• صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
    • صفحه اصلی
    • تبلیغات در سایت
    • گیلان
    • سیاهکل
    • دیلمان
    • روستاها
    • ورزشی
    • سیاسی
    • چندرسانه ای
    • مسیر گردشگری دیلمان
    • درباره ما
  • صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
جمعه ۱۴ آذر ۰۴ - ساعت ۱۲:۰۰:۳۶
تاریخ انتشار خبر: ۲۲ مرداد ۱۳۹۲
ساعت انتشار خبر: ۸:۱۴ ق٫ظ

آرامسازي ترافيك

پایگاه خبری درسیاهکل (DarSiahkal.ir)

به قلم: مجتبی رحیمی

افزايش تصادفات در جاده‌ها و خيابان‌هاي شهري زنگ خطري را براي مسئولان حمل و نقل شهري به صدا در آورده است كه لازم است هرچه زودتر براي آن چاره‌انديشي شود. تصادفات راهنمايي و رانندگي معلول عوامل مختلفي است و نمي‌توان وقوع آنها را صرفاً به يك عامل مربوط دانست ، ازاینرو در مطالعات ایمنی باید همواره کوشش شود همه این عوامل مد نظر قرار گیرد.

درسیاهکل/مجتبی رحیمی : آرامسازي ترافيك (Traffic Calming)

مقدمه : افزايش تصادفات در جاده‌ها و خيابان‌هاي شهري زنگ خطري را براي مسئولان حمل و نقل شهري به صدا در آورده است كه لازم است هرچه زودتر براي آن چاره‌انديشي شود. تصادفات راهنمايي و رانندگي معلول عوامل مختلفي است و نمي‌توان وقوع آنها را صرفاً به يك عامل مربوط دانست ، ازاینرو در مطالعات ایمنی باید همواره کوشش شود همه این عوامل مد نظر قرار گیرد. اگرچه اطمینانی وجود ندارد تا وقتی انسان هدایت وسیله نقلیه را به عهده دارد، میزان تصادفات به صفر رسیده و ایمنی راه به طور کامل تأمین شود، اما هوشياري راننده ، داشتن شرایط مطلوب راه ، رعایت استانداردهای ایمنی در خودروها و توجه به نظرات پلیس به میزان بسیار زیادی در كاهش آمار تصادفات جانی و مالی مي‌تواند مؤثر باشد.

وقوع هر تصادف معلول علل مختلفي بوده كه در اين ميان سرعت وسيله نقليه به عنوان يكي از مهمترين عوامل بروز تصادفات جاده اي منجر به جرح يا فوت مطرح مي‌باشد. از اينرو انجام مجموعه اي از اقدامات اساسي جهت كاهش سرعت تردد وسايل نقليه و بهبود وضعيت ايمني راه ها ضروري به نظر مي‌رسد. آرام سازي ترافيك در زمره اقدامات مهندسي است كه با هدف كاستن از سرعت نابجاي وسايل نقليه و افزايش ايمني تردد در معبر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

پراكندگي و عدم هماهنگي مجموعه اقداماتي كه طي سال‌هاي اخير با هدف كاهش سرعت در معابر شهري انجام شده، يكي از مهمترين مشكلات مربوط به موضوع آرام‌سازي ترافيك است كه بدون توجه به شرايط گوناگون معابر از جمله مشخصات فيزيكي و فني اجرا گرديد.

در اين رابطه بايد اين نكته را در نظر داشت كه اعمال تغييرات فيزيكي با هدف آرام‌سازي ترافيكي در معبري نامتناسب و يا با مشخصات اجرايي نادرست نه تنها در افزايش ايمني كاربران معبر مؤثر نيست، بلكه مي‌تواند باعث افزايش احتمال وقوع تصادفات رانندگي و كاهش ايمني، امنيت و آرامش رانندگان، عابرين پياده و ساكنين حاشيه معبر گردد.

از اين رو استاندارد «معابر شهري و آرام‌سازي ترافيك» در سيصد و شست و هفتمين اجلاس كميته ملي استاندارد مهندسي ساختمان و مصالح و فرآورده‌هاي ساختماني مورخ 90/12/16 مورد تصويب قرار گرفته است.

اين استاندارد به استناد بند يك ماده 3 قانون اصلاح قوانين و مقررات سازمان ملي استاندارد ايران مصوب بهمن 1371، به عنوان استاندارد ملي ايران شناخته مي‌شود. فايل مربوط به اين استاندارد به پيوست همين مقاله ارائه مي‌گردد.

اكنون به بيان تعاريف، مفاهيم، اهداف و روشهاي مختلف آرام‌سازي ترافيك مي‌پردازيم.

آرام‌سازي ترافيك
آرام سازی ترافیک مجموعه‌ای از راهبردهایی است که توسط برنامه ریزان شهری و مهندسان ترافیک به منظور کاهش سرعت ترافیک استفاده می‌شود. نتیجه مستقیم این امر افزایش ایمنی ترافیک براي رانندگان وسايل نقليه و همچنين عابران مي‌باشد.

ازآثار جانبی آرام سازی ترافیک می‌توان به کاهش سر و صدا و آلودگی هوا اشاره کرد. آرام سازي ترافيك با استفاده از تدابير فيزيكي، اثرات منفي وسايل نقليه موتوري را كاهش مي‌دهد و رفتار رانندگان را تغيير داده و شرايط خيابان را براي تمامي استفاده كنندگان بهبود مي‌بخشد.

روش‌هاي آرام‌سازي ترافيك در صورتي كه به خوبي طراحي شده باشند مي‌توانند به بهبود ظاهر و سيماي كالبد فضاي شهري و كيفيت زندگي ساكنين كمك كند.

اهداف و آثار آرام سازی
به طور کلی پروژه های مربوط به آرام سازی در نقاط مختلف دنیا برای اهداف مختلف انجام می‌شود. هدف اصلی آرام سازی افزایش سطح ایمنی ، کاهش تعداد و شدت تصادفات در معابر شهری است.

علاوه برکاهش تعداد و شدت تصادفات ، روشهای مختلف آرام سازی اهداف دیگری از جمله کاهش میزان تخلفات ، افزایش ایمنی عابران و دوچرخه سواران ایجاد رفتار صحیح در رانندگان ، کاهش سرعت وسایل نقلیه ، کاهش تداخل و برخورد میان استفاده کنندگان از معابر ، کاهش تقاضا و … را نیز دنبال می‌کنند.
1. كاهش سرعت وحجم ترافیک
2. افزايش ايمني در معابر شهري
3. كاهش آثار زیست محیطی از قبیل گازهاي سمي ، آلودگي صوتي و لرزش ناشی ازحركت خودروها
4. افزایش راحتی عابران پیاده
5. تأمين دسترسي مناسب به خدمات مورد نياز روزانه
6. كاهش تأثیرات منفی بر خدمات امدادی و حمل ونقل عمومی
7. تأمين ديد مناسب به نوار عبور سواره و محيط پيرامون
8. جذابتر نمودن وجهه خيابان

مراحل انجام طرح‌هاي آرام‌سازي
در بررسی طرح های آرامسازی دو مرحله اصلی وجود دارد:
1. امکان سنجی
2. ارائه طرح آرام‌ سازي
درمرحله امکان سنجی در خصوص وضعیت معبر و اینکه آیا روش آرامسازی بهترین روش ایمنسازی است یا خیر ، بررسیهای لازم به عمل آورده می‌شود. درمرحله اول ، مشخصات فیزیکی و هندسی معبر ، عبور عابران پیاده ، مشخصات ترافیکی و کاربری های اطراف مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم گیری مناسب اتخاذ می‌شود. سپس در مرحله دوم با توجه به بازرسی‌های محلی و تحلیل آماری انجام شده با در نظرگرفتن ضوابط روش های آرامسازی روش یا ترکیبی از روش‌های آرام سازی پیشنهاد می‌شود. مراحل انجام طرح‌های آرامسازی ترافیک مطابق نمودار زير است.

tarh_terafik (19)

همچنین در طرح آرام سازی ترافیک نکات مهم زیر باید مورد توجه قرار گیرند:
1. سرعت وسایل نقلیه نسبت به حجم وسایل نقلیه برای ایمنی خطرناک تر است بنابراین باید برای تعیین مکان‌های آرام‌سازی به سرعت وسایل نقلیه اولویت داد.
2. حتی المقدور اقدامات مربوط به آرام‌سازی باید برای معابر شهری استفاده شود و معابر شرياني در موارد خاص بايد براي آرام‌سازي مورد نظر قرار گيرند.
3. آرام‌سازی باید در مکانی طراحی شود که برای راننده قابل پیش‌بینی باشد و امکان کاهش سرعت برای راننده وجود داشته باشد.
4. در مکان‌هاییکه امکان عبور وسایل نقلیه امدادی و وسایل نقلیه عمومی وجود دارد طرح باید به گونه‌ای باشد که این وسایل قابلیت تطابق با طرح را داشته باشند و در حرکت آنان خلل چندانی وارد نشود.

طبقه بندی روش‌های مهندسی آرام‌سازی
درمطالعات مختلف ، روش‌های آرام‌سازی در طبقه بندیهای مختلف ارائه شده است. درمطالعات ایالت آنکوریج آلاسکا روش‌های آرام‌سازی در چهار طبقه مختلف قرار گرفته است.
1. روش‌های کنترل حجم
2. روش‌های کنترل سرعت توسط تغییرات قائم در سطح راه
3. روش‌های کنترل سرعت توسط تغییرات افقی در سطح راه
4. باریک‌ سازی مسیر
در مطالعات ایالت ویرجینیا ، روش‌های آرامسازی در دو طبقه مختلف اقدامات فیزیکی و اقدامات غیر فیزیکی تقسیمبندی شده است. اين روش‌ها به طور كلي يا به صورت مهندسي و با استفاده از طرح هندسي انجام مي‌شوند يا به صورت غيرمهندسي انجام مي‌شوند. دراین مقاله ، روشهای موجود و نوین آرامسازی در چارچوب طبقه بندی آنکوریج آلاسكا مورد بررسي قرار مي‌گيرند.

الف. روش‌هاي كنترل حجم
روش‌های کنترل حجم ، مجموعه روشهای آرامسازی است که توسط آنها حجم وسایل نقلیه استفاده کننده از یک راه مشخص کاهش می‌یابد. برخی از روش‌های قابل استفاده برای کنترل حجم در ذیل مورد بررسی قرار گرفته است.
1. مسدود کننده‌های کل خیابان
مسدودکننده‌های کل خیابان موانعی هستند که در خیابانها به کار گرفته می‌شوند و کل خیابان را بسته و معبر تنها به اندازه پیاده رو باز می‌ماند. مثال هایی در مورد مسدود کننده های کل خیابان شامل استقرار جزایر ، دیوارها ، دروازه های اهر نوع مانع دیگری است که به اندازه کمتر از عرض یک اتومبیل بدون مانع است. مسدودکننده‌های کل خیابان جهت رفع فوری مشکلات ترافیکی در نظر گرفته می‌شوند و از مطلوبیت پایینی برخوردار بوده و به ندرت مورد استفاده قرارمی‌گیرند.

 شكل 1 : شيوه به كار گيري مسدود كننده خيابانيtarh_terafik (1)

 

2. مسدود کننده‌های نصف یا بخشی از خیابان
این نوع مسدود کننده‌ها موانعی هستند که جلو حرکت ترافیک در یک جهت و صرفا در فواصل کوتاه را می‌گیرند و در خیابان‌های دوطرفه کاربرد دارند. چنانچه از دو مسدود کننده در دو طرف تقاطع استفاده شود، عملكردي همانند نيمه‌ انحراف‌ دهنده‌ها خواهند داشت كه از حركت ترافيك در مسير مخالف جلوگيري مي‌كنند.

شكل 2 : نمونه‌اي از روش مسدود كردن نصف خيابان

tarh_terafik (2)

3. انحراف‌ دهنده‌هاي مورب
انحراف دهنده‌های مورب موانعی هستند که به صورت مورب در تقاطع‌ها اجرا شده و باعث انحراف حرکت ترافیک از حالت مستقیم می‌شوند. انحراف دهنده‌ها جهت کاهش قطع ترافيك مستقيم، کاهش حجم و سرعت ترافیک وافزایش مطلوبیت ساكنان طراحي و اجرا مي‌شوند.

شكل 3 : شيوه به كار گيري انحراف‌دهنده مورب

tarh_terafik (3)

شكل 4 : نمونه‌اي از انحراف‌دهنده مورب

tarh_terafik (4)

4. موانع ميانه‌اي
موانع میانه‌ای ، جزایر بر آمده‌ای هستند که در طول خط مرکزی خیابان ساخته می‌شوند و تا تقاطع ادامه می‌یابند. این موانع جهت جلوگیری از دخالت ترافیک مقابل اجرا می‌شوند.

شكل 5 : نمونه‌اي از موانع ميانه‌اي 

tarh_terafik (5)

ب) روش‌های کنترل سرعت توسط تغییرات قائم در سطح راه
در این روش‌ها با تغییر در ارتفاع ، بخش‌هایی از راه برای کاهش سرعت وسیله نقلیه آرامسازی انجام می‌پذیرد. برخی از روش‌های قابل استفاده برای کنترل سرعت توسط تغییرات قائم در سطح راه در ذیل مورد بررسی قرار گرفته است.

1. سرعت‌گیرها
سرعت‌گیرها یکی از ابزار آرامسازی هستند که بیشتر در محیط‌های شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند و موجب کاهش شدید سرعت ترافیک می‌شوند. سرعت‌گیرها دارای انواع مختلف قوسی و تخت هستند.

شكل 6 : نمونه‌اي از سرعت‌گير

tarh_terafik (6)

شكل 7 : نمونه‌اي از سرعت‌گير بالشتكي جهت تردد آسان خودروهاي امداد و نجات و همچنين حمل و نقل عمومي

tarh_terafik (7)

2. سرعت کاه‌ها
سرعت کاه‌ها ، روسازی برآمده‌ ای با پروفیل طولی سهمی شکل هستند که در مسیر سواره رو قرار می‌گیرند.

سرعت‌کاه‌ها نقش بسیار مهمی در کاهش سرعت ترافیک دارند. امروزه استفاده از تکنولوژی‌های جدید در سرعت‌کاه‌ها توسعه یافته است. به تازگی در بسیاری از كشورهاي اروپايي مانند هلند و دانمارك از سرعت‌كاه‌هاي هوشمند استفاده شده است كه با توجه به وزن وسايل نقليه و تأثير آن بر وسيله نقليه، تنظيم مي‌شود. سرعت‌كاه‌ها آثار نامطلوبي بر وسایل نقلیه عمومی و خودروهای امدادرسانی (کهنسبتبه زمانبسیار حساسند) می‌گذارند. استفاده از سرعت‌کاه‌های هوشمند منجر به رفع این مشکل می‌شود؛از اين رو بسيار مورد استقبال قرار گرفته‌اند.

شكل 8 : نمونه‌اي از سرعت‌كاه 

tarh_terafik (8)

3. سرعت کاه تخت
سرعت کاه تخت ، سرعت‌ کاه با سطح مقطع تخت در قسمت مرکزی بوده و ممکن است با آجر یا سایر مصالح ساخته شود. سطح تخت سرعت کاه ، طولی بیش از فاصله بین دوچرخ خودروها داشته از اینرو راحتی بیشتری نسبت به سرعت‌ کاه‌های معمولي دارند. سرعت‌ کاه‌های تخت در کاهش سرعت به میزان زیادی مؤثر هستند.

شكل 9 : نمونه‌اي از سرعت‌كاه تخت

tarh_terafik (9)

4. پیاده‌ رو برآمده
پیاده‌ رو برآمده ، سرعت‌ کاه تختی است که دارای خط کشی عابر پیاده است. این تسهیلات در حفظ ایمنی عابران پیاده تأثیر زیادی داشته و به رانندگان در مورد نزدیک شدن به خط عابر پیاده پیشآگاهی می‌دهند. ازطرف دیگر ممکن است عابران پیاده بیش از حد نسبت به ایمنی خود اطمینان یابند و نیاز کمتری به رعایت احتیاط احساس کنند.

شكل 10 : نمونه‌اي از پياده‌رو برآمده

tarh_terafik (10)

5. تقاطع‌های برآمده
تقاطع‌های برآمده ، سطح برآمده تخت در کل تقاطع بوده که در تمام ورودی‌ها و خروجی‌ها دارای رمپ هستند. سطح تخت غالباً سنگ فرش شده و عموماً همسطح پیاده‌ روها یا کمی  پایین تر قرار می‌گیرند.

شكل 11 : نمونه‌اي از تقاطع برآمده

tarh_terafik (11)

ج. روش‌های کنترل سرعت توسط تغییرات افقی در سطح راه
در این روش‌ها ، مسیر مستقیم در یک خیابان به منظور کاهش سرعت ، تغییر می‌کند یا اصلاح می‌شود. برخی از روش‌های قابل استفاده به صورت ذیل مورد بررسی قرار می‌گیرند.

1. ميدانک
میدانک‌ها جزایر برآمده‌ ای هستند که در تقاطع‌ها قرار می‌گیرند و جریان ترافیک به دورآنها گردش می‌کنند. عموماً دارای شکل دایره بوده و در مرکز تقاطع قرارمی‌گیرند. تغییر مسیر مستقیم حرکت ترافیک منجر به کاهش سرعت آنها می‌شود.

شكل 12 : نمونه‌اي از ميدانك

tarh_terafik (12)

2. میدان
میدان‌ها عملکردی همانند میدانک‌ها دارند که برای حجم ترافیک بیشتر در تقاطع‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرند. میدان‌ها بزرگتر از میدانک‌ها بوده و برای سرعت‌های بالاتر طراحی شده‌اند.

شكل 13 : نمونه‌اي از ميدان 

tarh_terafik (13)

3. انتقال‌ دهنده جانبی و منحرف‌ کننده
انتقال‌ دهنده جانبی شامل جداول ممتد یا سایر موانع که باعث انتقال ترافیک از یک خط به خط دیگر و بازگشت مجدد به خط اول می‌شود ، است. منحرف‌ کننده‌ها جداولی هستند که از یک قسمت خیابان شروع شده و در قسمتی دیگر پايان می‌یابند و سطح مقطعی S شکل را تشکیل می‌دهند.

شكل 14 : نمونه‌اي از منحرف كننده 

tarh_terafik (14)

د. باریکسازی مسیر
همانطور که از نام این دسته از روش‌ها مشخص است ، قسمتی کوتاه از یک مسیر نسبت به کل مسیر ، باریکتر می‌شود. باریکسازی مسیر اغلب در تقاطع‌ها استفاده می‌شود. برخی ازروش‌های باریکسازی مسیر در ذیل مورد بررسی قرار می‌گیرد.

1. گلويی
گلویي‌ها امتداد جداول در تقاطع‌ها هستند که عرض جدول تا جدول را کاهش می‌دهند. چنانچه در ورودي محله‌ها قرار گيرند، غالباً داراي سطح سنگفرش شده هستند كه به عنوان دروازه نيز شناخته مي‌شوند. تأثير اين تسهيلات بر كاهش سرعت محدود است و هدف اصلي از بكارگيري آنها، مشخص كردن نواحي مسكوني است.

شكل 15 : نمونه‌اي از كاربرد گلويي 

tarh_terafik (15)

شكل 16 : نمونه‌اي از گلويي در تقاطع خيابان

tarh_terafik (16)

2. جزایر مرکزی یا میانه باریک‌ کننده
جزایر مرکزی یا میانه‌های باریک‌ کننده ، جزایر برآمده ای هستند که در خط مرکزی خیابان‌ها قرار گرفته‌اند و باعث باريك شدن سطح مقطع خيابان‌ها مي‌شوند. اين تسهيلات نيز چنانچه در ورودي محله‌ها (غالباً سطح سنگفرش شده دارند) قرار بگيرند به عنوان دروازه تلقي مي‌شوند. اين تسهيلات علاوه بر كاهش سرعت مي‌توانند جهت معرفي محله‌ها مورد استفاده قرار بگيرند.

شكل 17 : نمونه‌اي از جزاير مياني

tarh_terafik (17)

روش‌های ترکیبی
در این حالت ، ترکیبی از روش‌های معرفی شده در هر یک از چهار بخش فوق ، بسته به نوع کاربرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر در یک تقاطع امکان کنترل سرعت با باریکسازی مسیر فراهم نشود ، ممکن است باریکسازی مسیر با تغییر در ارتفاع (به عنوان مثال استفاده از سرعت کاه) در تقاطع ترکیب شود.

استفاده از روش‌های ترکیبی با مطالعه هر یک از روش‌های ذکر شده در فوق قابل استفاده می‌شود که ترکیب آنها بستگی به شرایط محیطی و رفتار رانندگان در نقاط مختلف دارد.

شكل 18 : يك پياده راه برآمده بر روي يك سرعت‌كاه همراه با تغيير در بافت مصالح و باريك‌سازي مسير

tarh_terafik (18)

جمع بندي و نتيجه گيري
امروزه با افزايش عرضه و تقاضا و سرعت در مبادلات و پيشرفت تكنولوژي، تعداد و سرعت وسايل نقليه هر روز در حال افزايش است. آرام‌سازي ترافيك از جمله راه‌كارهايي است كه در دنيا در جهت برخورد سازمان يافته با اين پديده توصيه مي‌گردد.
آنچه در اين مقاله گفته شد روش‌هاي گوناگون آرام‌سازي ترافيك بود اما بايد به اين نكته دقت داشت كه عوامل ديگري همچون اقليم، شرايط مورفولوژيكي، توپوگرافي، كابري‌هاي اطراف معابر، نوع عملكرد معبر و … نيز بر معابر و آمار تصادفات تاثير گذار هستند.
نكته‌اي كه بايد به آن توجه شود اينست كه با توجه به اينكه در بسياري از موارد بدون مشورت با كارشناسان، روش‌هاي گوناگوني اجرا گرديده و نتيجه كار عكس آنچه مورد انتظار بود حاصل شد. بهتر است با مشورت با متخصصين در مراحل گزينش روش‌هاي مناسب و نظارت بر حسن انجام كار از هدر رفتن بسياري از هزينه‌ها جلوگيري شود.

علاقه‌مندان مي‌توانند فايل مربوط به استاندارد ملي آرام‌سازي ترافيك به شماره 14237 را از سايت سازمان ملي استاندارد به نشاني زير دانلود نمايند:
http://www.isiri.org/Portal/Home/Default.aspx?CategoryID=5f6bbf1b-ac23-4362-a309-9ee95a439628

منابع و مآخذ
– سازمان ملي استاندارد ايران/ معابر شهري و آرام‌سازي ترافيك/ چاپ اول، 1390
– چاوشي، امير پويا/ روش هاي نوين آرام‌سازي ترافيك/ فصلنامهمطالعاتمدیریت ترافیک/ سالسوم،شماره 9،تابستان 1387
– گارسيا، آلفردو؛ تورس، آنتونيو خوزه؛ رومرو، ماريو آلفونسو؛ مورنو، آنا تسوي/مطالعه شبيه‌سازي خرد ترافيك به منظور ارزيابي اثر نوع و فاصله‌گذاري تجهيزات آرام‌سازي ترافيك بر روي ظرفيت/ششمين همايش بين‌المللي در ظرفيت بزرگراه و كيفيت خدمات، استكهلم، سوئد، 28 ژوئن 2011
– گروه حمل و نقل توسعه منطقه‌اي ايرلند شمالي/ تذكرات حمل و نقل محلي «آرام‌سازي ترافيك»/ انتشارات TSO، مارس 2007
– انستيتوي مهندسين حمل و نقل
http://www.ite.org/traffic/tcdevices.asp
– سايت گروه حمل و نقل ويرجينيا
http://www.virginiadot.org/programs/faq-traffic-calming.asp
– برنامه آرامسازي ترافيك محله الكساندرا ويرجينيا
www.AlexTrafficCalming.org
– دانشنامه آزاد ويكي پديا
http://en.wikipedia.org

عضویت کانال تلگرام در سیاهکل

کلمات کلیدی :

آرامسازي ترافيكسرعتگیرکاهنده سرعتیادداشت اجتماعی
مطالب مرتبط

تصادفی شدید درسیاهکل که سرعتگیر در آن حذف شد

نخبه بودن یا پخمه بودن؟ مساله این است

برداشتن سرعتگیرها موجب کشته شدن شهروندان سیاهکلی می شود/قبول داریم که قانون در خیابان 16 متری زیرپا گذاشته می شود

شورا و شهردار قبلی با بی قانونی 10 امتیاز تاکسی واگذار کردند/حذف سرعتگیرها را به صلاح نمی دانیم

سیاهکل به شهر سرعتگیرها معروف شده است/می بایست همراه با ساخت کارخانه سیمان دیلمان، جاده نیز درست می شد

نامه ای به شورای ”اسلامی” شهرمن، ”سیاهکل” (بخش دوم)

دیدگاه ها

8 ديدگاه قبلا اظهار شده است

  1. عبدالفاطمه گفت:
    1392-05-22 در 14:19

    باسلام و تشکر فراوان از آقای رحیمی
    مطالب بسیار مفید و ارزنده ای را گردآوری نموده اید که در شهرمان میتواند بسیار راهگشا باشد انشاءا… فرصتی پیش بیاید که خیابانها و معابر و میدانهاو… شهرمان در یک پروژه و طرح پیشنهادی و عملیاتی کارشناسی شده توسط مجموعه ای از دلسوزان مردمی جهت آسایش و رفاه خودمان به مجموعه شورا و شهرداری ارائه و پیاده سازی گردد.
    لطفا از چنین مطالب و طرح هایی برای شهرمان دریغ نفرمایید.و از آقای بابایی هم خواهشمندیم این مطالب ارزنده را بصورت مکتوب هم به اطلاع مسئولین برسانند.

     
    پاسخ
  2. شهروند گفت:
    1392-05-22 در 14:54

    تشکر از آقای مهندس رحیمی بخاطر انعکاس موضوع مناسب ومفید و قابل توجه مسئولینن محترم و اعضاء شورای جدید شهر و شورای ترافیک !!!!!!!!!!!

     
    پاسخ
  3. مجتبي گفت:
    1392-05-26 در 07:15

    با سلام و تشكر از جناب آقاي مهندس رحيمي
    پيشنهاد مي شود از چنين استعدادهايي در شهر سياهكل استفاده شود تا خيابانهاي شهر از اين وضع آشفته بيرون بيايند.

     
    پاسخ
  4. رهگذر گفت:
    1392-05-26 در 09:36

    سلام. بهره بردم آقاي رحيمي. خيلي خوب بود. انشالا اطلاع رساني تخصصي شما تداوم داشته باشه. اگر مسئولان، مطابق با تخصص، دلسوز و آگاه به علم روز انتخاب بشن مطمئنا شاهد اين همه معضل در شهرها و كليه امور نيستيم. البته سياهكل كه قاچاقي و باارفاق شهر ناميده ميشه. شهري كه تو خيابونا و كوچه هاش پر از گاو و اسب و سگ و تراكتور و … هست .شهري كه تا چند وقت پيش خيابوناش حتي خط كشي نداشت شهري كه جايي براي تفريح پيدا نميكني. شهري كه فضاي سبزش خداداديه شهري كه كوچه هاش بيشتر مالروئه تا انسان رو . واقعيتش به هركجاي اين ديار و سرزمين عزيز كه نگاه ميكنم پر از توهين به شعور آدم و انسانيته . نميدونم اين مسئولان دلسوز و انقلابي و از جنس مردم و شايسته سالار و كاربلد پس كجان؟ ……… بنظر بنده همه يا به كل…………. صرف حرف زدن از چيزهاي خوب و وارونه جلوه دادن همه چيز، باعث پيشرفت و تحقق موفق امور نميشه . اينو دولت قبلي به خوبي ثابت كرد. لطفا درهمين سياهكل خودمون بريد ببينيد مسئولان سازمانها و ادارات چقد متخصص و مطابق انتخاب شدن و اصلا مبناي انتخاب چي بوده؟؟؟؟؟ اميدوارم با روي كارآمدن دولت متخصص جديد و شوراي شهر دلسوز و پرانرژي و جوان شهرمان، شاهد روزهاي خوبي در آينده باشيم.

     
    پاسخ
  5. رهگذر گفت:
    1392-05-26 در 09:43

    البته قابل ذكره كه از جواب بنده اين استنباط نشه كه من موافق صددرصد دولت جديد هستم ولي ظاهر امر نشون ميده كه افراد بسيار باتجربه و متخصص و كاركشته اي در وزارت خونه هاي حساس گماشته شدن كه خوشبختانه راي اعتماد گرفتن .همينكه وزير صنعت بلافاصله پس از كسب راي اعتماد درشامگاه جمعه، صبح روز جمعه تا اواخر عصر باكليه معاونين جلسه گذاشتن و برنامه هارو چك كردن و قولهايي كه باعدد و رقم دادن رئيس جمهور هم نشون دادن كه بسيار منضبط و مسئوليت پذير هستن و ضمن عجله دركارها اصول و كارشناسي كردن امور رو نيز مدنظر دارن همگي نشان از حس مسئوليت پذيري بالا و تجربه بالاي دولت و افراد كابينه داره. انشالا كه ختم به خير بشه و مثل قبل شاهد نزاع دولت و مجلس نبوده و كشور شتاب بيشتري در بهبود امور زندگي مردم و بخصوص توليد بگيره.

     
    پاسخ
  6. عمید گفت:
    1392-08-15 در 11:30

    سلام، به نظرم خیلی عالی بود. خیلی کامل و کاربردی و خوب مفهوم بود………. با تشکر

     
    پاسخ
  7. نیلــــــوفر گفت:
    1393-04-04 در 14:17

    سلام
    عالی بود
    ممنون

     
    پاسخ
  8. حنانه گفت:
    1393-04-28 در 20:27

    سلام. ممنون از متن خوبتون…
    شما منبعی می شناسید که سوابقی از طرح های آرامسازی یا مطالعه روی
    ارامسازی ترافیکی در جهان یا احیاناً ایران را داشته باشه؟ برای بخش سابقه یا همون پیشینه تحقیق پروژه نهاییم لازم دارم.شدیداً!!

     
    پاسخ


برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

* دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از تأیید توسط پایگاه خبری درسیاهکل منتشر می‌شود.
* پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمی‌شود.
* پیام‌های به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط منتشر نمی‌شود.
* پذیرش پیام دلیل بر هم‌نظر بودن پایگاه خبری با نظر منتشر شده نیست.

اخبار برگزیده

مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

کسب ۲ مدال طلای مسابقات فیزیک پرورش اندام شرق و غرب گیلان توسط ورزشکار سیاهکلی

اصغر ابراهیم‌نیای سیاهکلی رئیس هیئت کشتی سیاهکل شد

بازدید مسئولان از پروژه بام سبز سیاهکل؛

پروژه بام سبز سیاهکل، گامی مهم در توسعه گردشگری شهرستان

تصادف مرگبار دیگری در جاده سیاهکل به لاهیجان

با آرای ۱۶ حزب اصلاح طلب درسیاهکل؛

اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات شهرستان سیاهکل انتخاب شدند

علی علوی دیلمی رئیس شورای اسلامی شهر دیلمان شد

الحاق کامیون بنز ۱۰ تنی به ناوگان عمرانی دهیاری لیش / خرید ۴ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی در ۴ سال

شناسنامه صنعتی سیاهکل رونمایی شد/ عزم مسئولان برای حمایت همه‌جانبه از تولید

شهردار سیاهکل:

آسفالت‌ریزی ۴۵ هزار متر مربع از معابر سیاهکل/ برنامه‌ریزی برای بهسازی ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر تا پایان سال + تصاویر

  • پربازدید ترین
  • پربحث ترین
  • هفته
  • ماه
  • سال
  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • کشف و توقیف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در سیاهکل

  • سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

  • سرهنگ «کمیل ابراهیمی» فرمانده انتظامی شهرستان سیاهکل شد

  • ارمغان احمدی: عملکردمان فراتر از انتظارات بود!

  • درخشش دختران سیاهکل در مسابقات استانی کیک‌بوکسینگ

  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • بازرسی از مرغ‌فروشی‌های سیاهکل تشدید شد

  • تقدیر از عضو خردسال کتابخانه امام علی دیلمان

  • مدیر اسبق آب و فاضلاب روستایی شهرستان سیاهکل دار فانی را وداع کرد

  • مقام سوم برای مهدی کوچکی در اویاما

  • برگزاری رقابت‌های آزاد تکواندو در سیاهکل

  • حرکت دوباره اتوبوس‌ها از سیاهکل به تهران؛ سرویس برگشت از تهران نیز راه افتاد

  • رها شدن گاومیش در جاده، جان راننده پراید را گرفت

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • کسب مقام اول جهانی در پروژه‌های متاورس و هوش مصنوعی توسط تیم ایرانی به سرپرستی یک سیاهکلی

  • پاسخ فرماندار سیاهکل و مدیرکل دامپزشکی گیلان به تلف شدن دام ها در روستای جلیسه

  • تلف شدن بیش از ۳۰۰ راس دام در روستای جلیسه بر اثر بیماری/ لزوم ورود دامپزشکی کل کشور به منطقه

  • تأکید فرماندار بر استقرار دائم دامپزشک در روستای جلیسه

  • «شهید محمدرضا لاجوردی» دومین شهید سیاهکلی مبارزه با تجاوز رژیم صهیونیستی به میهن + تصاویر

  • کسب عنوان کارفرمای نمونه گیلان توسط مدیرعامل شرکت نام آور به شیر سیاهکل

  • مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

  • هفته
  • ماه
  • سال
  • کشف و توقیف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در سیاهکل

  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • ارمغان احمدی: عملکردمان فراتر از انتظارات بود!

  • سرهنگ «کمیل ابراهیمی» فرمانده انتظامی شهرستان سیاهکل شد

  • سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

  • درخشش دختران سیاهکل در مسابقات استانی کیک‌بوکسینگ

  • قهرمانی فرزاد آریامنش در مسابقات لیگ پومسه کشور

  • نماز جماعت دختران مدرسه سبز سما به امامت امام جمعه سیاهکل

  • حرکت دوباره اتوبوس‌ها از سیاهکل به تهران؛ سرویس برگشت از تهران نیز راه افتاد

  • پویا طالبی نماینده گیلان در کارگروه ملی مشاوران املاک کشور شد

  • پلمب یک واحد خبازی در سیاهکل به‌دلیل تخلفات تکراری

  • بازرسی از مرغ‌فروشی‌های سیاهکل تشدید شد

  • تقدیر از عضو خردسال کتابخانه امام علی دیلمان

  • دفاع چپ آینده‌سازان سیاهکل به ملوان پیوست

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • چالش ‌جاده در شمال/ چرا به فکر زیرساخت‌های گیلان نیستید؟

  • حکومت بشار اسد سقوط کرد / آمادگی نخست وزیر سوریه برای واگذاری قدرت

  • اولین شهرآورد فوتبال سیاهکل پس از ۳۶ سال برگزار می شود

  • تصاویری از بارش برف آخرین روزهای پاییز درسیاهکل

  • ۴۰۸۸ واحد صنفی در گیلان پلمپ شدند

  • تنور کم فروشی و گران فروشی نان داغ است

  • افتتاح بیمارستان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ مرکز مدرن در حوزه تشخیص و درمان سرطان

یادداشت ها
امیرحسین جاتن

سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

اباذر کریمی پنابندانی

هوش مصنوعی و سیاهکل؛ فرصتی تازه برای شهری سبز و هوشمند

    • مقام معظم رهبری
    • گیلان
    • سیاسی
    • تبلیغات در سایت
    • نماز جمعه
    • سیاهکل
    • ورزشی
    • مذهبی
    • دیلمان
    • اجتماعی
    • تودیع و معارفه
    • روستاها
    • حوادث
    • معرفی کتاب
    • انتخابات
    • مناطق دیدنی
روز
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
ماه
سال
۱۳۹۲
۱۳۹۳
۱۳۹۴
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۷
۱۳۹۸
۱۳۹۹
۱۴۰۰
۱۴۰۱
۱۴۰۲
۱۴۰۳
۱۴۰۴
Developed By

کلیه حقوق برای پایگاه خبری درسیاهکل محفوظ است. استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright© www.DarSiahkal.ir 2016 - All rights reserved

↑