• صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
    • صفحه اصلی
    • تبلیغات در سایت
    • گیلان
    • سیاهکل
    • دیلمان
    • روستاها
    • ورزشی
    • سیاسی
    • چندرسانه ای
    • مسیر گردشگری دیلمان
    • درباره ما
  • صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
پنجشنبه ۱۳ آذر ۰۴ - ساعت ۱۲:۲۰:۰۵
تاریخ انتشار خبر: ۱۶ مهر ۱۴۰۴
ساعت انتشار خبر: ۱۲:۴۸ ب٫ظ

بلومبرگ گزارش داد:

خودرو‌های چینی در برابر فلزات ایرانی / خودرو‌ها با مس و روی ایران مبادله می‌شوند

پایگاه خبری درسیاهکل (DarSiahkal.ir)
هر چند ماه یک بار، محموله‌ای از قطعات اتومبیل از خط تولید یکی از شهر‌های صنعتی در امتداد رودخانه بزرگ یانگ‌تسه چین روانه می‌شود. موتور و شاسی به کارخانه‌ای دیگر فرستاده می‌شوند تا مونتاژ شوند و سپس در کانتینر‌ها بارگذاری شده و به مقصد نهایی — ایران — حمل می‌شوند.

به گزارش پایگاه خبری درسیاهکل، هر چند ماه یک بار، محموله‌ای از قطعات اتومبیل از خط تولید یکی از شهرهای صنعتی در امتداد رودخانه بزرگ یانگ‌تسه چین روانه می‌شود. موتور و شاسی به کارخانه‌ای دیگر فرستاده می‌شوند تا مونتاژ شوند و سپس در کانتینرها بارگذاری شده و به مقصد نهایی — ایران — حمل می‌شوند.در ادامه این مطلب آمده: اما این خودروهای نیمه‌ساخته با پول نقد خریداری نمی‌شوند. در عوض، آن‌ها در برابر کانتینرهایی از مس و روی ایران مبادله می‌شوند تا صنایع عظیم فلزی چین را تأمین کنند.

این معاملهٔ پایاپای، که به نقل از چهار نفر مطلع با وضعیت آشنا به Bloomberg گزارش شده، بین شرکت‌هایی در استان آن‌هوی چین انجام می‌گیرد — از جمله شرکت خودروسازی چِری (Chery Automobile) که ماه پیش عرضهٔ اولیه سهام به ارزش ۱.۲ میلیارد دلار در هنگ‌کُنگ انجام داده بود، و شرکت تونگ‌لینگ (Tongling Nonferrous Metals Group Holdings)، شرکت برجستهٔ فلزات.

چِری اکنون بزرگ‌ترین صادرکنندهٔ خودروهای چینی به جهان و یازدهمین شرکت بزرگ تولیدکنندهٔ خودروهای سواری در سطح جهانی است. قطعات خودروی چِری نقش کلیدی در این شبکه پیچیدهٔ تجاری دارند که در آن خودروها برای فلزات و حتی بادام هندی — به‌منظور دور زدن مشکلات پرداخت ناشی از موج فزایندهٔ تحریم‌های غرب — مبادله می‌شوند.

چِری و تونگ‌لینگ در عمل مستقیماً با ایران معامله نمی‌کنند؛ بلکه چِری قطعات و فناوری را به یک شرکت دیگر در استان آن‌ها تأمین می‌کند، و آن شرکت، آن‌ها را به صورت نیمه‌کُش‌دار به ایران می‌فرستد. سپس در ایران خودروها مونتاژ می‌شوند و تحت برند MVM به فروش می‌رسند. در مقابل، ایران مقدار معادلی از فلزات — عمدتاً به صورت سنگ معدن یا کنسانتره — به چین تحویل می‌دهد و تونگ‌لینگ آن را بین شرکت‌های چینی توزیع می‌کند.

تحریم‌های آمریکا و اروپا علیه ایران به‌طور مشخص شامل افراد، شرکت‌ها و کسانی هستند که از ارزهای آن‌ها استفاده می‌کنند، لذا شرکت‌های چینی می‌توانند تا زمانی که معاملات را به وسیله‌ی ریال یا یوان انجام دهند، بدون نقض تحریم‌ها با ایران فعالیت کنند. تحت قوانین چین، تجارت با ایران همچنان قانونی است. نمایندگان چِری و تونگ‌لینگ همزمان برای اظهار نظر پاسخی نداده‌اند.

گسترش سریع

چِری اولین بار در سال ۲۰۰۴ وارد بازار ایران شد و با شریک محلی خود شرکت تولید خودرو تأسیس کرد به نام مدیران خودرو (Modiran Vehicle Manufacturing, MVM). آن نهاد محلی به مرور به یکی از محبوب‌ترین برندهای خارجی در ایران تبدیل شد.

چِری در Prospectus عرضه اولیه خود گفته است که تا پایان سال ۲۰۲۴ دیگر در ایران و کوبا فعالیتی نخواهد داشت و کسب‌وکار خود در روسیه را هم تا سال ۲۰۲۷ به سطح «قابل اغماض» کاهش خواهد داد. این شرکت می‌گوید که مشاور حقوقی آن ارزیابی کرده است که فعالیت‌های آن در کشورهای تحت تحریم «نقش اصلی تحریم‌شده» نبوده و ریسک تحریم ثانویه محدود است.

با این حال، آنچه برجسته است این است که بانک‌هایی که عرضه اولیه چِری را در هنگ‌کُنگ هدایت می‌کردند همه چینی بودند؛ بانک جی‌پی‌مورگان ابتدا برای مشارکت انتخاب شده بود، اما پیش از امضای ماندیت رسمی از آن پروژه انصراف داد. گفته می‌شود جی‌پی‌مورگان نگرانی‌هایی درباره افشای روابط چِری با کشورهای تحت تحریم داشته است.

وزارت امور خارجه چین گفته است که از این تجارت مطلع نیست، اما «به‌عنوان یک اصل، چین همواره با تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی مخالف بوده است. همکاری عادی بین کشورها و ایران تحت چارچوب حقوق بین‌الملل موجه، عادلانه و قانونی است و باید محترم شمرده و محافظت شود.»

خط مونتاژ خودروهای انرژی نو در کارگاه چِری در ووهُو در سپتامبر ۲۰۲۵ نمایان است.

تجدید پایاپای

معاملات پایاپای میان چین و ایران حدود شش یا هفت سال است که آغاز شده‌اند، به گفته افرادی که با این مبادلات آگاه‌اند. از زمانی که تحریم‌های آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ تشدید شد، دسترسی ایران به سیستم مالی جهانی به شدت محدود شد و مشکل پرداخت ارزی ایجاد شد. در نتیجه، تجارت بین چین و ایران با لایه‌های متعددی از شرکت‌های صوری انجام پذیرفت.

یکی از شرکت‌هایی که نقش برجسته‌ای در این تجارت ایفا کرده، تونگ‌لینگ است که در شهر تونگ‌لینگ در استان آنهای واقع است — این منطقه از چین مرکز یکی از نخستین صنایع مس مدرن است. تونگ‌لینگ در این سیستم پایاپای نقش میانجی دارد، به طوری که دسترسی چین به معادن غنی ایران را تسهیل می‌کند.

به گفته یکی از افراد اگاه, قراردادها می‌توانند شامل فروش تا ۹۰,۰۰۰ خودرو در سال باشند، در این قراردادها، چِری قطعات و فناوری را به یک شرکت واقع در آنچیِینگ (Anqing) تحویل می‌دهد، که آن‌ها را به صورت نیمه‌کُش‌دار به ایران ارسال می‌کند. در ایران، خودروها مونتاژ می‌شوند و به فروش می‌رسند، و در مقابل، فلزات از ایران به چین منتقل می‌شوند.

چِری و تونگ‌لینگ هر دو شرکت‌های بزرگ استان آن‌های هستند و هر دو سهم قابل توجهی از مالکیت دولتی دارند: شرکت مادر تونگ‌لینگ کاملاً تحت مالکیت دولت استان آن‌های است، و سهامدار بزرگ چِری خود دولت شهر ووهُو است. ایمیلی به نهاد ناظر بر دارایی‌های منتخب استان آن‌های ارسال شد ولی پاسخی دریافت نشد.

مقادیر و نوع فلزات معامله‌شده در سال‌ها متفاوت بوده است. بسته‌هایی از فلزات ایرانی از جمله مس و روی گاهی در بازار چین عرضه می‌شوند، در ارتباط با همین توافقات پایاپای. و معامله فقط محدود به فلزات نیست؛ کسانی که از وضعیت آگاه‌اند گفته‌اند که برخی محصولات کشاورزی ایران، از جمله بادام هندی، نیز در برخی سال‌ها به چین ارسال شده‌اند در برابر خودروها.

مبالغ مربوط به تجارت خودرو-پایه فلزات نسبت به کل صادرات چین به ایران — که حدود ۹ میلیارد دلار در سال گذشته برآورد شده است — نسبتاً کوچک است، اما این معاملات بازگشت تجارت پایاپای را نشان می‌دهند که به دلیل تحریم‌ها رو به افزایش گذاشته است.

در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰، تجارت پایاپای متداول‌تر بود، زیرا بخش عمده‌ای از جهان دسترسی به ارز قابل تبدیل نداشت یا ارز رایج قابل استفاده نبود. اما با سلطه دلار و سیستم بانکی آمریکا، تجارت جهانی عمدتاً به ارز دلاری تبدیل شده بود. اکنون، موج جدید تحریم‌ها کشورهایی مانند ایران، روسیه و ونزوئلا را ترغیب کرده است تا به این روش‌های غیرمعمول بازگردند.

برای چِری، تجارت با ایران — و نیز با سایر کشورهایی که تحت تحریم‌اند — معضل‌هایی ایجاد کرده است در زمانی که شرکت آماده عرضه اولیه عمومی شده بود. در Prospectus خود اظهار کرده بود که ایران و کوبا هر کدام در سه سال اخیر حداکثر ۰.۵٪ از درآمد شرکت را تشکیل داده‌اند، در حالی که فعالیت در روسیه در سال ۲۰۲۳ تا ۲۵.۵٪ از کل درآمد شرکت را شامل شده بود، ولی چِری پیشاپیش شروع به کاهش فعالیت خود در آنجا کرده بود.

اما نکته جالب این است که در نهایت چِری فقط ۵٪ از سهام را در عرضه اولیه فروخت. بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار منفرد تقریباً یک سهم از هر هفت سهم عرضه شده را خرید. آن سرمایه‌گذار یک نهاد سرمایه‌گذاری دولتی چینی بود.

انتهای خبر/

عضویت کانال تلگرام در سیاهکل

کلمات کلیدی :

تجارتتحریمتونگ‌لینگچریچینخودرو چینیصنایع مسفلزاتفلزات ایرانیقطعات اتومبیل
مطالب مرتبط

لاوروف: تلاش‌های غرب برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، منزجرکننده است

روبیو خواستار مذاکره مستقیم با ایران شد / تهران باید پاسخگو باشد

سئول پیش‌نویس قطعنامه لغو تحریم‌های ایران را نهایی کرد

رقابت قدرت‌های بزرگ و آینده نظم جهانی

هنوز فرصت هست مذاکره کنیم تا اسنپ‌بک از دستور خارج شود / در این ۴ سال ۵۰۰ میلیارد ضرر کردیم

قطعی‌برق؛ گریبان‌گیر کاربران تلفن همراه و اینترنت / تحریم؛ چالش اصلی تأمین باتری‌های جدید

دیدگاه ها


برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

* دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از تأیید توسط پایگاه خبری درسیاهکل منتشر می‌شود.
* پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمی‌شود.
* پیام‌های به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط منتشر نمی‌شود.
* پذیرش پیام دلیل بر هم‌نظر بودن پایگاه خبری با نظر منتشر شده نیست.

اخبار برگزیده

مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

کسب ۲ مدال طلای مسابقات فیزیک پرورش اندام شرق و غرب گیلان توسط ورزشکار سیاهکلی

اصغر ابراهیم‌نیای سیاهکلی رئیس هیئت کشتی سیاهکل شد

بازدید مسئولان از پروژه بام سبز سیاهکل؛

پروژه بام سبز سیاهکل، گامی مهم در توسعه گردشگری شهرستان

تصادف مرگبار دیگری در جاده سیاهکل به لاهیجان

با آرای ۱۶ حزب اصلاح طلب درسیاهکل؛

اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات شهرستان سیاهکل انتخاب شدند

علی علوی دیلمی رئیس شورای اسلامی شهر دیلمان شد

الحاق کامیون بنز ۱۰ تنی به ناوگان عمرانی دهیاری لیش / خرید ۴ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی در ۴ سال

شناسنامه صنعتی سیاهکل رونمایی شد/ عزم مسئولان برای حمایت همه‌جانبه از تولید

شهردار سیاهکل:

آسفالت‌ریزی ۴۵ هزار متر مربع از معابر سیاهکل/ برنامه‌ریزی برای بهسازی ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر تا پایان سال + تصاویر

  • پربازدید ترین
  • پربحث ترین
  • هفته
  • ماه
  • سال
  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • کشف و توقیف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در سیاهکل

  • بازرسی از مرغ‌فروشی‌های سیاهکل تشدید شد

  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • تقدیر از عضو خردسال کتابخانه امام علی دیلمان

  • مقام سوم برای مهدی کوچکی در اویاما

  • حرکت دوباره اتوبوس‌ها از سیاهکل به تهران؛ سرویس برگشت از تهران نیز راه افتاد

  • برگزاری رقابت‌های آزاد تکواندو در سیاهکل

  • رها شدن گاومیش در جاده، جان راننده پراید را گرفت

  • پویا طالبی نماینده گیلان در کارگروه ملی مشاوران املاک کشور شد

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • کسب مقام اول جهانی در پروژه‌های متاورس و هوش مصنوعی توسط تیم ایرانی به سرپرستی یک سیاهکلی

  • پاسخ فرماندار سیاهکل و مدیرکل دامپزشکی گیلان به تلف شدن دام ها در روستای جلیسه

  • تلف شدن بیش از ۳۰۰ راس دام در روستای جلیسه بر اثر بیماری/ لزوم ورود دامپزشکی کل کشور به منطقه

  • تأکید فرماندار بر استقرار دائم دامپزشک در روستای جلیسه

  • «شهید محمدرضا لاجوردی» دومین شهید سیاهکلی مبارزه با تجاوز رژیم صهیونیستی به میهن + تصاویر

  • کسب عنوان کارفرمای نمونه گیلان توسط مدیرعامل شرکت نام آور به شیر سیاهکل

  • مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

  • هفته
  • ماه
  • سال
  • کشف و توقیف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در سیاهکل

  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • تقدیر از عضو خردسال کتابخانه امام علی دیلمان

  • حکم دادگاه برای توهین زینب موسوی به فردوسی صادر شد

  • قانون جدید در معاملات مسکن؛ پرداخت وجه قبل از ثبت رسمی قرارداد ممنوع!

  • طرح مسئله کاهش تراز آب دریای کاسپین در دستور کار اجلاس استانداران کشورهای ساحلی

  • آغاز استعفای داوطلبان انتخابات شوراهای روستا از شنبه + جزئیات

  • نماز جماعت دختران مدرسه سبز سما به امامت امام جمعه سیاهکل

  • حرکت دوباره اتوبوس‌ها از سیاهکل به تهران؛ سرویس برگشت از تهران نیز راه افتاد

  • پویا طالبی نماینده گیلان در کارگروه ملی مشاوران املاک کشور شد

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • چالش ‌جاده در شمال/ چرا به فکر زیرساخت‌های گیلان نیستید؟

  • حکومت بشار اسد سقوط کرد / آمادگی نخست وزیر سوریه برای واگذاری قدرت

  • اولین شهرآورد فوتبال سیاهکل پس از ۳۶ سال برگزار می شود

  • تصاویری از بارش برف آخرین روزهای پاییز درسیاهکل

  • ۴۰۸۸ واحد صنفی در گیلان پلمپ شدند

  • تنور کم فروشی و گران فروشی نان داغ است

  • افتتاح بیمارستان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ مرکز مدرن در حوزه تشخیص و درمان سرطان

یادداشت ها
اباذر کریمی پنابندانی

هوش مصنوعی و سیاهکل؛ فرصتی تازه برای شهری سبز و هوشمند

معین رمضانی

بررسی موانع و چالش های موجود بر سر راه شوراهای اسلامی و راهکارهای رفع آن

    • مقام معظم رهبری
    • گیلان
    • سیاسی
    • تبلیغات در سایت
    • نماز جمعه
    • سیاهکل
    • ورزشی
    • مذهبی
    • دیلمان
    • اجتماعی
    • تودیع و معارفه
    • روستاها
    • حوادث
    • معرفی کتاب
    • انتخابات
    • مناطق دیدنی
روز
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
ماه
سال
۱۳۹۲
۱۳۹۳
۱۳۹۴
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۷
۱۳۹۸
۱۳۹۹
۱۴۰۰
۱۴۰۱
۱۴۰۲
۱۴۰۳
۱۴۰۴
Developed By

کلیه حقوق برای پایگاه خبری درسیاهکل محفوظ است. استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright© www.DarSiahkal.ir 2016 - All rights reserved

↑