• صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
    • صفحه اصلی
    • تبلیغات در سایت
    • گیلان
    • سیاهکل
    • دیلمان
    • روستاها
    • ورزشی
    • سیاسی
    • چندرسانه ای
    • مسیر گردشگری دیلمان
    • درباره ما
  • صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
پنجشنبه ۱۳ آذر ۰۴ - ساعت ۱۴:۳۳:۴۶
تاریخ انتشار خبر: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
ساعت انتشار خبر: ۵:۳۶ ب٫ظ

عمده عامل تخریب آسفالت و فرونشست سطحی کوچه‌ها و راه‌های شهری و روستایی سیاهکل

پایگاه خبری درسیاهکل (DarSiahkal.ir)

به قلم: امیرحسین جاتن

در صورت توجه به زیرسازی مناسب و متناسب با اقلیم منطقه در کنار رعایت استانداردهای فنی در اجرای آسفالت، موجب کاهش هزینه های عملیات ترمیم و رفاه عمومی شهروندان خواهیم شد.

درسیاهکل/امیر حسین جاتن: یکی از مهم‌ترین چالش‌ها در حوزه راه‌سازی و آسفالت مناطق پر بارش کشور، پروسه تکراری مراحل آسفالت، تخریب و ترمیم پس از دوره بارش‌های فصلی است. این معضل، ناشی از عدم توجه به مراحل زیرسازی مناسب با اقلیم منطقه، منجر به تخریب روکش آسفالت کوچه‌ها، راه‌های روستایی و شهری می‌شود.

» عدم توجه به زیرسازی مناسب:

متأسفانه علی‌رغم تلاش پیمانکاران و نیروهای فنی شهرداری‌ها، این معضل در بسیاری از مناطق، به ویژه بافت روستایی و حومه شهرها، از جمله شهر توریستی سیاهکل به وضوح قابل مشاهده است. عدم توجه و دقت کافی فنی به این مهم، در کوتاه‌مدت و میان‌مدت پس از اتمام پروژه آسفالت، به دلیل نفوذ آب‌های سطحی ناشی از بارش فصلی در لایه‌های زیرین، شاهد فرونشست مجدد خواهیم بود که در نهایت منجر به تخریب زودرس آسفالت کوچه‌ها و راه‌های روستایی خواهد شد.

» لزوم نظارت فنی:

لزوم توجه و نظارت فنی ناظران شهرداری بر مراحل اجرای پروژه توسط پیمانکاران بسیار حائز اهمیت است.

» عواقب عدم زیرسازی مناسب:

بررسی‌ها نشان می‌دهد که یکی از عمده‌ترین دلایل تخریب آسفالت در این مناطق، عدم توجه به زیرسازی مناسب است. این مسئله تأثیر مستقیمی بر ایجاد ناهمواری و فرونشست سطحی پوشش آسفالت، به ویژه در مناطق پر بارش و مرطوب شمال کشور دارد.

» هزینه‌های سنگین عملیات ترمیم:

باید در نظر داشت که عدم توجه به زیرسازی مناسب، در بلندمدت بار مالی بیشتری را به شهرداری‌ها تحمیل خواهد کرد. ترمیم و روکش مجدد آسفالت‌های تخریب‌شده، موجب صرف هزینه‌های بیشتری از بودجه عمرانی شهرداری خواهد شد و باز شاهد تکرار پروسه آسفالت، تخریب و ترمیم در یک چرخه مداوم در فصول پربارش خواهیم بود.

» راه حل پیشنهادی:

با اجرای صحیح زیرسازی متناسب با اقلیم منطقه، پیش از مراحل اجرای آسفالت، می‌توان هزینه‌های ترمیم کوتاه‌مدت و میان‌مدت را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد. با انجام زیرسازی مناسب، از تخریب زودرس آسفالت جلوگیری شده و عمر مفید آن افزایش می‌یابد. این امر، علاوه بر کاهش هزینه‌های ترمیم و بازسازی، موجب بهبود ایمنی جاده‌های محلی و تسهیل تردد وسایل نقلیه ساکنان نیز خواهد شد.

توصیه‌های فنی و نظارتی:

برای رفع این مشکل، توجه به توصیه‌های تخصصی مهندسی راه‌سازی و مراحل پیش  آسفالت برای مناطق مرطوب و پر بارش، مورد توجه ویژه پیمانکاران و ناظران فنی شهرداری محترم قرار گیرد. همچنین ناظران فنی شهرداری نیز به صورت حضوری بر زیرسازی نظارت کامل را به عمل آورند.

» اصول زیرسازی مناسب:

در ادامه به لزوم رعایت زیرسازی مناسب که شامل موارد زیر است اشاره می‌کنیم:

* تسطیح و تراکم مناسب خاک بستر
* استفاده از مصالح مرغوب با توجه به اقلیم منطقه
* اجرای لایه‌های زیرسازی مطابق با استانداردهای فنی مهندسی راه‌سازی

استفاده از مصالح متناسب با اقلیم منطقه:

در نظر داشته باشید استفاده از مصالح با دوام بیشتر نسبت به موقعیت اقلیمی منطقه بسیار حائز اهمیت است. به همین جهت برای اجرای آسفالت، باید از مصالح سنگی مرغوب و مطابق با استانداردهای فنی استفاده شود. این مصالح باید دارای مقاومت و دوام مناسب باشند.

» رعایت استانداردهای فنی:

در طراحی و اجرای زیرسازی و آسفالت، باید استانداردهای فنی مربوطه به دقت رعایت شود. این امر شامل موارد زیر است:

* ضخامت لایه‌ها
* نوع و مشخصات مصالح
* روش اجرا
* سایر موارد فنی

» نگهداری و تعمیرات دوره‌ای
این امر شامل موارد زیر است:

* پرکردن ترک‌ها
* لکه‌گیری
* سایر اقدامات نگهداری

» مواردی که موجب تکرار عملیات ترمیم خواهد شد:

*نقص در اجرای عملیات زیرسازی
*نقص در اجرای آسفالت
* عدم استفاده از مصالح مرغوب و مطابق با استانداردهای فنی و اقلیم منطقه
* عدم رعایت ضخامت مناسب لایه‌های آسفالت
* عدم اجرای صحیح عملیات آسفالت‌ریزی، مانند عدم همواری و چسبندگی مناسب لایه‌ها

با در نظر گرفتن موارد ذکر شده در جهت ماندگاری هر چه بیشتر روکش نهایی آسفالت کوچه ها و معابر شهری و روستایی و کاهش هزینه ترمیم و پروسه تکرار گام بردارید.

» نتیجه‌گیری:

با اجرای این توصیه‌های فنی، می‌توان از تخریب زودرس آسفالت کوچه‌ها و راه‌های روستایی شهر سیاهکل جلوگیری کرد. این امر علاوه بر کاهش هزینه‌های ترمیم و بازسازی، موجب بهبود ایمنی و رفاه ساکنان محلی نیز خواهد شد.

در مجموع، در صورت توجه به زیرسازی مناسب و متناسب با اقلیم منطقه در کنار رعایت استانداردهای فنی در اجرای آسفالت، موجب کاهش هزینه های عملیات ترمیم و رفاه عمومی شهروندان خواهیم شد.

انتهای پیام/

عضویت کانال تلگرام در سیاهکل

کلمات کلیدی :

امیرحسین جاتنزیرسازیزیرسازی آسفالتزیرسازی جاده
مطالب مرتبط

انجام پروژه آسفالت خیابان شهید انصاری توسط شهرداری سیاهکل

بستر سازی هوشمندانه عمرانی شهرداری با تکمیل پروژه های راه سازی، گردشگری و تفریحی در سیاهکل

تأثیرات گسترده کمربندی خیام و اتصال آن به بلوار خیام غربی بر پیشرفت اقتصادی و توسعه شهری سیاهکل

پروژه کمربندی خیام غربی سیاهکل، گامی در راستای توسعه شهری و گردشگری

ایده اجرایی پروژه عمرانی «احداث تله کابین باری و تفریحی دیلمان به سیاهکل»

دیدگاه ها


برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

* دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از تأیید توسط پایگاه خبری درسیاهکل منتشر می‌شود.
* پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمی‌شود.
* پیام‌های به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط منتشر نمی‌شود.
* پذیرش پیام دلیل بر هم‌نظر بودن پایگاه خبری با نظر منتشر شده نیست.

اخبار برگزیده

مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

کسب ۲ مدال طلای مسابقات فیزیک پرورش اندام شرق و غرب گیلان توسط ورزشکار سیاهکلی

اصغر ابراهیم‌نیای سیاهکلی رئیس هیئت کشتی سیاهکل شد

بازدید مسئولان از پروژه بام سبز سیاهکل؛

پروژه بام سبز سیاهکل، گامی مهم در توسعه گردشگری شهرستان

تصادف مرگبار دیگری در جاده سیاهکل به لاهیجان

با آرای ۱۶ حزب اصلاح طلب درسیاهکل؛

اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات شهرستان سیاهکل انتخاب شدند

علی علوی دیلمی رئیس شورای اسلامی شهر دیلمان شد

الحاق کامیون بنز ۱۰ تنی به ناوگان عمرانی دهیاری لیش / خرید ۴ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی در ۴ سال

شناسنامه صنعتی سیاهکل رونمایی شد/ عزم مسئولان برای حمایت همه‌جانبه از تولید

شهردار سیاهکل:

آسفالت‌ریزی ۴۵ هزار متر مربع از معابر سیاهکل/ برنامه‌ریزی برای بهسازی ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر تا پایان سال + تصاویر

  • پربازدید ترین
  • پربحث ترین
  • هفته
  • ماه
  • سال
  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • کشف و توقیف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در سیاهکل

  • ارمغان احمدی: عملکردمان فراتر از انتظارات بود!

  • سرهنگ «کمیل ابراهیمی» فرمانده انتظامی شهرستان سیاهکل شد

  • بازرسی از مرغ‌فروشی‌های سیاهکل تشدید شد

  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • تقدیر از عضو خردسال کتابخانه امام علی دیلمان

  • مقام سوم برای مهدی کوچکی در اویاما

  • حرکت دوباره اتوبوس‌ها از سیاهکل به تهران؛ سرویس برگشت از تهران نیز راه افتاد

  • برگزاری رقابت‌های آزاد تکواندو در سیاهکل

  • رها شدن گاومیش در جاده، جان راننده پراید را گرفت

  • پویا طالبی نماینده گیلان در کارگروه ملی مشاوران املاک کشور شد

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • کسب مقام اول جهانی در پروژه‌های متاورس و هوش مصنوعی توسط تیم ایرانی به سرپرستی یک سیاهکلی

  • پاسخ فرماندار سیاهکل و مدیرکل دامپزشکی گیلان به تلف شدن دام ها در روستای جلیسه

  • تلف شدن بیش از ۳۰۰ راس دام در روستای جلیسه بر اثر بیماری/ لزوم ورود دامپزشکی کل کشور به منطقه

  • تأکید فرماندار بر استقرار دائم دامپزشک در روستای جلیسه

  • «شهید محمدرضا لاجوردی» دومین شهید سیاهکلی مبارزه با تجاوز رژیم صهیونیستی به میهن + تصاویر

  • کسب عنوان کارفرمای نمونه گیلان توسط مدیرعامل شرکت نام آور به شیر سیاهکل

  • مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

  • هفته
  • ماه
  • سال
  • کشف و توقیف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در سیاهکل

  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • ارمغان احمدی: عملکردمان فراتر از انتظارات بود!

  • سرهنگ «کمیل ابراهیمی» فرمانده انتظامی شهرستان سیاهکل شد

  • انتصاب نماینده سابق لاهیجان و سیاهکل به عضویت شورای راهبردی کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص

  • قانون جدید در معاملات مسکن؛ پرداخت وجه قبل از ثبت رسمی قرارداد ممنوع!

  • طرح مسئله کاهش تراز آب دریای کاسپین در دستور کار اجلاس استانداران کشورهای ساحلی

  • آغاز استعفای داوطلبان انتخابات شوراهای روستا از شنبه + جزئیات

  • نماز جماعت دختران مدرسه سبز سما به امامت امام جمعه سیاهکل

  • حرکت دوباره اتوبوس‌ها از سیاهکل به تهران؛ سرویس برگشت از تهران نیز راه افتاد

  • پویا طالبی نماینده گیلان در کارگروه ملی مشاوران املاک کشور شد

  • پلمب یک واحد خبازی در سیاهکل به‌دلیل تخلفات تکراری

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • چالش ‌جاده در شمال/ چرا به فکر زیرساخت‌های گیلان نیستید؟

  • حکومت بشار اسد سقوط کرد / آمادگی نخست وزیر سوریه برای واگذاری قدرت

  • اولین شهرآورد فوتبال سیاهکل پس از ۳۶ سال برگزار می شود

  • تصاویری از بارش برف آخرین روزهای پاییز درسیاهکل

  • ۴۰۸۸ واحد صنفی در گیلان پلمپ شدند

  • تنور کم فروشی و گران فروشی نان داغ است

  • افتتاح بیمارستان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ مرکز مدرن در حوزه تشخیص و درمان سرطان

یادداشت ها
اباذر کریمی پنابندانی

هوش مصنوعی و سیاهکل؛ فرصتی تازه برای شهری سبز و هوشمند

معین رمضانی

بررسی موانع و چالش های موجود بر سر راه شوراهای اسلامی و راهکارهای رفع آن

    • مقام معظم رهبری
    • گیلان
    • سیاسی
    • تبلیغات در سایت
    • نماز جمعه
    • سیاهکل
    • ورزشی
    • مذهبی
    • دیلمان
    • اجتماعی
    • تودیع و معارفه
    • روستاها
    • حوادث
    • معرفی کتاب
    • انتخابات
    • مناطق دیدنی
روز
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
ماه
سال
۱۳۹۲
۱۳۹۳
۱۳۹۴
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۷
۱۳۹۸
۱۳۹۹
۱۴۰۰
۱۴۰۱
۱۴۰۲
۱۴۰۳
۱۴۰۴
Developed By

کلیه حقوق برای پایگاه خبری درسیاهکل محفوظ است. استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright© www.DarSiahkal.ir 2016 - All rights reserved

↑