‌گذاري در گردشگري فراهم مي‌آيد. فعاليت در احداث هتل‌ها و کليه فعاليت‌ها قبل از آن، توليد وسايل حمل و نقل (تا جايي که سهم گردشگري راشامل مي‌شود) و نيز سهم گردشگري در ايجاد تاسيسات زيربنايي در زمره اين نوع اشتغال است.

اشتغال غيرمستقيم همان‌گونه که از نام آن پيداست به طور مستقيم و تنها با فعاليت‌هاي گردشگري مرتبط نيست بلکه تنها با نسبت حجم سرمايه‌گذاري در گردشگري به کل تشکيل سرمايه در اقتصاد مشخص مي‌گردد. هرچند ايجاد اشتغال هدف عمده توسعه گردشگري نيست ولي بي‌شک توسعه آن با فعاليت و خدماتي سروکار دارد که خود به خود ظرفيت اشتغال را بالا مي‌برد. به گونه‌‌اي که توسعه گردشگري سبب بالا رفتن اشتغال در بخش کشاورزي بطور غيرمستقيم مي‌شود زيرا با بالا رفتن تقاضا به سبب ورود گردشگران، توليدات کشاورزي تحت تاثير آن افزايش مي‌يابد.

تاثير كارخانه سيمان بر توسعه اقتصادي
فرهنگ لغت آکسفورد اقتصاد را اینگونه تعریف کرده است: ارتباط میان تولید، تجارت و عرضه پول در یک کشور یا منطقه مشخص. در تعریفی دیگر اقتصاد مجموعه بزرگی از فعالیت‌های به هم مرتبط تولیدی و مصرفی دانسته شده که به تعیین چگونگی تخصیص منابع کمیاب کمک می‌رسانند. در بيزينس ديكشنري همچنین به صورت «شبکه‌ای از تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و مصرف‌کنندگان کالاها و خدمات در یک مکان، منطقه و یا کشور» تعریف شده است.

طبق تعاريف ذكر شده از علم اقتصاد و با توجه به فراهم نبودن زيرساخت‌هاي مناسب حمل و نقل كارخانه سيمان گيلان سبز، اين شركت با طرد گردشگران، از بين بردن مشاغل، تخريب جاذبه‌هاي طبيعي، ايجاد مشكلات تردد براي اهالي روستاهاي حاشيه مسير سياهكل به ديلمان و بسياري از موارد ديگر، از ميزان توليد ناخالص داخلي منطقه كاسته و نه تنها كمكي به توسعه اقتصادي نخواهد كرد بلكه مانعي بر سر راه توسعه اقتصادي در منطقه مي‌باشد.

تاثير كارخانه سيمان بر توسعه اجتماعي
نظریه‌هاي عام‌گراي توسعه اجتماعی، در بطن خویش توسعه اقتصادي، سیاسی و فرهنگی را در بر گرفته است و به بازبینی اهداف، برنامه‌ها و راهبردهاي تحقق اهداف اجتماعی می‌پردازد.

توسعه اجتماعی با هدف بازبینی و تغییرات ساختاري و با افزایش قابلیت‌ها و ظرفیت‌هاي جوامع، تأکید خاصی بر تأمین نیازهاي اجتماعات انسانی اعم از نیازهاي اقتصادي، اجتماعی، بوم‌شناختی، فرهنگی، سیاسی و انسانی دارد. اما در رویکرد خاص‌گرا، مفهوم توسعه اجتماعی به معناي اخص کلمه و متمایز از توسعه فرهنگی، سیاسی و اقتصادي به کار رفته است؛ ولی هنوز شاخص‌ها، ابعاد و معرف‌هاي آن به طور دقیق مشخص نشده‌اند.
مؤلفه توسعه اجتماعی به عنوان امري معطوف به بهبود وضعیت اجتماعی زندگی انسان، به رغم آنکه در پنج دهه گذشته مورد توجه جدي صاحب‌نظران و اندیشمندان جهان قرار گرفته اما هنوز از جایگاه بایسته‌اي در نظام برنامه‌ریزي و توسعه کشور برخوردار نبوده یا حداکثر به عنوان مقوله‌اي در حاشیه مباحث توسعه، به ویژه توسعه اقتصادي یا صنعتی مورد توجه قرار نگرفته است. از سوي دیگر مفهوم توسعه اجتماعی در گفتمان علوم اجتماعی ایرانی، به لحاظ مفهومی و نظري از وضوح و روشنایی چندانی برخوردار نیست.

همانطور که آندره گوندر در کتابش به انتقاد از جامعه‌شناسي کشورهاي توسعه نیافته پرداخته و در آن انتقاد بر این نظر پافشاري می‌کند که این جامعه‌شناسی جدید و الگوهاي توسعه‌اي آن از نظر تجربی در رویارویی با واقعیت فاقد ارزش و نیز از لحاظ نظري، بنا بر معیارهاي کلاسیک نارساست، همچنین سیاست‌هایی که این جامعه‌شناسی تجویز می‌کند در پیشبرد مقاصد فرضی آن یعنی توسعه کشورهاي توسعه نیافته مؤثر نیست.
از توضيحات فوق مي‌توان دريافت كه توسعه اجتماعي تنها در يك بعد صورت نمي‌گيرد و نياز به بسترسازي در تمامي ابعاد اجتماعي مي‌باشد. به طور كلي توسعه اجتماعي حول دو مولفه يگانگي و انسجام هويت مي‌يابد و عدم توجه به اين دو عامل از آسيب‌هاي اجتماعي مسير توسعه مي‌باشد.

از جمله آسيب‌هاي كارخانه سيمان به ساختار اجتماعي منطقه مي‌توان به بر هم زدن توازن در جامعه‌اي كه داراي ارزش‌هاي تاريخي و فرهنگي فراواني مي‌باشد به سوي جامعه‌اي صنعتي ذكر كرد.
همچنين به علت شرايط نامناسب ارتباطي ايجاد شده براي ساكنين روستاهاي مسير سياهكل به ديلمان به مرور شاهد مهاجرت و يا تخليه اين روستاها خواهيم بود، به دليل اينكه تردد وسايل نقليه سنگين ناگزير براي هميشه در اين جاده ماندگار است و مشكلاتي نظير خطر تصادفات و يا حركت كند خودرو‌ها در مسير كوهستاني به دليل تردد وسايل نقليه سنگين را به همراه خواهد داشت.

نقش كارخانه سيمان در ارزش‌آفريني اجتماعي
ارزش عبارت از چيزي است كه مورد پذيرش همگان است. ارزش اجتماعي واقعيت‌ها و اموري را تشكيل مي‌دهد كه مطلوبيت دارند و مورد خواست و آرزوي اكثريت افراد جامعه است.

اگبرن و نيمكف مي‌گويند: ارزش اجتماعي واقعه يا امري است كه مورد اعتناي جامعه قرار دارد. ارزش اجتماعي، انگيزه گرايش‌هاي اجتماعي مي‌شود و گرايش‌هاي اجتماعي تمايلاتي كلي هستند كه در فرد بوجود مي‌آيند و ادراكات، عواطف و افعال او را در جهت‌هاي معيني به جريان مي‌اندازند. اين گرايش بر حسب شخصيت افراد متفاوت است و بصورت شخصيت‌هاي قدرت‌گرا، دانش‌گرا، احترام‌گرا و غيره تجلي مي‌كند.
با توجه به توضيحات فوق و آنچه در عمل از اين شركت مي‌بينيم در مي‌يابيم كه اين شركت به دنبال تغيير ارزش‌ها و يا ايجاد ارزش‌هاي جديد است و براي چنين تغييري از واژه‌هاي نامانوسي مانند ارزش‌افريني پايدار را به فرهنگ لغت عاميانه افزوده است.

به نظر شما چرا اين شركت بايد ارزش‌هاي اجتماعي منطقه را تغيير دهد؟

نقش كارخانه سيمان در توسعه و مديريت منابع انساني
يكي از اهدافي كه براي كارخانه سيمان بيان شده است تاثير كارخانه سيمان بر گسترش نيروي انساني است كه ظاهرا در بيان موضوع اشتباهي صورت گرفته است چون نيروي انساني همان مردم هستند كه با زاد و ولد گسترش مي‌يابند. تاثيري كه كارخانه سيمان مي‌تواند بر نيروي انساني داشته باشد، توسعه و مديريت منابع انساني است.
مديريت منابع انساني عبارت است از فرآیند کارکردن با افراد، به طوری که این افراد و سازمان‌شان به توانمندی کاملی دست یابند، حتی زمانی که تغییر، نیاز به کسب مهارت‌های جدید، تقبل مسئولیت‌های جدید و شکل جدیدی از روابط را ملزم باشد.
در واقع مدیریت منابع انسانی استفاده از نیروی انسانی در جهت اهداف سازمان است و شامل فعالیت‌هایی نظیر کارمندیابی و جذب، آموزش، حقوق و دستمزد و روابط سازمانی می‌شود.
مدیریت منابع انسانی باید برای سازمان‌ها ارزش‌آفرینی کند. این ارزش‌آفرینی هم برای ذی‌نفعان داخلی و هم ذی‌نفعان خارجی است. ذینفعان داخلی کارکنان و سازمان هستند در حالی که ذی‌نفعان خارجی مشتریان سازمان، سرمایه‌گذاران و همچنین جامعه است.

كارخانه سيمان و توسعه پايدار
توسعه پایدار فرایند تغییری است در استفاده از منابع، هدایت سرمایه‌گذاری‌ها، سمت‌گیری توسعه فناوری و تغییری نهادی است که با نیازهای حال و آینده سازگار باشد. توسعه پایدار که از دهه۱۹۹۰بر آن تاکید شد جنبه‌ای از توسعه انسانی و در ارتباط با محیط زیست و نسل‌های آینده است. هدف توسعه انسانی پرورش قابلیت‌های انسانی محسوب می‌شود.

توسعه پایدار به عنوان یک فرایند که لازمه بهبود و پیشرفت است، اساس بهبود وضعیت و رفع کاستی‌های اجتماعی، فرهنگی جوامع پیشرفته است و باید موتور محرکه پیشرفت متعادل، متناسب و هماهنگ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تمامی جوامع و بویژه کشورهای در حال توسعه باشد.

توسعه پایدار سعی دارد به پنج نیاز اساسی زیر پاسخ گوید:
1. تلفیق حفاظت و توسعه
2. تامین نیازهای اولیه زیستی انسان
3. دست‌یابی به عدالت اجتماعی
4. خودمختاری و تنوع فرهنگی
5. حفظ یگانگی اکولوژیکی
سه اصل اساسي در توسعه پايدار، اجتماع، اقتصادي و محيط زيست هستند. كه بدون در نظر نگرفتن هر يك از اين سه اصل توسعه پايدار محقق نخواهد شد.

235

توسعه پایدار توسعه‌ای است که نیازهای فعلی خود را بدون خدشه‌دار کردن به توانایی نسل آینده برآورد ساخته و نیازهای خود را پاسخ گوید. در این تعریف حق هر نسل در برخورداری از همان مقدار سرمایه طبیعی که در اختیار دیگر نسل‌ها قرار داشته به رسمیت شناخته شده و استفاده از سرمایه طبیعی در حد بهره آن مجاز شمرده شده است.
در معرفي‌نامه شركت كاوه پارس نيز موضوعاتي مانند توسعه پايدار، جامعه و منافع مردمي ناديده گرفته شده و تنها به اهداف دروني سازمان و كسب سود بيشتر توجه شده است. لازم به يادآوري است كه بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اقتصاد وسیله است نه هدف، و در تحکیم بنیان‌های اقتصادی اصل بر رفع نیازهای انسان در مسیر رشد، تعالی و تکامل بوده است و مانند سایر نظام‌های اقتصادی تمرکز بر تکاثر ثروت و سودجویی صرف نیست.

راهكارها
اكنون با توجه به توضيحات فوق به بيان برخي راهكارها جهت بهبود شرايط كنوني مي‌پردازيم. بيشتر مشكلات كارخانه سيمان ناشي از فراهم نبودن زيرساخت‌هاي حمل و نقل اين كارخانه است. حمل و نقل انتقال انسان و يا کالا از جایی به جای دیگر است. حمل و نقل در یک رده‌بندی کلی می‌توان به سه بخش زیرساخت، وسایل نقلیه و بهره‌برداری تقسيم نمود.
زیرساخت شامل شبکه‌های حمل و نقل (جاده‌ها، خطوط راه‌آهن، راه‌های هوایی، راه‌های آبی، خطوط لوله‌ي حمل مواد و غیره)، همچنین گره‌ها یا پایانه‌ها (مانند فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن، ایستگاه اتوبوس و بندرها) است. وسایل نقلیه عموماً در شبکه‌ها حرکت می‌کنند، مانند خودروها، قطارها، و هواپیماها. بهره‌برداری، دربرگیرنده‌ي فعالیت‌هایی است که کنترل سامانه را انجام می‌دهند (مانند چراغ‌های راهنمایی و شیب‌سنج‌ها، خط گردان‌های راه‌آهن، کنترل شدآمد هوایی، و مانند اینها)، و همچنین سیاست‌هایی مانند چگونگی اداره‌ي امور مالی ترابری (مانند استفاده از عوارض جاده‌ای یا مالیات سوخت در حمل و نقل بزرگراهی).
در مورد كارخانه سيمان از نظر زيرساخت‌هاي تردد و توقف و وسايل حمل و نقل، نگاهي تك بعدي شده است و مي‌توان از بسياري جوانب اين مقوله را مورد بازبيني قرار داد.

راهكار شماره یک: استفاده از سيستم حمل و نقل ريلي
از جمله مواردي كه مي‌توان به آن اشاره كرد استفاده از حمل و نقل ريلي است. حمل و نقل ريلي مورد اشاره هم اكنون در بسياري از نقاط جهان و در كشور ما نيز در معادن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. بر روي شبكه حمل و نقل ريلي مذكور قطارهاي صدها تني حركت نمي‌كنند، بلكه واگن‌هاي چند تني، نه به صورت پيوسته مانند قطارها بلكه به صورت غيرممتد حركت مي‌كنند كه هزينه زيرساختشان بسيار پايين‌تر و سرعت اجرا نيز سريعتر از ساير شبكه‌هاي حمل و نقل ريلي است.
نمونه‌اي از چنين شيوه جابجايي در شهر رشت حدود يك قرن پيش صورت مي‌گرفته است. در زمان قاجار رشت به طور چشمگيري در حال توسعه بود. در فاصله يازده كيلومتري اين شهر در محل برخورد دو رودخانه گوهررود و زرجوب (سياهرود)، بندر ارتباطي پيربازار بوجود آمد.

پيربازار، روستائي از بخش مركزي رشت بود كه از يك سو با مرداب انزلي و دريا در ارتباط بود و از سوي ديگر فاصله كمي تا مركز شهر رشت داشت. بدين ترتيب، كالاهاي تجاري از روسيه تا بندر پيربازار و از آن به بعد به وسيله خط آهن تا شهر رشت منتقل مي‌شد. دليل انتخاب چنين روشي هزينه پايين زيرساخت، حجم بالاي جابجايي كالا و سرعت در جابجايي بود.
نظير همين روش را مي‌توان براي جابجايي سيمان استفاده نمود. براي اجراي اين روش كافيست كوتاهترين و بهينه‌ترين مسير را از كارخانه تا نزديكترين مسير شرياني درجه يك (آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها و يا راه‌هاي اصلي بين‌شهري) انتخاب نمود و سپس به آساني سيمان‌ها را تا بازارهاي مقصد انتقال داد. هزينه اجرايي زيرساخت شبكه حمل و نقل ريلي به اين روش تقريبا برابر با زيرساخت حمل و نقل جاده‌اي و يا كمي بيشتر است ولي مزاياي بسياري دارد.

مزاياي روش حمل و نقل ريلي
حجم بالاي جابجايي: با توجه به اينكه واگن‌هاي حمل سيمان بدون توقف و با سرعت نسبتا يكنواخت حركت مي‌كنند، حجم جابجايي حدود 4 تا 5 برابر نسبت به شيوه حمل و نقل جاده‌اي كنوني افزايش خواهد يافت.
سرعت در جابجايي: همان‌طور كه اشاره شد در روش حمل و نقل ريلي سرعت يكنواخت است در حالي كه در شيوه حمل و نقل جاده‌اي سرعت قابل پيش‌بيني نيست و عواملي مانند شرايط فيزيكي جاده (عرض جاده، پيچ‌ها، شيب‌ها و …)، حوادث جاده‌اي، آب و هوا و تغيير فصول و عواملي نظير اين‌ها بر اين روش تاثير گذار هستند.

راهكار شماره 2: استفاده از سيستم حمل و نقل تله‌كابين
تله‌کابین گونه‌ای آسانسور هوایی است که معمولاً برای جابجایی مردم یا کالا در مناطق کوهستانی استفاده می‌شود. استفاده از اين روش نيز همانند روش قبل براي جابجايي مواد در برخي معادن كاربرد دارد.

برخي افراد تله‌كابين را صرفاً وسيله‌اي براي تفريح مي‌دانند در حالي كه از همين وسيله مي‌توان براي استفاده‌هاي بهينه‌اي ديگر نظير جابجايي كالا و مواد نيز استفاده كرد.

براي نمونه اشاره‌اي مي‌كنم به قدمت اين روش كه در طول جنگ جهاني دوم از اين روش در مسيرهاي كوهستاني آلمان مورد استفاده قرار گرفت و نقش بسزايي در جابجايي كالاها داشت. در مورد هزينه اين روش با توجه به اينكه بسياري از فواصل طول مسير با زمين ارتباطي ندارد پيش‌بيني مي‌شود ارزان‌تر از روش حمل و نقل جاده‌اي خواهد بود.

مزاياي روش حمل و نقل تله‌كابين
حجم بالاي جابجايي: حمل و نقل تله‌كابين نيز همانند روش ريلي حجم بيشتري از مواد را نسبت به روش جاده‌اي مي‌تواند جابجا كند. حجم جابجايي اين روش با توجه به بدون توقف بودن و يكنواختي سرعت جابجايي 2 تا 3 برابر نسبت به روش جاده‌اي بيشتر خواهد بود.
سرعت در جابجايي: مزيت قابل توجه اين روش حمل و نقل نسبت به روش جاده‌اي، كمترين تاثيرپذيري از شرايط آب و هوايي در جابجايي كالاست. در حالي كه در روش جاده‌اي در شرايط نامساعد جوي سرعت بسيار كاهش مي‌يابد و احتمال بروز خطر نيز بالاست.
ايمني جابجايي: با توجه به اينكه جابجايي كالا به اين روش ارتباط كمتري با زمين دارد، لذا احتمال بروز حوادث براي اين شيوه حمل و نقل كمتر از ساير روش‌هاست.

راهكار شماره 3: استفاده از روش‌هاي تركيبي
با بررسي شرايط مختلف مسير و راه‌هاي مناسب ارتباطي، مي‌توان تركيبي از روش‌هاي فوق را نير به كار برد. ممكن است يك روش در تمام طول مسير مناسب نباشد و يا در قسمتي مناسب و در قسمتي نامناسب باشد. در اين روش مي‌توان در هر بخش از مسير كه روشي بهينه‌تر از روشي ديگر مي‌باشد را انتخاب نمود.

ظاهرا تنها مشكل اين روش دفعات بارگيري و باراندازي است كه بسته به شيوه بارگيري و باراندازي قابل حل خواهد بود. ظاهرا اين روش بهينه‌ترين راه در وضع بحراني كنوني است.

خطرات و مشكلات حمل و نقل جاده‌اي
تصادفات جاده‌اي: با توجه به حجم بالاي خودروهاي سنگين در اين مسير، ظرفيت كم جاده كنوني و اينكه اين مسير تنها راه ارتباطي ديلمان به سياهكل است كه مردم و گردشگران براي تردد ناچارند از اين جاده استفاده كنند، بروز تصادفات جاده‌اي قابل پيش‌بيني است همان طور كه موارد بسياري تا كنون اتفاق افتاده است.
كندي سرعت: ابعاد خودروهاي سنگين، عرض كم مسير و پيچ‌هاي متعدد جاده كوهستاني سبب كندي سرعت تردد در اين جاده شده است و در صورت ادامه اين روند تداوم خواهد يافت. هيچ يك از ما، نه مردم و نه گردشگران تمايل نداريم كه مسافت طولاني اين مسير كوهستاني را ساعت‌ها در ميان خودروهاي سنگين حركت كنيم.
خطر رانش زمين: با توجه به شيوه كنوني تعريض جاده، خطر رانش زمين دور از انتظار نيست. تا كنون چند بار شاهد چنين اتفاقاتي بوديم. لازم به تذكر است كه در بخش‌هايي از مسير عرض جاده و شيب كوه به گونه‌ايست كه در صورت كندن كوه احتمال بروز رانش‌هايي سنگين و حوادثي بسيار خطرناك وجود دارد.
تخريب محيط زيست: تعريض جاده به روش كنوني با تخريب بسياري از درختان و تغيير در مسير رودخانه‌ها، آبراهه‌ها و چشمه‌ها بر اكوسيستم منطقه تاثير نامطلوب خواهد داشت و سبب نابودي بسياري از گونه‌هاي گياهي و جانوري خواهد شد.
اختلال تردد در شرايط آب و هوايي مختلف: در شرايط نامساعد جوي مانند برف و يخبندان عبور و مرور خودروهاي سنگين در اين مسير پر پيچ و خم و پرشيب را با مشكلات اساسي روبرو خواهد كرد.
آلودگي‌هاي زيست‌محيطي: حمل سيمان در طول اين مسير و غبار‌هاي حاصل از تردد خودروهاي سنگين به تدريج سبب از بين رفتن گياهان در حاشيه جاده خواهد شد و همچنين همين تردد، آلودگي‌هاي صوتي را نيز به همراه خواهد داشت.

جمع‌بندي
از ميان روش‌هاي حمل و نقل ذكر شده تنها روش‌جاده‌ايست كه با توسعه پايدار سازگاري ندارد و به حق نسل حال و آينده تجاوز كرده و با بي‌احترامي به قدمت و تاريخ منطقه به ساختار اجتماعي آسيب وارد كرده است. يادآور مي‌شوم كه اين روش نقض آشكار قانون اساسي و مانعي بر سر راه رشد و تعالي انساني در منطقه است.
در صورتي كه روش حمل و نقل جاده‌اي ادامه يابد و مسير ارتباطي سياهكل به ديلمان نيز به خوبي تعريض گردد، هيچ يك از مشكلات ذكر شده در اين روش بر طرف نخواهد شد و نكته ديگري كه بايد به آن افزود آسايشي‌ست كه هرگز باز نخواهد گشت. يعني ساكنين، مردم و گردشگران كه به ندرت شاهد عبور خودروهاي سنگين در اين مسير بودند، براي هميشه مي‌بايست اين خودروها را تحمل كنند.

ديگر در كنار مسير زيباي ديلمان در هيچ كجا نمي‌توان اتراق كرد.

ديگر نمي‌توان صداي آواز پرندگان را در ميان آلودگي صوتي شنيد.

ديگر نمي‌توان در هنگام رانندگي در اين جاده، نيم نگاهي به طبيعت زيبا انداخت.

به نظر شما كارخانه سيمان چگونه اين آسايشي كه از مردم مي‌گيرد را جبران خواهد كرد؟

 

عضویت کانال تلگرام در سیاهکل

کلمات کلیدی :

سیاهکلکارخانه سیمانکارخانه گیلان سبز دیلمانمجتبی رحیمی
مطالب مرتبط

سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

سرهنگ «کمیل ابراهیمی» فرمانده انتظامی شهرستان سیاهکل شد

فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

کشف و توقیف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در سیاهکل

مدیر اسبق آب و فاضلاب روستایی شهرستان سیاهکل دار فانی را وداع کرد

ویژه برنامه هفته کتاب در سیاهکل برگزار شد

دیدگاه ها

7 ديدگاه قبلا اظهار شده است

  1. محسن گفت:
    1392-09-25 در 10:45

    ماهی 10میلیون دارن هزینه میکنن برا اینترنت.در صورتی که همون کیفیتو از شرکت خصوصی با 1میلیون می تونن دریافت کنن

     
    پاسخ
  2. رضا گفت:
    1392-09-25 در 18:15

    با سلام و خسته نباشید به مهندس عزیز جناب آقای رحیمی،با تشکر از مقاله بسیار مفید و ارزنده جنابعالی،امیدوارم مسئولین ذیربط از این راه کارها به نحو احسن استفاده کنند تا به شهر ایده آل دست پیدا کنیم
    با تشکر از زحمات شما

     
    پاسخ
  3. سجاد گفت:
    1392-09-25 در 20:57

    محسن جان
    فکر کنم مجبور باشن
    تنها چیزی که اونجا جواب میداد ست لایت هستش
    ارتفاع دکلی که بتونه دکل LCT دیلمان رو ببینه بهخاطر باد زیاد اونجا خیلی گرون می شد و مشکل اینه که ارتفاع هم از نرمش خارج بود

     
    پاسخ
  4. رها گفت:
    1392-09-27 در 23:06

    با تشکر از آقای رحیمی برای مقاله بسیار ارزشمند و موشکافانه ایشان .
    اینگونه اظهار نظرها باید بیشتر مطرح شود همه ما باید پیگیر این مسئله باشیم و توجه همه مسئولین را به این مشکل بزرگ منطقه ای جلب کنیم دیلمان یک منطقه نه تنها گردشگری بلکه تاریخی ، طبیعی است و به راحتی نمی توان از آن گذشت .
    از مسئولین محترم سایت ” در سیاهگل ” می خواهم این مسئله را رها نکنند از همه صاحب نظران و و دوستداران این منطقه بخواهند در فراخوانی جهت یافتن راهکار و جلوگیری از تخریب دیلمان شرکت نمایند

     
    پاسخ
  5. شهروند گفت:
    1392-09-30 در 18:49

    ضمن آرزوی توفیق برای ایشون امیدوارم باپیگیری وحساسیت بیشتر همه دوستداران منطقه سیاهکل ودیلمانات یه جوری این کارخانه و معضلاتی که ایجاد کرده کنترل بشه و این تهدید به یه فرصت تبدیل بشه.

     
    پاسخ
  6. پت ومت گفت:
    1392-10-04 در 22:36

    کیه که این حرفها رو بفهمه…
    عالی بود

     
    پاسخ
  7. مجتبي رحيمي گفت:
    1392-10-12 در 01:56

    با تشكر از نظرات دوستان. اميدوارم مسئولين نيز به با دقت بيشتري به اين موضوع نگاه كنند. جهت يادآوري به اصل پنجاهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران اشاره مي‌كنم:
    اصل‏ پنجاهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران: در جمهوری‏ اسلامی‏، حفاظت‏ محیط زیست‏ که‏ نسل‏ امروز و نسلهای‏ بعد باید در آن‏ حیات‏ اجتماعی‏ رو به‏ رشدی‏ داشته‏ باشند، وظیفه‏ عمومی‏ تلقی‏ می‏گردد. از این‏ رو فعالیت‌های‏ اقتصادی‏ و غیر آن‏ که‏ با آلودگی‏ محیط زیست‏ یا تخریب‏ غیر قابل‏ جبران‏ آن‏ ملازمه‏ پیدا کند، ممنوع‏ است‏.

     
    پاسخ


برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

* دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از تأیید توسط پایگاه خبری درسیاهکل منتشر می‌شود.
* پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمی‌شود.
* پیام‌های به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط منتشر نمی‌شود.
* پذیرش پیام دلیل بر هم‌نظر بودن پایگاه خبری با نظر منتشر شده نیست.

اخبار برگزیده

مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

کسب ۲ مدال طلای مسابقات فیزیک پرورش اندام شرق و غرب گیلان توسط ورزشکار سیاهکلی

اصغر ابراهیم‌نیای سیاهکلی رئیس هیئت کشتی سیاهکل شد

بازدید مسئولان از پروژه بام سبز سیاهکل؛

پروژه بام سبز سیاهکل، گامی مهم در توسعه گردشگری شهرستان

تصادف مرگبار دیگری در جاده سیاهکل به لاهیجان

با آرای ۱۶ حزب اصلاح طلب درسیاهکل؛

اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات شهرستان سیاهکل انتخاب شدند

علی علوی دیلمی رئیس شورای اسلامی شهر دیلمان شد

الحاق کامیون بنز ۱۰ تنی به ناوگان عمرانی دهیاری لیش / خرید ۴ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی در ۴ سال

شناسنامه صنعتی سیاهکل رونمایی شد/ عزم مسئولان برای حمایت همه‌جانبه از تولید

شهردار سیاهکل:

آسفالت‌ریزی ۴۵ هزار متر مربع از معابر سیاهکل/ برنامه‌ریزی برای بهسازی ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر تا پایان سال + تصاویر

  • پربازدید ترین
  • پربحث ترین
  • هفته
  • ماه
  • سال
  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • کشف و توقیف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در سیاهکل

  • سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

  • سرهنگ «کمیل ابراهیمی» فرمانده انتظامی شهرستان سیاهکل شد

  • ارمغان احمدی: عملکردمان فراتر از انتظارات بود!

  • درخشش دختران سیاهکل در مسابقات استانی کیک‌بوکسینگ

  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • بازرسی از مرغ‌فروشی‌های سیاهکل تشدید شد

  • تقدیر از عضو خردسال کتابخانه امام علی دیلمان

  • مقام سوم برای مهدی کوچکی در اویاما

  • حرکت دوباره اتوبوس‌ها از سیاهکل به تهران؛ سرویس برگشت از تهران نیز راه افتاد

  • مدیر اسبق آب و فاضلاب روستایی شهرستان سیاهکل دار فانی را وداع کرد

  • برگزاری رقابت‌های آزاد تکواندو در سیاهکل

  • رها شدن گاومیش در جاده، جان راننده پراید را گرفت

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • کسب مقام اول جهانی در پروژه‌های متاورس و هوش مصنوعی توسط تیم ایرانی به سرپرستی یک سیاهکلی

  • پاسخ فرماندار سیاهکل و مدیرکل دامپزشکی گیلان به تلف شدن دام ها در روستای جلیسه

  • تلف شدن بیش از ۳۰۰ راس دام در روستای جلیسه بر اثر بیماری/ لزوم ورود دامپزشکی کل کشور به منطقه

  • تأکید فرماندار بر استقرار دائم دامپزشک در روستای جلیسه

  • «شهید محمدرضا لاجوردی» دومین شهید سیاهکلی مبارزه با تجاوز رژیم صهیونیستی به میهن + تصاویر

  • کسب عنوان کارفرمای نمونه گیلان توسط مدیرعامل شرکت نام آور به شیر سیاهکل

  • مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

  • هفته
  • ماه
  • سال
  • کشف و توقیف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در سیاهکل

  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • ارمغان احمدی: عملکردمان فراتر از انتظارات بود!

  • سرهنگ «کمیل ابراهیمی» فرمانده انتظامی شهرستان سیاهکل شد

  • سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

  • درخشش دختران سیاهکل در مسابقات استانی کیک‌بوکسینگ

  • قهرمانی فرزاد آریامنش در مسابقات لیگ پومسه کشور

  • نماز جماعت دختران مدرسه سبز سما به امامت امام جمعه سیاهکل

  • حرکت دوباره اتوبوس‌ها از سیاهکل به تهران؛ سرویس برگشت از تهران نیز راه افتاد

  • پویا طالبی نماینده گیلان در کارگروه ملی مشاوران املاک کشور شد

  • پلمب یک واحد خبازی در سیاهکل به‌دلیل تخلفات تکراری

  • بازرسی از مرغ‌فروشی‌های سیاهکل تشدید شد

  • تقدیر از عضو خردسال کتابخانه امام علی دیلمان

  • دفاع چپ آینده‌سازان سیاهکل به ملوان پیوست

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • چالش ‌جاده در شمال/ چرا به فکر زیرساخت‌های گیلان نیستید؟

  • حکومت بشار اسد سقوط کرد / آمادگی نخست وزیر سوریه برای واگذاری قدرت

  • اولین شهرآورد فوتبال سیاهکل پس از ۳۶ سال برگزار می شود

  • تصاویری از بارش برف آخرین روزهای پاییز درسیاهکل

  • ۴۰۸۸ واحد صنفی در گیلان پلمپ شدند

  • تنور کم فروشی و گران فروشی نان داغ است

  • افتتاح بیمارستان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ مرکز مدرن در حوزه تشخیص و درمان سرطان

یادداشت ها
امیرحسین جاتن

سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

اباذر کریمی پنابندانی

هوش مصنوعی و سیاهکل؛ فرصتی تازه برای شهری سبز و هوشمند

    • مقام معظم رهبری
    • گیلان
    • سیاسی
    • تبلیغات در سایت
    • نماز جمعه
    • سیاهکل
    • ورزشی
    • مذهبی
    • دیلمان
    • اجتماعی
    • تودیع و معارفه
    • روستاها
    • حوادث
    • معرفی کتاب
    • انتخابات
    • مناطق دیدنی
روز
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
ماه
سال
۱۳۹۲
۱۳۹۳
۱۳۹۴
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۷
۱۳۹۸
۱۳۹۹
۱۴۰۰
۱۴۰۱
۱۴۰۲
۱۴۰۳
۱۴۰۴
Developed By

کلیه حقوق برای پایگاه خبری درسیاهکل محفوظ است. استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright© www.DarSiahkal.ir 2016 - All rights reserved

↑