• صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
    • صفحه اصلی
    • تبلیغات در سایت
    • گیلان
    • سیاهکل
    • دیلمان
    • روستاها
    • ورزشی
    • سیاسی
    • چندرسانه ای
    • مسیر گردشگری دیلمان
    • درباره ما
  • صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
شنبه ۱۵ آذر ۰۴ - ساعت ۱۴:۳۱:۲۰
تاریخ انتشار خبر: ۰۵ بهمن ۱۳۹۳
ساعت انتشار خبر: ۹:۱۲ ب٫ظ

مبانی نظری و حقوقی حصر

پایگاه خبری درسیاهکل (DarSiahkal.ir)

به قلم: وحید حسنی

ما هم مانند عموم مردم معتقدیم باید زمانی دادگاه صالحه برای محاکمه این افراد تشکیل شود. معتقدیم این اقدامات جزیی، اندک و مقدماتی است و باید دادگاه صالح تشکیل شود و جرایم این افراد به خوبی رسیدگی شود و اگر مجازاتی هست، مجازات هم اعمال شود.

درسیاهکل/وحید حسنی: این روزها شاهد مباحثی هستیم که به نوعی دمیدن در آتش فتنه است و برخی از افراد آگاهانه یا غیر آگاهانه، قصد تشکیک در مورد حصر داشته و انگار در این نظام مقدس مشکلی حادّتر همانند تورم و بیکاری وجود ندارد. این که طرح این گونه مسائل از تریبون های عمومی چه سودی دارد، جای بحث جداگانه ای است که در این مقال نمی گنجد.

به هر حال حقیر لازم دیدم با توجه به بضاعت اندک در این زمینه مطالبی بیان دارم، امید است مورد توجه قرار گیرد. رجاء واثق دارم خوانندگان این مقاله به دور از هر گونه تعصب و وابستگی های فکری و حزبی به مطالعه آن بپردازند و از پیش داوری بپرهیزند.
ضرورت طرح بحث
یکی از ترفندهای دشمنان داخلی و خارجی ایجاد شبه در مسائل مبانی نظری و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می باشد. این گروه احساس می کنند که تمامی مکتب ها و ایدئولوژی ها باید موازی با قوانین غربی باشد در غیر این صورت مبانی آن ایدئولوژی را به کلی انکار می کنند. در حالی که همگان آگاهیم گفتمان غربی در بسیاری از موارد دچار چالش های جدی در داخل و خارج کشور می باشند. جنبش های مردمی وال استریت و دیگر قیام های موجود بیانگر این مطلب می باشد.
مکتب اسلام آن قدر در مبانی صاحب نظریه هایی قوی و ارزشمند می باشد که نیازی به تقلید و برداشت قوانین غربی نمی باشد. البته می طلبد اندیشمندان علوم سیاسی و اسلامی موارد مهم آن را با توجه به نیازهای امروزی از متون غنی آن (کتاب خدا، سنت، اجماع و عقل) استخراج کرده و به صورتی کار آمد و منطبق با قوانین عرضه نمایند.
کار به آن جا رسیده که اگر قوانین موضوعه ما جایگاهی و نمودی در قوانین غربی نداشته باشد به کلی فاقد ارزش بوده و باید روی آن خط بطلان کشید. یکی از موارد مورد نظر حصر می باشد که این روزها در تمامی سطوح مورد توجه قرار گرفته است.

جای تعجب است دفاع از متهم یا مجرم چگونه دغدغه برخی از افراد شده و از این نبش قبر چه نفعی عاید برخی از گروه ها و جریان های خاص می گردد که این گونه بر این اصل پافشاری می کنند.

به طور حتم شما عزیزان نیز با جنجال برخی از افراد در تریبون های عمومی و خصوصی مطلع گشته و برای شما هم شبهاتی را به همراه داشته است. براستی آیا حصر مختص به انقلاب اسلامی ماست یا جایگاهی فقهی وحقوقی دارد؟

پیشینیه تاریخی حصر در نظام اسلامی
بهتر است در این زمینه به یک شاهد تاریخی اشاره داشته باشیم. در ارتباط با فتنه زمان امیرالمومنین (ع)، پیامبر اکرم(ص) پیشاپیش این موارد را برای حضرت پیش‌بینی کرده بود و تکلیف آن بزرگوار را هم روشن کرده بود. فرموده بود: یا علی (ع) تو بعد از من با سه گروه ناکثین، قاسطین و مارقین مواجه می‌شوی و چاره‌ای جز جنگ و سرکوب آنها را نداری.
یعنی کسی که بیعت خود را می‌شکند یا در روی نظام حق می‌ایستد یا نظام حق را متهم به خروج از مسیر اسلام می‌کند و براندازی پیشه می‌کند، این‌ها مستحق مقابله و سرکوبی و نابودی هستند. این را پیغمبر (ص) می‌فرماید و این نام‌ها را هم وجود مقدس حضرتش بر مخالفان و دشمنان امیرالمومنین (ع) نهاد. بنابراین کسی که فتنه‌انگیزی می‌کند و این فتنه را تا مرحله براندازی می‌کشاند حکم او سرکوبی و قتل است، مگر رهبر جامعه اسلامی مصلحتی ببیند و به خاطر آن مصلحت حکم الهی را بر او جاری نکند.
در دوران خلافت امیرالمومنین فتنه‌گران با عملیات روانی شدید طوری فضا را مشتبه کردند و خونخواهی قتل خلیفه سوم را به میان آوردند که عده ای را گمراه ساخته و صدمات زیادی را متوجه جامعه مسلمین کردند.

با این که امیرالمومنین (ع) شخصاً به یاری این خلیفه آمده بود تا او را از این سختی‌ها و شقاوتی که خود برای خود ایجاد کرده بود بیرون بیاورد اما آن حضرت را مؤثر و مقصر در قتل او جلوه دادند، حال آنکه به استناد منابع مهم اهل تسنن که امروزه در اختیار ما هست، همین سران فتنه جمل، خود عاملان مهم براندازی قتل عثمان بودند.

عایشه، طلحه، زبیر و عمرعاص، این‌ها کسانی هستند که در قتل عثمان مؤثر بودند و حالا به خون خواهان عثمان تبدیل می‌شوند و امیرالمومنین (ع) باید تاوان پس بدهد و مردم را هم با سوء‌استفاده از جایگاه همسری پیغمبر، صحابی‌های بزرگ پیغمبر فریب دادند و عده‌ای احساس کردند که وظیفه دارند بیایند و با این‌ها بر ضد امیرالمومنین (ع) که نعوذ بالله مقصر است، همراه شوند و براندازی شود.”
در فتنه سال ۸۸ عوامل داخلی با همراهی دشمنان خارجی که طراح اصلی برنامه های این افراد فریب خورده بودند، کشور را دچار التهاب کرده و عده ای را فریب داده و خود را محق و مظلوم جلوه داده، و روبروی حکومت اسلامی ایستاده و از اطاعت رهبر جامعه خارج شدند.

اصرار این دسته از افراد بر خواسته نا بحق خود کار را به جایی کشانید که رهبر عزیزمان با صبر و شکیبایی جلسات زیادی گذاشتند و دستور دادند زمان رسیدگی به شکایات را تمدید نمایند اما سران فتنه از این لطف و بزرگواری سوء استفاده نموده و کار را تا براندازی حکومت ادامه دادند.

سوالی که پیش می آید این است آیا این کارها از مصداق جرم نیست و اگر این عمل جرم می باشد چرا به جرمشان رسیدگی نمی شود؟
یکی از ویژگی های انقلاب ما تاسی از رفتار معصومین در رفتارهای فردی و اجتماعی می باشد. همان برخوردی که علی (ع) با عوامل جنگ جمل داشته و برخی از سران فتنه از جمله همسر پیامبر(ص) را در حصر قرار دادند و تا آخر عمر اجازه فتنه گری به آنان ندادند. بنا به شواهد تاریخی حضرت علی (ع) ۴۰ خانم اهل بصره را دستور داد که لباس مردانه بپوشند و صورت‌های خود را بپوشانند و او را از بصره به مدینه ببرند و حق ندارند از آن شهر بیرون بیایند و همانجا باید بمانند و الحق تا آخر خلافت امیرالمومنین (ع) ما دیگر تحرکی از عایشه برضد امیرالمومنین (ع) نمی‌بینیم.
در حقیقت رهبر جامعه فتنه گر را در یک حصری قرار داد و از مجازاتش صرف‌نظر کرد نه به خاطر این مساله که حق او مجازات نیست، بلکه مصالح حکومت اینگونه ایجاب می‌کرد.
علی مطهری نماینده مجلس نامه ای به ریاست محترم جمهوری نوشته و اعلان می دارد که شایسته حکومت اسلامی نیست با منتقدان (توجه کنید جرمشان را چقدر کوچک جلوه داده است) این گونه برخورد نموده و آنان را در حصر قرار دهد و باید با تاسی از رفتار ائمه از جمله علی (ع) آنان را مورد عفو قرار دهد. ایشان در نامه خود از داستان جمل طوری استفاده می کند که نتیجه ناقص بگیرد.

ایشان در نامه خود می نویسد ملاک فتنه گری و براندازی دست به سلاح بردن است در حالیکه بر پایه منش و روش امیرالمومنان(ع) بیعت شکنی و تلاش برای براندازی نظام اسلامی ملاک است و عایشه خودش دست به سلاح نبرده بود. امام علی (علیه السلام) پس از واقعه نهروان خطبه ای می خواند و ویژگی های فتنه را چنین توصیف می کند:

«داستان فتنه ها چنین است؛ هنگامی که رو می آورند فضا را به شبهه می آلایند، اما چون پشت می کنند سخت آگاهی بخشند. به هنگام روی آوردن ناشناخته اند، اما به گاهِ رفتن کامل شناخته شده اند. هجومشان گردبادی کور را می ماند که به شهری فرود می آید و شهر را نادیده می گیرد…»
علی مطهری مدعی شده است حتی در صورت لزوم حصر، باید زمان آن کوتاه باشد اما دیدم که عایشه تا آخر عمر امیرالمومنین در حصر بود. پس برای حصر زمان مشخصی وجود نداشته و این به واسطه ضرورت امنیت جامعه اسلامی است.
تفاوت بین حصر و بازداشت از منظر حقوقی
از منظر حقوقی دو واژه حصر و بازداشت، مفهوم مجزا و قابل تفکیک دارند؛ ذیل یک تعریف خاص نمی‌گنجند. البته شاید این تعریف یا عدم‌تفکیک در نظام حقوقی ما ظهور و بروز بیشتری داشته باشد. چون در واقع “بازداشت” یک موضوع قضایی است که در آیین دادرسی کیفری و در قوانین کیفری و جزایی به آن پرداخته شده است و یکی از ادله‌های تأمین و یا قرارهای تأمین است که معمولاً در آیین دادرسی کیفری آمده است.

در مورد واژه “حصر” باید بگویم که در قوانین کیفری ما تعریف مشخصی برای “حصر” وجود ندارد، اما این نافی عدم‌تعریف “حصر” در بعد مفهوم حقوقی یا فقهی نیست. بالاخره قرارهای تأمین چه کفالت و چه بازداشت، اهداف و فلسفه‌ای دارند که به‌خاطر سهولت دسترسی به متهم و یا به‌خاطر جلوگیری از بین بردن آثار جرم و… است.

اگر به مفاهیم حقوقی، تاریخچه و یا به عرف حقوقی خودمان نگاه کنیم، “حصر” در نظام حقوقی جمهوری اسلامی ایران قابل پذیرش است. در دوران امام خمینی(ره) و یا حتی در دوران حکومتی حضرت امام علی(ع) مواردی بوده است که اهداف و فلسفه قرارهای تأمینی را در قالب حصر اجرا می‌کردند.

اجرای حصر ممکن است ادله مختلفی داشته باشد، به‌خاطر رعایت شخصیت شخص مورد اتهام باشد و یا برای اینکه فرد مورد اتهام در فضای زندان و یا بازداشتگاه نگه‌داری نشود که نمونه‌های آن در تاریخ حقوقی و سیاسی دیده می‌شود. ولی در مجموع اگر بخواهیم تعریفی از حصر ارائه بدهیم به‌لحاظ فلسفی “حصر” با “بازداشت” هم‌سو با یکدیگر هستند. حال این‌که فرآیند آن به چه نحوی باشد و مرجع صادر کننده چگونه باشد، استنباط حقوقی و فقهی راجع به حصر وجود دارد.

آنانی که ادعا می کنند حصر سران فتنه غیرقانونی است، فکر می‌کنند یک جرم ساده‌ای اتفاق افتاده است و جنبه قضایی دارد و باید به دادسرا برود. ممکن است پدیده‌ای باشد که یک بعد از ابعاد آن جرم باشد و جنبه قضایی داشته باشد ولی جنبه سیاسی آن را چه کنیم؟

“بغی” یعنی در جامعه به‌حدی آشوب اتفاق افتد که کل جامعه را در هاله‌ای از ابهام فرو ببرد. فتنه نیز همین است، حق را باطل نشان می‌دهد.

حال با این تعریفی که از بغی و فتنه گفتیم، با چهار کلمه جرم و مجازات قابل حل نیست و یک عقبه فرهنگی و یک عقبه سیاسی دارد و اتخاذ تصمیمات چندبعدی را می‌طلبد. اتفاقاً ورود شورای عالی امنیت ملی در همین راستا است، ابعاد موضوع را می‌شناسد و بعدها تشخیص می‌دهد آیا بعدی از این جرم توسط دستگاه قضا حل می‌شود یا خیر. شاید شورای عالی امنیت به این نتیجه برسد‌ که برای حل و فصل پایدار موضوع، احتیاج به ساز و کارهای سیاسی است یا بخشی از آن ساز و کار فرهنگی می‌خواهد و در نهایت در قوه قضاییه رسیدگی شود.

به‌نظر بنده باید تفکیک شود تا ببینیم پس‌زمینه و پیش‌زمینه‌های منجر به فتنه چه وضعیتی دارد و آیا می‌توانیم در قوه قضائیه به آن رسیدگی کنیم یا خیر.

شورای عالی امنیت ملی و قوه قضاییه، تقابل یا تعامل
شورای عالی امنیت ملی نهادی است که طبق قانون پیش‌بینی شده است یا دیوان عدالت اداری یا سازمان بازرسی کل کشور و حتی بازرس‌های سازمان می‌توانند براساس قرارهای تأمینی که در قانون کیفری است، تصمیم بگیرند.

حتی نهادهای شبه‌قضایی مثل هیئت‌های رسیدگی به تخلفات اداری در ادارات و سازمان‌ها پیش‌بینی شده‌اند که به آن “مراجع انتظامی” گفته می‌شود که مراجع قضایی نیستند، اما تصمیماتی اتخاذ می‌کنند که به مجازات‌های قضایی شبیه است. وقتی که این نوع تصمیمات از مراجعی صادر می‌شود نباید این شائبه ایجاد شود که این تصمیم جنبه قانونی ندارد، جنبه قضایی ممکن است نداشته باشند چون توسط مرجع قضایی صادر نشده است اما قانونی است. “حصر” هم به همین نحو است، چون مبتنی بر یک مفاد قانونی است، برخی اقداماتی که اتخاذ می‌شود مبتنی بر قانون و اصول حقوقی است و به‌صراحت ماهیت قانونی دارد، ولی ممکن است قضایی نباشد.

البته مصوبه شورای عالی امنیت ملّی، مغایرتی با اصل حاکمیت قانون ندارد، مثلاً شورای عالی امنیت ملی در اصل ۱۷۶ قانون اساسی پیش‌بینی شده است و صلاحیت‌ها و وظایفی به آن واگذار شده که طبق آن صلاحیت‌های قانونی می‌تواند تصمیماتی حقوقی اتخاذ کند که لزوماً قضایی نیست، زیرا مرجع قضایی نیست، مرجع مستقلی است که در داخل قوه قضاییه تعریف نمی‌شود.
نکته قابل تامل این است که برای مصوبات شورای عالی امنیت ملی به جهت تأمین قرار محدودیت زمانی خاصی نمی توان قائل شد. در قوانین مربوط به شورای عالی امنیت ملی برای تأمین قرار، مدت زمان مشخص پیش‌بینی نشده است. خیلی قابل توجیه نیست که تصمیمات شورای عالی امنیت ملی را در چارچوب قضایی تعریف کنیم.
نمی‌توان گفت برخی از اقداماتی که جنبه کیفری دارد، حتماً باید به دستگاه قضایی برود. ثانیاً برخی از موضوعات به‌حدی پیچیده هست که واقعاً ابزارها و ساز و کارهای قضایی پاسخگو نیست. شاید یکی از نوآوری‌های قانون اساسی ما در پیش‌بینی شورای عالی امنیت ملی به همین خاطر است.

ممکن است منافع ملی زمانی توسط جرائم خرد به خطر بیفتد که قانون اساسی برای آن دادگاه را پیش‌بینی کرده و یا ممکن است زمانی به‌خاطر فساد اقتصادی به خطر بیفتند که برای آن مراجعی پیش‌بینی شده است، ولی زمانی منافع ملی توسط اقداماتی به خطر می‌افتد که نمی‌شود آن را جرم تعریف کرد، ممکن است پدیده‌ای باشد که جرم یکی از عناصر آن است، به همین دلیل در قانون اساسی در اصل ۱۷۶ به‌منظور تأمین منافع ملی، “شورای عالی امنیت ملی” پیش‌بینی شده است.

موضوعاتی وجود دارد که جرم قضایی ممکن است یک بعد آن باشد و ابعاد دیگری مانند مشکلات سیاسی، فرهنگی، بین المللی و داخلی در آن وجود داشته باشند. واقعاً همه ابعاد را قانون و آیین دادرسی و مجازات اسلامی نمی‌تواند در چارچوب فرآیند قضایی رسیدگی کند و حتی فقه هم این مسئله را پیش‌بینی کرده است.

حصر و شبهاتی پیرامون آن
برخی از افرادی که شاید حسن نیت هم نداشته باشند، شبهاتی را راجع به حصر مطرح می‌کنند که پایه و اساس چندانی ندارد.

نظام سیاسی هر کشوری مکانیزم‌های خاص خودش را برای تأمین امنیت داخلی و خارجی دارد. شما یک زمانی نسبت به یک موضوع جزیی امنیت را تامین می‌کنید؛ مثل سرقت که در جامعه اتفاق می‌افتد و نیروی انتظامی و قوه قضاییه برخورد می‌کند و سارق یا سارقین دستگیر و محاکمه می‌شوند.
نکته دیگری که باید خوب دقت کنیم حصر یک دلیل حفظ جان این‌ها بود؛ اگر کسی به این‌ها آسیبی می‌رساند ممکن بود نظام متهم شود و دلیل دوم نیز به خاطر حفظ آرامش بود تا از فرافکنی‌ها و تشویق به تخریب، شورش، ناآرامی که در جامعه اتفاق می‌افتد، جلوگیری شود.

این‌ها دلایلی بود که برای حصر وجود داشت و ما هم مانند عموم مردم معتقدیم باید زمانی دادگاه صالحه برای محاکمه این افراد تشکیل شود. معتقدیم این اقدامات جزیی، اندک و مقدماتی است و باید دادگاه صالح تشکیل شود و جرایم این افراد به خوبی رسیدگی شود و اگر مجازاتی هست، مجازات هم اعمال شود.
امروزه شما در کشورهای مختلف می‌بینید، رسانه‌های رسمی آن کشور، اخبار برخی از افراد سیاسی را منع می‌کنند یا رسانه‌ها انتشار صوت یا تصویر برخی از افرادی که در مخالفت با دولت هستند را منع کرده‌اند، آیا این اقدام قضایی است؟!

اقداماتی است که قوه مجریه یا قوای دیگر برای حفظ آرامش و نظم عمومی در جامعه انجام می‌دهند، بنابراین هیچ بُعدی ندارد که بخواهیم بگوییم هر اقدامی الزاماً باید با نظر قضایی صورت بگیرد. ضرورت داشته که برای حفظ نظم عمومی و آرامش اقداماتی صورت بگیرد، از جمله ارتباطات برخی افراد را محدود کنند یا محل اسکان آنها را تغییر بدهند. به نظر می‌رسد تا زمانی که احتمال این خطرات وجود دارد، هیچ منعی برای اعمال اینگونه سیاست‌ها و تصمیمات در هیچ نظام سیاسی وجود نداشته باشد.
میثاق بین‌المللی حقوق سیاسی و مدنی
بعضی از اشخاص به بند اول از ماده ۱۲ میثاق بین المللی حقوق سیاسی و مدنی اشاره می‌کنند، که طبق این بند، “هر کس قانوناً در سرزمین دولتی مقیم باشد حق عبور و مرور آزادانه و انتخاب آزادانه مسکن خود را در آنجا خواهد داشت البته ناگفته نماند بند ۳ همین ماده شروطی برای این آزادی گذاشته است. در بند ۳ همین ماده آمده است:
حقوق‌ مذکور فوق‌ تابع‌ هیچ‌ گونه‌ محدودیتی‌ نخواهد بود مگر محدودیتهایی‌ که‌ به‌ موجب‌ قانون‌ مقرر گردیده‌ و برای‌ حفظ‌ امنیت‌ ملی‌ ـ نظم‌ عمومی‌ ـ سلامت‌ یا اخلاق‌ عمومی‌ یا حقوق‌ و آزادیهای‌ دیگران‌ لازم‌ بوده‌ و با سایر حقوق‌ شناخته‌ شده‌ در این‌ میثاق‌ سازگار باشد. (اینجا)
درست است که این آزادی رفت و آمد در قانون اساسی ما هم پذیرفته شده است، اما مانند دیگر مواد، قیوداتی دارد. حقوق با قصه و شعر جور در نمی‌آید، نمی‌توانیم هر چیزی را مطلق در نظر بگیریم.

تفاوت اصلی این است که حقوق نظم دارد، یعنی هر حقی مقید به حقوق دیگران است. ما نمی‌توانیم حق آزادی را که حق دیگران نیز است، مطلق تفسیر کنیم. یک شخص تا زمانی حق آزادی دارد که تلاقی با حق آزادی دیگران نداشته باشد. در میثاق بین المللی نیز پذیرفته شده است که این بندها و موادی که استناد می‌کنند، قیوداتی نیز از جمله حاکمیت نظم عمومی دارد.

من نمی‌توانم از آزادی خودم به هر نحوی استفاده کنم که نظم عمومی را به مخاطره بیندازد، هر عقل سالمی این را می‌پذیرد، هم فقه اسلامی و هم مجامع بین المللی. در دنیا هیچ نظامی نیست که بخواهد حقوق و موازین را مطلق، گسترده و رها شده تعبیر کند. قیودی دارند که مهمترین آن نظم عمومی است.

بعد از نظم عمومی، قید بعدی حقوق دیگران است، به‌طور مثال خود قانون اساسی گفته است که راهپیمایی آزاد است، اما به‌شرط قیود، این راهپیمایی آزاد است. واقعیت این است که ما برای حل این فتنه باید به راه حل پایدار برسیم، چون موضوع پیچیده است. یک قتل ساده، سرقت و یا کلاه‌برداری ساده نیست. موضوعی است که هم‌زمان آمریکا و اسرائیل و تمامی کشورهای ضد ایران در این زمینه مشارکت می‌کردند. همه ضد انقلاب‌ها و گروهک‌ها خوشحال بودند.
نکته پایانی این که عده ای تلاش دارند تا مساله حصر را پیراهن عثمان نموده و احساسات و عواطف عمومی را با ترفندهای مختلف برانگیخته و به مقابله با نظام بپردازند. اینان تلاش دارند به رغم همه شواهد، فتنه گری را انکار کرده و فتنه گران را فرزندان انقلاب نامیده و از آنان دفاع نمایند.

به این دسته از افراد اعلان می داریم که امروز حفظ نظام از اوجب واجبات است و باید همگی در سایه رهبری داهیانه امام خامنه ای (حفظه الله) پاسدار آرمانهای اصیل انقلاب باشیم.

ازخداوند منان شناخت دقیق مسائل وبصیرت دردین و دنیا رامسئلت داریم.آمین
منابع مورد استفاده:
۱- سایت مشرق نیوز
۲- خبرگزاری تسنیم
۳- میثاق‌ بین‌المللی‌ حقوق‌ مدنی و سیاسی

عضویت کانال تلگرام در سیاهکل

کلمات کلیدی :

حصرحصر خانگیحصر خانگی سران فتنهحصر در اسلامحصر کروبیحصر موسویرفع حصرمبانی حصروحید حسنی
مطالب مرتبط

تحریم یا مشارکت؟! مساله این است!

برخی از نمایندگان مجلس به‌ جای پیگیری ‌‌اشتغال دنبال رفع حصر هستند

سران فتنه آزاد شوند تا کشور به آرامش برسد!

طرحی نو دراندازیم

اقتصاد مقاومتی شعار تا عمل

درباره حواشی انتخاب مدیر آموزش و پرورش سیاهکل حرف هایی برای گفتن دارم/ از استقامت همراهان سپاسگذارم

دیدگاه ها

34 ديدگاه قبلا اظهار شده است

  1. دانشجو گفت:
    1393-11-06 در 15:22

    آقای حسنی نمی‌دونم تحصیلات شما چیه ولی باید بدونید که سایت‌های خبری که ازش اسم بردید منبع محسوب نمی‌شوند و فاقد ارزش پژوهشی هستند.

     
    پاسخ
    • هاتف گفت:
      1393-11-06 در 22:04

      ای کاش مطالب رو نقد می کردین نه ایراد بنی اسراییلی می گرفتین؟خوشم اومد فشتالی مردای

       
      پاسخ
      • فشتال زاک گفت:
        1393-11-06 در 23:27

        چرا ما عادت کردیم اول باید ببینیم طرف کیه بعدش بیایم حرفاشو قبول کنیم.کاش آقای حسنی خودشونو بهتر معرفی می کردن.ایشون فارغ التحصیل دانشگاه تهرانن.کارشناس ارشد حقوق.افتاددددددددددددددددددددددد.فشتالی هاش لایک کنن

         
        پاسخ
  2. فرشید شهبازی گفت:
    1393-11-06 در 19:10

    باسمه تعالی
    قانون برای همه یکسان است . این آقایان باید به عنوان محارب اعدام شوند . نوشته ی حضرت عالی بسیار جالب و کاملا حقوقی است . آفرین بر شما
    با کمال احترام و ادب

     
    پاسخ
  3. ولایت گفت:
    1393-11-06 در 22:49

    باسلام خدمت دوستان و همشهریان عزیز
    مسئولان عالی نظام کارشان را خوب میدانند و هرکسی که امنیت ملی کشور را به مخاطره اندازد باید تنبیه شود و حفظ نظام از اهم امور است و پیمان اخوت با کسی بسته نشده است زیادی هم درحق فتنه گران لطف شده است ، منتظری هم ۸۰۰ صفحه درمورد ولایت فقیه نوشتند اما در عمل بخاطر دامادش وووو نظام را به چالش کشاند و خودش را تخریب کرد در هر صورت رویش و ریزش لازمه هر جریان فکری و حتی نظامهای حکومتی است بودونبود اشعریها برای نظام فرقی ندارد پس بهتراست در گوشه ایی بخوسبند که خوابشان از بیداری پرمنفعت تر است . احسنت بر وحید خان حسنی!!!!!!!!!!!!!!!!!

     
    پاسخ
  4. یکی از دوستان گفت:
    1393-11-07 در 00:12

    اقای حسنی دبیر الهیات ومعارف ودانشجوی کارشناسی ارشدفقه ومبانی حقوق میباشند .

     
    پاسخ
  5. سیاهکل بخشداریست نه شهرستان گفت:
    1393-11-07 در 17:51

    با سلام : جناب آقای حسنی ممنون که مطالبی در مورد حقوق حصر و ………نوشتین .

    در متنتان خواندم نوشتین کسی که دشمن بیامبر و حضرت علی (ع) است و ایجاد فتنه انگیزی می کند و این فتنه را تا مرحله بر اندازی می کشاند حکم او سر کوبی و قتل است .
    امام رضا (ع) می فرماید :
    چه کسی به تو اجازه داده بی آنکه …… مسلمانی را متهم سازی و بی آنکه سخن او را بشنوی حکم مجازات او را دهی .
    شنیدن سخن هر محکومی واجب است حتی اگر در جرم او تردیدی نباشد .
    توجه توجه
    و درجای دیگر از متنتان خواندم در مورد حصر
    ………………….این ها دلایلی بود که برای حصر وجود داشت . و ما هم مانند عموم مردم معتقدیم باید زمانی دادگاه صالح برای محاکمه این افراد تشکیل شود معتقدیم این اقدامات جزئی . اندک و مقدماتی است و باید دادگاه صالح تشکیل شود و جرایم این افراد به خوبی رسیدگی شود و اگر مجازاتی است هم اعمال شود .
    بس چرا بعضی از افراد ……………… سخنرانی مطهری را قطع و به او حمله کردن
    در همین سایت هم اندکی از افراد سخنی که مطهری زده بود قبول نداشتند ولی شما که ……………..هم حرف آقای مطهری را زدین . ولی همین افراد آمدن و نظر گذاشتن و گفتن مطالب خیلی خوبی بود ( به نظر بنده هم خیلی خوب بود) ولی برای آقای مطهری را . ……..
    اگر حکم آقایون ……………هر چه باشد قبول داریم چون در دادگاه انقلاب اسلامی ایران برگذار می شود چه اعدام چه زندان چه تبعید و ………….
    و در عرایضم دوباره میگم
    ممنون از مطالبتون

     
    پاسخ
    • وحید حسنی گفت:
      1393-11-08 در 07:01

      برادر یا خواهر محترم(سیاهکل بخشداری است……)سلام.ممنون از نظر شما.اما این که جرم سران فتنه چیست؟
      جریانی که به عنوان فتنه از آن یاد می‌کنیم دو مرحله دارد،‌ یا در مرحله اقدام است یا پس از اقدام و رویکرد حکومت نسبت به این دو متفاوت است.‌ در مرحله اقدام، در مسیر اسلامی و قوانین نظام قانونی کاملاً مشخص است که باید چگونه برخورد شود، برای حفظ نظم عمومی و نظام قانونی و دفاع از حیثیت کشور باید نظم مطلوب برقرار شود و حضرت علی(ع) نیز فرمودند من چشم فتنه را در آوردم یعنی افرادی که بیعت‌شکنی می‌کنند باید در میدان عمل با آنها برخورد شود.
      اما پس از مرحله اقدام، رویکرد حکومت بسته به شرایط و مصالح نظام سیاسی حاکم سیاسی و فتنه‌انگیزان متفاوت است یعنی رویکرد نظام سیاسی تنظیم شده و به مرحله اجرا در می‌آید که البته این مسئله به میزان برجستگی شخصیت عوامل فتنه‌انگیز بستگی دارد و دومین عامل هم صلاح‌دید و حاکمیت نظام و همچنین شرایط نظام سیاسی است، یعنی مجموعه حکومت بر اساس مصالح کار را انجام می‌دهد.
      افرادی که جرم آنها بغی است که ابتدا با حکومت اسلامی پیمان بستند و بیعت کردند و سپس آن را شکستند و براندازی کردند و با نظام قانونی مستقر مخالفت کردند، در مرحله اقدام و حین اقدام اگر باشد یک حکم دارد و اگر پس از مرحله اقدام باشد حکم دیگری دارد. رویکردی که حکومت در قبال مرحله اقدام و مرحله پس از اقدام اتخاذ می‌کند بستگی به این شرایط دارد. افرادی که فتنه می‌کنند و تا مرحله براندازی این فتنه را پیش می‌برند، محکومیت آنها مجازات اعدام است، اما امکان و گزینه رویکرد امنیتی – سیاسی برای نظام محتمل است.
      خواهشمندم خودتان به عنوان قاضی وجدانتان آن را سنجیده و برایش حکم صادر کنید:
      تشویش اذهان عمومی وسعی در القاء تقلب،کشته شدن جوانانی که اغفال شده وبه شهادت رساندن تعدادی ازنیروهای بسیجی،عدم پیروی از رای سران نظام و مقام معظم رهبری،تخریب اموال عمومی،توهین به امام وعاشوراء،همگامی با دشمنان نظام وسعی در اجرای پیاده کردن نقشه آنان؛توهین به مجریان انتخابات از جمله نمایندهای خودشان در صندوق های رای تحت عنوان بهانه تقلب و……….

       
      پاسخ
    • بنده حقیر گفت:
      1393-11-12 در 06:55

      دوست عزیزم سیاهکل بخشداری است
      فرموده اید بنا بر فرمایش امام رضا به شخص مسلمان نباید تهمت زد.بله شخص مسلمان نه معاند و منافق واهل بغی.حتما ایه۱۴۸ نساء را تاکنون خوانده اید:
      لاَّ یُحِبُّ اللّهُ الْجَهْرَ بِالسُّوَءِ مِنَ الْقَوْلِ إِلاَّ مَن ظُلِمَ وَکَانَ اللّهُ سَمِیعًا عَلِیمًا
      خدا بلند کردن صدا را به بدگویی دوست ندارد ، مگر از آن کس که به او، ستمی شده باشد ، و خدا شنوا و داناست.
      برادر من این افراد به نظام به ملت به رهبری جفا و ستم کرده اند.در ضمن از آقای حسنی به خاطر این مقاله که مطمئنم مورد غضب بعضی ها قرار می گیرند متشکرم.سعی کنیم در بیان اعتقادات ومبانی انقلاب مرعوب شرایط وافرادنشویم.

       
      پاسخ
  6. سیاهکلی غیور گفت:
    1393-11-07 در 21:26

    سال ها منتظر چنین مقاله کاملی در باره حصر بودم.ممنون از آقای حسنی

     
    پاسخ
  7. سیاهکل بخشداریست نه شهرستان گفت:
    1393-11-08 در 11:39

    ما هم مثل شما خواستار دادگاه صالح هستیم هر چه شد قبول داریم…….

    بازم ممنون از مطالبتان

     
    پاسخ
  8. منصف گفت:
    1393-11-08 در 11:48

    متاسفانه مدیرسایت کامنت های مخالف راانعکاس نمی دهندبه امیدروزی که همه قضاوت هاونظرهامدنظرقرارگیرند.

     
    پاسخ
  9. میثم میرزایی گفت:
    1393-11-08 در 23:29

    جناب حسنی؛ متن رو کامل خواندم، واقعا جالب و برای خودم مورد استفاده بود.
    شما که به چنین شبهاتی این قدر علمی و زیبا پاسخ می دهید به نظر من جزو سربازان فرهنگی انقلاب هستید.
    از شما ممنونم و تقاضا دارم در یادداشت های بعدی تلاش کنید کمی متن تون مختصر تر باشه.

     
    پاسخ
  10. دل نازک گفت:
    1393-11-09 در 22:38

    با سلام . چقدر زیبا درباره مبانی حقوقی حصر مطلب نوشته اید. مقداری
    هم در باره تئوری نظری انواع دولتهای پاک ، خطوط قرمز دولتهای پاک، ،فسادهای یک دولت پاک، هواداران دولت پاک و… ….
    بنویسید. هواداران دولت پاکی که روزهای پر فروغی را گذراندند! ( آن دوران را فکر نمی کنم یادتان باشد)اما حالا! شما و دوستدارانش کجایید! بیاییدجواب اعتمادملت را بدهید. همین غفلتهاست که مردم را مایوس می کند، جوانان را مفسد، مسئولان را نا امید و خانواده ها را از هم پاشیده . محصوران ،محصورند، آزادگان را با مبانی نظری و حقوقیتان تفهیم کنید..

     
    پاسخ
    • کبل علی گفت:
      1393-11-10 در 07:17

      دل نازک جون.تی دیل نازوکی قربون.حتما دونی که ایته آقا شهرام بو تو یه دولت کلی ندونسته بونی پول ویگیته بو.ولی اصن دولت او دوره مقصر نبو جون.بیخودی غصه نخور تی دیله نازکا نکن.اهان تی قد قوربون.فقط دولت محمود خون مقصره.مو بونونسم اگه محمود خون نبی بعضی آدمون خوشونه دق دلی نسبت به انقلاب وکم کاری برخی مسولین چطو خواستن خالی بکونن.

       
      پاسخ
  11. وحید حسنی گفت:
    1393-11-10 در 07:01

    برادر یا خواهر محترم(دل نازک)از بذل توجه شما متشکرم.
    از ویژگی های بی نظیر انقلاب ما وصل نشدن آحاد ملّت به اشخاص سیاسی وحقوقی است.مردم به بدنه نظام وولایت وصل هستند.با منحرف شدن اشخاص سیاسی منحرف نمی شوند بلکه وفاداری خود را به نظام بارها ثابت کرده اند.ما در مسیر انقلاب با شخصی پیمان اخوت نبسته ایم هرکس در مسیر انقلاب وارزش های اصیل اسلام وانقلاب باشد از او حمایت نموده وآن را واجب شرعی دانسته وهرکسی از انقلاب و آرمان هایش ومقام ولایت فاصله بگیرد از او فاصله می گیریم.ما به کرّات این مهمّ را در جریان انقلاب تجربه وثابت کرده ایم.در ضمن جوانان ما کوشا وامیدوار وخانواده های مذهبی ما،در پناه دعای امام زمان(عج) ورهبر عظیم الشان ومسئولان ولایی ودلسوز امیدوار به آینده هستند.اگر چه ممکن است گاهی بر صحنه این اقیانوس عظیم کف و چرک آبی(مسئولان نالایق)دیده شوند.شما هم به لطف حق ایمان داشته باشید.ان تنصروا الله ینصرکم ویثبت اقدامکم.یا علی

     
    پاسخ
  12. هوشیار گفت:
    1393-11-10 در 20:04

    جناب آقای حسنی مطلب را خواندم اما مبانی حصر در سایت خبرگزاری تسنیم وجودداردبنده از شما سؤال دارم تحلیل خودت چیست؟کل مطلب که از شما نقل و قول شده است در آن خبرگزاری وجود داردلطفا ژاسخم را بدهید؟

     
    پاسخ
    • وحید حسنی گفت:
      1393-11-11 در 07:32

      سلام جناب اقای هوشیار.ممنون از توجه شما.این که کل مطالب کپی پیست شده فکر کنم دارین اشتباه می کنین.یک بار دیگه نگاه کنین وتطبیق بدین،به عنوان منبع استفاده شده اما تحلیل شخصی حقیر نیز زیاد دیده میشه.در ضمن کسی که به نوشته یا سخنی کسی استناد می کنه یعنی نظر وگفتمانیه که بهش اعتقاد داره.موفق باشین.

       
      پاسخ
  13. پرسشگر گفت:
    1393-11-13 در 23:53

    آقای حسنی لطف نمودی وپاسخ گوی همه کامنت گذاران شدی نمی دانم چرا پرسش دانشجو در باب تحصیلات شما و دانشگاه محل تحصیل خود را خودتان پاسخ ندادید . لطفا استاد

     
    پاسخ
  14. طرفدار عدالت گفت:
    1393-11-14 در 20:41

    همه ما یک روزی جواب اعمالمان را در دادگاه صالحه خواهیم دید و منتظر آن روزی هستیم که چه کسانی در دادگاه عدالت خالق توانا سربلند بیرون می آید.

     
    پاسخ
  15. پوریا گفت:
    1393-11-17 در 01:50

    باسلام خدمت استاد حسنی ,مطالبی که ذکر کردید,سر ودراز و بحث ها دارد…..لطفا ایمیلتان رو برام ایمیل میکنید,,مخلص شما یکی از شاگردان ۲۰ سال پیش شما

     
    پاسخ
  16. مشهری گفت:
    1393-11-17 در 19:54

    با تشکر از استاد حسنی و کلیه بزرگوارانی که نظر دادند . ایشون در سال قبل از دانشگاه تهران در رشته فقه و مبانی حقوق فارغ التحصیل و مدرک ارشد خود را به اداره آموزش و پرورش تحویل دادند

     
    پاسخ
  17. امید گفت:
    1393-11-18 در 21:39

    همشهری عزیز شما همکلاسش بودی خودشون بهتر میدانند کجا فارغ التحصیل شدند انشاااله باشناختی که من از ایشون دارم به طور کامل توضیح میدن .

     
    پاسخ
  18. مختار ق میکال گفت:
    1393-11-19 در 20:35

    متن عالی بود ش تشکر می‌کنم

     
    پاسخ
  19. گرسنه از ایران گفت:
    1393-11-22 در 12:45

    اقای حسنی ؛شما مجازات نمودن افرادی را که به قول خودتان درصددبراندازی حکومت هستند را همان مجازاتی که در زمان خلافت امیرالمومنین حضرت علی علیه السلام بر ضدش توطئه و دست به شمشیر برده بودند می دانیدو حتی بعضی پا را فراتر گذاشته و انگار که درمقام قضاوت بوده حکم به اعدام میدهند!ولی باید به شما خاطر نشان ساخت که آقایان موسوی و کروبی نه تنها در فکر توطئه برای براندازی حکومت اسلامی ایران نبوده اند که هیچ بلکه اگر در مقام ریاست جمهوری پا مینهادند موجبات استحکام بیشتراین نظام مقدس می شدند چرا که وضعیت اقتصادی و سیاسی و علی الخصوص سیاست خارجی در ۴ سال اول ریاست جمهوری افای احمدی نژاد را دیدیم که چقدر ضعیف بوده وشاهد اوضاع نابسامان اقتصادی در ۴سال دوم ریاست ایشان نیز بودیم باید خاطر نشان کرد که در جوامع بشری امروزی اقتصاد نقش کلیدی در قوام و تداوم حکومتها دارد واین نکته در بیانات مقام معظم رهبری نیز به وضوح اشکار است که برای نمونه نام گذاری سالهایی نظیر حماسه اقتصادی و یااقتصاد و فرهنگ با عزم ملی را میتوان نام برد .به نظر من حرف دل آقایان موسوی و کروبی اصلاح ساختار غلط اقتصادی زمان اقای احمدی نژاد بود نه توطئه براندازی حکومت.ایا اگر کسی به برنامه های اقتصادی و سیاسی وفرهنگی ریاست جمهوری انتقاد داشته باشد باید براو برچسب برانداز حکومت زد؟اگر اینطور است تمامی کسانی که با برنامه های اقای روحانی مخالفند نیز نقشه براندازی حکومت را دارند.

     
    پاسخ
    • وحیدحسنی گفت:
      1393-11-23 در 00:26

      سلام.در پاسخ شبهه اول حضرتعالی:حاکم در جامعه اسلامی هرکسی باشد چه شخص معصومی مثل پیامبر(ص)و یا ائمه اطهار(ع)باشدیاجانشین شخص معصوم باشد.حکم را بر اساس فرمان خدا می دهد.فرقی بین محتوای حکم نیست هرچند ممکن است بین حاکم معصوم وغیرمعصوم از منظر حقیقی فاصله بسیار باشد.
      شبهه دوم:بنده نه قاضیم نه وکیل که حکم به اعدام بدهم.حقیر معتقدم دادگاهی تشکیل شود وبه جرمشان رسیدگی شود،اگر جرمشان در حدّ براندازی باشد،اعدام است.که با توجه به قرائن وشواهد غیر ممکن نیست.
      شبهه سوم:وجود مشکلات در جامعه امری بدیهی است وکسی منکر آن نیست .آیا با لشگر کشی خیابانی باید مشکلات را حلّ نمود؟آقایانی که مدّ نظر شما هستند به عنوان نخست وزیر ورییس مجلس با مبانی قانونی به خوبی آشنا بودند،آیا نمی توانستند در دوران تصدی مسئولیت معضلات را شناسایی کنند؟
      بله شناسایی مشکلات توسط رهبر معظم انقلاب یک نعمت بزرگ وحلّ این مشکلات نیاز به همدلی است نه دشمنی با اصل نظام.
      در ضمن دکتر روحانی ریاست محترم جمهور منتخب ملت بزرگ ایران هستند واحترام به این بزرگوار بر هر کسی لازم وضروری است.اما انتقاد سازنده نیز
      حقّ هر ایرانی است.
      آرزوی توفیق برای حضرتعالی

       
      پاسخ
  20. فدایی ولایت گفت:
    1393-11-25 در 23:21

    حصر یا مهمانی:
    به نقل از مشرق، شامگاه ۲۵ بهمن ۱۳۸۹، هنوز خیابان‌های مرکزی شهر تهران در التهاب بیانیه اغتشاش‌آفرین میرحسین موسوی و مهدی کروبی است که مأموران امنیتی به منزل موسوی در خیابان پاستور و منزل مهدی کروبی در شمال تهران، آن‌ها را در حلقه محافظت خود قراردادند. یک روز بعد به تیم محافظان موسوی و کروبی ابلاغ می‌شود که مسؤولیت حفاظت را به مأموران امنیتی بسپارند.
    در همین روز موسوی و کروبی در دو بیانیه جداگانه، به‌شدت به آنچه سرکوبی راهپیمایی ۲۵ بهمن می‌خواندند، اعتراض کردند. همزمان شورای عالی امنیت ملی به ریاست محمود احمدی‌نژاد و با حضور حسن روحانی به‌اتفاق آرا تصویب می‌کنند که سران فتنه در منازل‌شان در حصر باشند و ارتباطات سیاسی آن‌ها قطع گردد.
    چند روز بعد یک مقام قضایی که معاون دادستان تهران بود، به منزل موسوی مراجعه می‌کند و حکم قانونی مبنی بر حصر را به او ابلاغ می‌کند؛ همزمان این ابلاغ برای کروبی نیز اتفاق می‌افتد. این مقام قضایی به آن‌ها گفته بود که از وسایل ارتباطی مانند ماهواره، اینترنت و… نمی‌توانند استفاده کنند.
    مأموران امنیتی که منزل میرحسین موسوی را بازرسی می‌کنند، با ده‌ها دستگاه گوشی همراه، تلفن ماهواره‌ای ثریا، سیم‌کارت‌های ویژه و لپ‌تاپ مواجه می‌شوند، با آنکه قرار بود میرحسین موسوی به دستگاه‌های ارتباطی دسترسی نداشته باشد، او یک رادیو برای خود نگه می‌دارد و درحالی‌که مأموران امنیتی اطلاع داشتند که او رادیو در اختیار دارد، از این مسئله می‌گذرند. این رادیو پیشرفته، موجب می‌شد که موسوی بتواند هر شب به رسانه‌های خارجی دسترسی داشته باشد و از اخبار و تحلیل‌های بی‌بی‌سی و صدای امریکا بهره‌مند گردد.

    سرویس‌های اطلاعاتی دشمن بلافاصله پس از حصر خبر از دستگیری موسوی و کروبی و انتقال آن‌ها به زندان حشمتیه دادند و می‌خواستند هزینه بازداشت سران فتنه را به‌پای نظام بنویسند اما چند روز بعد خود سایت‌های رسمی کروبی و موسوی که در فرانسه اداره می‌شدند، اعتراف کردند که موسوی و کروبی در منازل مجلل‌شان هستند.

    همچنین به موسوی و کروبی ابلاغ شد که نزدیکان آن‌ها اگر تمایل داشته باشند، می‌توانند با آن‌ها ملاقات کنند. همسر کروبی با تمایل خودش نزد مهدی کروبی می‌ماند و دختران موسوی در همان هفته به دیدار موسوی و رهنورد می‌روند.

    دیدارها و سفرها/ سفرهای کروبی به شمال، کاشان، قم و کرج در ایام حصر/ دیدارهایی که به درخواست موسوی انجام می‌شود

    روزها بر موسوی و کروبی در منازل مجلل و بزرگ‌شان می‌گذشت. کروبی روزهای خوش‌تری داشت، دوستان قدیمی‌اش هر ازگاهی به او سر می‌زدند و گعده می‌کردند. آن‌ها به کروبی می‌گفتند که کوتاه بیاید و غائله را تمام کند. شیخ قدرت علیخانی هم‌بارها درخواست دیدار کروبی را داشت اما مأموران اطلاعاتی دیدار با کروبی را منوط به موافقت کتبی مهدی کروبی کرده بودند، چراکه می‌خواستند از اتهام “تواب‌سازی ” دوری کنند، مهدی کروبی هم با ملاقات شیخ قدرت علیخانی موافقت نکرده بود.

    اتهام “تواب‌سازی” پس از دیدار یک مقام میانی امنیتی با مهدی کروبی در برخی رسانه‌های غربی مطرح‌شده بود. این مقام امنیتی می‌گوید که پس از دیدار با کروبی تعجب کردم که شخصی با این درجه افکار و رفتار، چگونه سال‌ها در جمهوری اسلامی صاحب‌مقامات ارشد مانند ریاست مجلس بوده است.

    عدم انسجام فکری و تحلیلی مهدی کروبی و مباحث پراکنده وی در مسائل مختلف موجب شد که اظهارات مهدی کروبی شبیه داستان حسین‌کرد شبستری شود. کروبی در این دیدار انتقادات بسیار تند و شدید به مواضع هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی داشت و به قول خودش از نامردی‌ها و نامهربانی‌های هاشمی و خاتمی به خود از سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون به‌ویژه در سال‌های ماقبل حصر سخن می‌گفت.

    کروبی مرتباً به استخر انقلاب می‌رفت، به‌گونه‌ای که در برخی هفته‌ها تا سه نوبت استخر برای حضور او قرق می‌شد. مأموران امنیتی کروبی را برای سفر به هر نقطه از ایران آزاد گذاشته بودند. کاشان، قم، کرج، چند سفر شمال تنها بخشی از سفرهای مهدی کروبی و محافظانش بود. او در قم به منزل خواهر مرحومش رفت و یکی از افراد فامیل کروبی به محافظان گفته بود که این برای اولین بار پس از انقلاب است که مهدی کروبی به منزل آن‌ها می‌رود.

    بعضی سفرها البته برای کروبی تلخ می‌شد، هرجایی که مردم عادی او را می‌دیدند، با کنایه و گاهی” مرگ بر سران فتنه” از او پذیرایی می‌کردند، مانند ماجرایی که در رستورانی در کرج رخ داد و نزدیک بود به جاهای باریک کشیده شود.

    مهدی کروبی همکاری کاملی با مأموران امنیتی داشت و بیشتر دوست داشت در منزل قیطریه تنها باشد و حتی تمایلی به حضور همسرش فاطمه کروبی در منزل نداشت .با وجود اصرار خانواده و عدم منع مأموران امنیتی برای حضور در منزل جماران، نزدیک یک سال طول کشید تا مهدی کروبی سرانجام تحت‌فشار خانواده و عوامل سیاسی بیرونی رضایتش را برای انتقال به منزل جماران اعلام کند.

    در سوی دیگر اما میرحسین موسوی از ابتدای حصر تاکنون بیشتر وقتش را به نقاشی، مطالعه و گوش دادن به رادیوهای خارجی می‌گذراند. او در پاسخ به این مسئله که آزاد است که به هر نقطه از ایران که بخواهد سفر کند، اظهار داشت که ذاتاً گوشه‌گیر است و تمایلی به سفر ندارد و حتی در سال‌های قبل از حصر نیز این رویه را داشته و تعداد سفرهایش بسیار معدود بوده است؛ بااین‌حال یک‌بار موسوی در عید نوروز به همراه دخترانش به ویلای یکی از آشنایانش در شمال کشور سفرکرده بود.
    موسوی تردد با ماشین‌های عادی در شهر برای حضور در منزل اقوام و آشنایان را نمی‌پذیرفت چرا که می‌دانست این‌گونه تردد موجب می‌شودتاافسانه‌سرایی‌هایی که پیرامون سختگیری‌ها در حصر وجود دارد، نقش بر آب شود.
    هم‌اکنون نیز میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم به تلویزیون و روزنامه‌ها دسترسی دارند.
    تمهیدات خاص
    یکی از جالب‌ترین موارد که در دوره حصر میرحسین موسوی پیش‌آمده بود، جدال برای خرید نان تازه و انجام کارهای روزمره مانند مراجعه به بانک و … بود ؛ موسوی از محافظان می‌خواست که هر سه وعده برای او نان تازه تهیه کنند که این مسئله با مخالفت آن‌ها روبه‌رو شد و به او گفته شد که می‌تواند خود شخصاً به نانوایی مراجعه کند.

    سفرهای کروبی به شمال، کاشان، قم و کرج در ایام حصر/ دیدارهایی که به درخواست موسوی انجام می‌شودموسوی پس از آنکه به او گفته شد خریدهای روزمره‌اش مانند خرید نان را باید خود یا همسرش انجام دهد و محافظان از انجام کارهای شخصی این خانواده معذورند، چند روزی اعتصاب کرد و سپس مجبور شد که بپذیرد یکی از نزدیکانش خریدهای منزل را انجام دهد؛ یا حضور زهرا رهنورد در بانک برای دریافت حقوقش که تصاویرش در رسانه‌ها منتشر شد.
    میرحسن حبیبی موسوی، شوهر خواهر میرحسین موسوی که به‌صورت مرتب با او دیدار دارد، دراین‌باره می‌گوید: آن‌ها همچنان در خانه خودشان در حصر هستند و مایحتاج‌شان را هم خود ما تأمین می‌کنیم. خورد و خوراک، هیچ‌چیزی از طرف زندانبانان تأمین نمی‌شود و همه را خانواده تأمین می‌کند.
    مأموران امنیتی از همان روز اول هرگونه رفت‌وآمد به منزل نزدیکان و دیدار با اقوام و آشنایان را بدون ارتباطات سیاسی بلامانع دانسته بودند؛ در این رابطه زهرا رهنورد بارها به دیدار پدر و مادرش رفت اما موسوی بیشتر مواقع تمایلی به همراهی رهنورد نداشت. همچنین بارها موسوی بر سر مزار پدرش در بهشت‌زهرا(س) رفت بدون آنکه محدودیت خاصی داشته باشد. دیدار و تماس تلفنی دختران موسوی با منزل خیابان پاستور هم در چهار سال گذشته به‌صورت دائم برقرار بوده اما این دیدارها و تماس‌ها دو ضابطه مهم داشته است، یکی اینکه پیام‌های سیاسی نباید رد وبدل شود، کما اینکه روز هفتم دی‌ماه ۱۳۹۳ موسوی روند بیانیه دادنش را به‌واسطه یکی از دخترانش از سر گرفته است؛ پیش‌ازاین هم موسوی به‌واسطه دخترانش انتخابات مجلس نهم را تحریم کرده بود، ثانیا باید این دیدارها با درخواست موسوی باشد، همچنان که موسوی در برخی مواقع تمایلی به دیدار یکی از دخترانش نداشت. این دختر موسوی ارتباط گسترده‌ای با اردشیر امیر ارجمند، به‌اصطلاح مشاور حقوقی میرحسین موسوی که وابسته به سرویس اطلاعاتی فرانسه و برادر یکی از عناصر اطلاعاتی سازمان منافقین است، داشت، البته دلایل دیگری ازجمله برخی روابط خانوادگی و … نیز در این عدم تمایل مؤثر بود.
    یکی دیگر از موارد خاص، مراقبت کامل پزشکی از موسوی و کروبی در دوران حصر است، به‌گونه‌ای که در این چند گوش‌به‌زنگ مرتب در حال کنترل‌های پزشکی و سلامت و چکاپ شدن بوده‌اند و به گفته یکی از آن‌ها، در سال‌های قبل از حصر آن‌ها از چنین امکانات پزشکی استفاده نکرده بودند.
    هر پزشک معتمد خانواده آن‌ها در هر زمانی که اراده می‌کرد، می‌توانست به معاینه و طبابت موسوی و کروبی بپردازد و در این سال‌ها چند بار عمل‌های موضعی پزشکی توسط متخصص‌ترین پزشکان روی موسوی و کروبی صورت گرفته است.

     
    پاسخ
  21. یه دوست گفت:
    1393-11-27 در 22:52

    با عرض سلام از آقای حسنی به خاطر مطلب خوبشان تشکر می کنم.

     
    پاسخ
  22. پژوهشگر گفت:
    1393-11-29 در 16:21

    سلام اقای حسنی به همه ی شبهات پاسخ میدی چرا از تحصیلات ودانشگاه محل تحصیلت دفاع نکردی مسلمان

     
    پاسخ
    • وحید حسنی گفت:
      1393-12-01 در 07:01

      با سلام خدمت همه سروران گرامی که نظر انتقادی تند یا مثبت داشتند.همیشه یادمه که اساتید مختلف تو کلاس بهم می گفتند سعی کنید طوری سوال بپرسین که منجر به کشف مطلب جدیدی بشه.انسان رو به حقیقت نزدیک بکنه.من ضمن احترام به عزیزانی که از مدرک سئوال کردند، از جواب ندادن به این سئوال می خواستم بگم مهم مدرک یا سواد نیست مهم درک ومعرفته.مهم اینه که حرف رو با منطق و حقیقت بسنجیم.مهم اینه که مفاهیم و متون ما رو به حقیقت و معرفت نزدیک بکنن.این که گوینده مطالب چه مدرکی داره مهم نیست.در ضمن در شهری زندگی می کنم که با یه کم تحقیق همه چی مشخصه.با این تفاصیل حقیر دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد حقوق اسلامی هستم. خداوندا به ما درک ومعرفت در دین و دنیا عنایت فرما.

       
      پاسخ
  23. استاد دانشگاه گفت:
    1393-12-01 در 16:16

    سلام آقای حسنی ،من بیش از ۱۵ سال شما و تفکرات شما را میشناسم . به نظرم در دوران مدرن از قوانین جاهلیت صحبت کردن جالب نیست …..بررسی و تحلیل سال ۱۳۸۸ در حال حاضر بر همگان روشن تر شده است …..در سال ۱۳۵۶ کشور ما ۶ میلیون بشکه نفت صادر میکرد ولی الان …..و خیلی چیزهای دیگه که مردم خوب می فهمند و لازم نیست شما سعی کنید …….

     
    پاسخ
    • وحید حسنی گفت:
      1393-12-03 در 05:40

      استاد دانشگاه سلام.ممنونم که قبول زحمت کشیدین حقیر وتفکرات حقیر رو می شناسین.اگه منظور حضرتعالی در مورد این مقاله هست،ان شاء الله این مقاله رو با دقت خوندین.اگه خوب دقت کرده باشین با استفاده از مباحث علمی (فقهی وحقوقی)سعی شده تا به برخی از قوانینی اشاره بشه که به صورت صریح در قرآن کریم نیومده،اما وقتی حاکم اسلامی در جایگاه حکومت قرار می گیره،به ان مصداق وعینیت می بخشه.امیدوارم منظور حضرتعالی مباحث فقهی نباشه که فرمودین کهنه شده چون این مباحث برگرفته از کتاب خدا وسنته و در طول زمان رنگ کهنه گی به خودش نمی گیره.چون قوانینی که برگرفته شده از منابع غنی اسلام محمدی(ص)باشه فراتر از زمان ومکانه.
      حقیر نمی خوام نظر شخصی مو به مردم القاء کنم چرا که اعتقاد دارم از هم نشینی با همین مردم با معرفت وبه اتکاء همین مردم حرفمو می زنم .مردمی که همیشه تو صحنه هستن وتو شناخت وتحلیل سیاسی از من حقیر جلوترن.اونایی که همیشه پشتیبان انقلاب بودن.نمود بارز این مطلب حماسه ۹ دی است.
      تقاضا دارم حضرتعالی با این طرز تفکر وارد محیط دانشگاه نشین.باز هم از بذل توجه شما ممنونم.موفق باشید.یا علی

       
      پاسخ
    • بنده حقیر گفت:
      1393-12-05 در 07:01

      تعجب می کنم از استاد دانشگاه.هرچند معلوم نیست ایشون استاد باشن یا نه.دنیای مجازیه دیگه.پر از دکتر ومهندس و استاد دانشگاهه.آقای استاد دانشگاه،اگه منظورتون منابع حقوقی برگرفته از متون دین اسلام کهنه شده،دو جور میشه بهش نگاه کرد.قدمت زمانی،قدمت مفاهیم.ممکنه مبانی حقوقی دین اسلام قدمت زمانی وتاریخی داشته باشه.اما این مفاهیم همواره برای بشریت الگو بوده وهست.دنیای به ظاهر مترقی و مدرن شما هنوز که هنوزه با دیده احترام به اونها نگاه می کنه.استادی مثل شما باید اندیشمندانی مثل:ارنان مک مولین،دیدید تریسی،کارل رنر،ولفهارت پاننبرگ وکارل پویر رو بشناسین وبا کتابها شونو خونده باشین.علم در قرن جدید از دیدگاه اندیشمندانی که گفتیم قابل تقدیس واحترامه.حتما کتاب های این اندیشمندان رو مطالعه بکنین واسه خودتون ودانشجوهاتون خوبه.ای کاش حداقل یه جلسه پای صحبت های استاد حسنی می نشستین.دیدگاه های علمی و به روز.ای کاش مسولین فرهنگی به ایشون بیشتر بها میدادن.

       
      پاسخ
  24. ناشناس گفت:
    1393-12-02 در 13:35

    این که چیز عجیبی نیست استاد دانشگاه؛
    تو سیاهکل همه همدیگر رو می شناسند اون هم استاد و دبیر معروفی مثل آقای حسنی که از نظر اخلاقی و عقیدتی حرفهاشون برای دانش پژوهان حجته.

     
    پاسخ


برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

* دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از تأیید توسط پایگاه خبری درسیاهکل منتشر می‌شود.
* پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمی‌شود.
* پیام‌های به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط منتشر نمی‌شود.
* پذیرش پیام دلیل بر هم‌نظر بودن پایگاه خبری با نظر منتشر شده نیست.

اخبار برگزیده

مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

کسب ۲ مدال طلای مسابقات فیزیک پرورش اندام شرق و غرب گیلان توسط ورزشکار سیاهکلی

اصغر ابراهیم‌نیای سیاهکلی رئیس هیئت کشتی سیاهکل شد

بازدید مسئولان از پروژه بام سبز سیاهکل؛

پروژه بام سبز سیاهکل، گامی مهم در توسعه گردشگری شهرستان

تصادف مرگبار دیگری در جاده سیاهکل به لاهیجان

با آرای ۱۶ حزب اصلاح طلب درسیاهکل؛

اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات شهرستان سیاهکل انتخاب شدند

علی علوی دیلمی رئیس شورای اسلامی شهر دیلمان شد

الحاق کامیون بنز ۱۰ تنی به ناوگان عمرانی دهیاری لیش / خرید ۴ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی در ۴ سال

شناسنامه صنعتی سیاهکل رونمایی شد/ عزم مسئولان برای حمایت همه‌جانبه از تولید

شهردار سیاهکل:

آسفالت‌ریزی ۴۵ هزار متر مربع از معابر سیاهکل/ برنامه‌ریزی برای بهسازی ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر تا پایان سال + تصاویر

  • پربازدید ترین
  • پربحث ترین
  • هفته
  • ماه
  • سال
  • سرهنگ «کمیل ابراهیمی» فرمانده انتظامی شهرستان سیاهکل شد

  • سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

  • درخشش دختران سیاهکل در مسابقات استانی کیک‌بوکسینگ

  • ارمغان احمدی: عملکردمان فراتر از انتظارات بود!

  • معارفه امام جماعت جدید مسجد و بقعه سیدوارستان

  • پیاده‌روی هفته بسیج در دیلمان برگزار شد

  • درخشش سیاهکلی‌ها در قهرمانی گیلان

  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • بازرسی از مرغ‌فروشی‌های سیاهکل تشدید شد

  • تقدیر از عضو خردسال کتابخانه امام علی دیلمان

  • مدیر اسبق آب و فاضلاب روستایی شهرستان سیاهکل دار فانی را وداع کرد

  • مقام سوم برای مهدی کوچکی در اویاما

  • کشف و توقیف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در سیاهکل

  • برگزاری رقابت‌های آزاد تکواندو در سیاهکل

  • حرکت دوباره اتوبوس‌ها از سیاهکل به تهران؛ سرویس برگشت از تهران نیز راه افتاد

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • کسب مقام اول جهانی در پروژه‌های متاورس و هوش مصنوعی توسط تیم ایرانی به سرپرستی یک سیاهکلی

  • پاسخ فرماندار سیاهکل و مدیرکل دامپزشکی گیلان به تلف شدن دام ها در روستای جلیسه

  • تلف شدن بیش از ۳۰۰ راس دام در روستای جلیسه بر اثر بیماری/ لزوم ورود دامپزشکی کل کشور به منطقه

  • تأکید فرماندار بر استقرار دائم دامپزشک در روستای جلیسه

  • «شهید محمدرضا لاجوردی» دومین شهید سیاهکلی مبارزه با تجاوز رژیم صهیونیستی به میهن + تصاویر

  • کسب عنوان کارفرمای نمونه گیلان توسط مدیرعامل شرکت نام آور به شیر سیاهکل

  • مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

  • هفته
  • ماه
  • سال
  • ارمغان احمدی: عملکردمان فراتر از انتظارات بود!

  • سرهنگ «کمیل ابراهیمی» فرمانده انتظامی شهرستان سیاهکل شد

  • سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

  • درخشش دختران سیاهکل در مسابقات استانی کیک‌بوکسینگ

  • معارفه امام جماعت جدید مسجد و بقعه سیدوارستان

  • پیاده‌روی هفته بسیج در دیلمان برگزار شد

  • درخشش سیاهکلی‌ها در قهرمانی گیلان

  • مدیر اسبق آب و فاضلاب روستایی شهرستان سیاهکل دار فانی را وداع کرد

  • پویا طالبی نماینده گیلان در کارگروه ملی مشاوران املاک کشور شد

  • پلمب یک واحد خبازی در سیاهکل به‌دلیل تخلفات تکراری

  • بازرسی از مرغ‌فروشی‌های سیاهکل تشدید شد

  • تقدیر از عضو خردسال کتابخانه امام علی دیلمان

  • دفاع چپ آینده‌سازان سیاهکل به ملوان پیوست

  • انتصاب نماینده سابق لاهیجان و سیاهکل به عضویت شورای راهبردی کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص

  • خانه سرهنگ عضدی سیاهکل

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • چالش ‌جاده در شمال/ چرا به فکر زیرساخت‌های گیلان نیستید؟

  • حکومت بشار اسد سقوط کرد / آمادگی نخست وزیر سوریه برای واگذاری قدرت

  • اولین شهرآورد فوتبال سیاهکل پس از ۳۶ سال برگزار می شود

  • تصاویری از بارش برف آخرین روزهای پاییز درسیاهکل

  • ۴۰۸۸ واحد صنفی در گیلان پلمپ شدند

  • تنور کم فروشی و گران فروشی نان داغ است

  • افتتاح بیمارستان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ مرکز مدرن در حوزه تشخیص و درمان سرطان

یادداشت ها
امیرحسین جاتن

سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

اباذر کریمی پنابندانی

هوش مصنوعی و سیاهکل؛ فرصتی تازه برای شهری سبز و هوشمند

    • مقام معظم رهبری
    • گیلان
    • سیاسی
    • تبلیغات در سایت
    • نماز جمعه
    • سیاهکل
    • ورزشی
    • مذهبی
    • دیلمان
    • اجتماعی
    • تودیع و معارفه
    • روستاها
    • حوادث
    • معرفی کتاب
    • انتخابات
    • مناطق دیدنی
روز
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
ماه
سال
۱۳۹۲
۱۳۹۳
۱۳۹۴
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۷
۱۳۹۸
۱۳۹۹
۱۴۰۰
۱۴۰۱
۱۴۰۲
۱۴۰۳
۱۴۰۴
Developed By

کلیه حقوق برای پایگاه خبری درسیاهکل محفوظ است. استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright© www.DarSiahkal.ir 2016 - All rights reserved

↑