• صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
    • صفحه اصلی
    • تبلیغات در سایت
    • گیلان
    • سیاهکل
    • دیلمان
    • روستاها
    • ورزشی
    • سیاسی
    • چندرسانه ای
    • مسیر گردشگری دیلمان
    • درباره ما
  • صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
شنبه ۱۵ آذر ۰۴ - ساعت ۱۴:۴۹:۳۵
تاریخ انتشار خبر: ۲۷ دی ۱۳۹۶
ساعت انتشار خبر: ۱:۱۳ ب٫ظ

پاسخ به ابهامات سانچی

پایگاه خبری درسیاهکل (DarSiahkal.ir)

به قلم: علی منتصر کوهساری

علیرغم وجود برخی اظهارنظرهای مستند در محافل تخصصی؛ عمده اخبار و شایعات منتشره از قبیل غیراستاندارد بودن کشتی، عمدی بودن سانحه، وقوع حملات تروریستی و یا حمله موشکی بی‌پایه و اساس و کاملاً غیر کارشناسی بوده است.

درسیاهکل/ علی منتصر کوهساری(کارشناسی ارشد مهندسی کشتی و افسر کنترل و بازرسی فنی و ایمنی کشتی‌ها – سازمان بنادر و دریانوردی): کشتی سانچی از ناوگان شرکت ملی نفت‌کش جمهوری اسلامی ایران بیست و پنجم آذرماه با ۳۲ سرنشین و خدمه حامل ۱۳۶ هزار تن میعانات گازی بندر عسلویه را به مقصد کره جنوبی ترک کرد تا محموله خود را به شرکت هانوا توتال پتروشیمی در کره جنوبی تحویل دهد. میعانات گازی که از فرایند استخراج گاز طبیعی و به همراه آن حاصل می‌گردد، مدت‌هاست به‌عنوان فرآورده‌ای ارزشمند باقابلیت تبدیل به نفت و بنزین بخش اعظم صادرات ما را تشکیل می‌دهد.
در شانزدهم دی‌ماه در ساعت ۲۰ و ۲۰ دقیقه به‌وقت محلی چین و ۱۶ به‌وقت‌ایران با برخورد سانچی با کشتی سی اف کریستال که حامل گندم آمریکا به مقصد چین بود یکی از بزرگ‌ترین فجایع دریانوردی قرن بیست‌ویک با خسارات غیرقابل‌باور انسانی و زیست‌محیطی رقم‌زده شد.
متناسب با گستردگی ابعاد سانحه و پوشش‌های رسانه‌ای و خبری، حجم وسیعی از شایعات پیرامون حادثه در فضای مجازی ایجاد گردید و باگذشت روزها از وقوع آن این شایعات رشد فزاینده‌ای یافت.
علیرغم وجود برخی اظهارنظرهای مستند در محافل تخصصی؛ عمده اخبار و شایعات منتشره از قبیل غیراستاندارد بودن کشتی، عمدی بودن سانحه، وقوع حملات تروریستی و یا حمله موشکی بی‌پایه و اساس و کاملاً غیر کارشناسی بوده است.
ضمن عرض تأثر و تأسف و اعلام همدردی با هم‌وطنان، به‌ویژه جامعه دریایی کشورمان و خانواده‌های دریانوردان جان‌باخته، به‌عنوان عضو کوچکی از جامعه دریایی بر خود وظیفه دانستم تا موضوعات ذیل را در پاسخ به اهم شایعات مذکور خدمتتان ارائه نمایم.
۱- کشتی سانچی ساخت سال ۲۰۰۸ از کشتی‌های نوساز شرکت ملی نفت‌کش بوده و با توجه به سن آن (زیر ۱۵ سال) به‌عنوان کشتی با سرویس‌دهی مناسب تلقی می‌گردد. از سال ۲۰۱۶ تحت موسسه بین‌المللی DNV گواهینامه‌های ایمنی آن صادر گردیده و در هیچ‌یک از بازرسی‌های فنی و ایمنی کشورهای عضو تفاهم‌نامه‌های پاریس، توکیو، اقیانوس هند و مدیترانه مورد توقیف فنی قرار نگرفته و نواقص اساسی و متعدد نداشته است. از سوی دیگر همانند سایر کشتی‌های تانکر که حامل محموله‌های بسیار گران‌قیمت و باارزش می‌باشند، جهت قرار گرفتن تحت پوشش بیمه‌های بین‌المللی با بازرسی‌های سخت‌گیرانه‌ای مواجه بوده است. لذا کشتی از حیث استانداردهای ایمنی مرتبط با استحکامات سازه‌ای، سیستم‌های ناوبری و مخابراتی، تجهیزات اطفاء حریق و لوازم نجات فردی مانند جلیقه‌ها و حلقه‌ها و قایق‌های نجات و دستگاه‌های تنفسی در سطح بالای قرار داشته است.
۲- دیواره‌های جانبی و کف ساختمان کشتی‌ها به‌منظور جلوگیری از ورود آب و ایجاد آلودگی در دریا هنگام آسیب بدنه به‌صورت دوجداره ساخته می‌شوند و همچنین به‌منظور ممانعت از آب‌گرفتگی کامل با چندین دیواره آب‌بند طراحی می‌گردند. علاوه بر آن کشتی‌های تانکر برای ایجاد قابلیت بارگیری بارهای متنوع در یک سفر، دارای مخازن متعددی هستند که به دلیل حساسیت و خطرات باری که حمل می‌کنند با استانداردها و الزامات ویژه‌ای از هم مجزا شده‌اند. با برخورد شدید دو کشتی و اصطکاک و حرارت پدید آمده ناشی از ضربه، محموله مخزن (میعانات گازی) سانچی بلافاصله به دلیل قابلیت احتراق و انفجار بالا (۱۸- درجه سانتی‌گراد) مشتعل و منفجرشده و آتش به‌تدریج به سایر مخازن و کل کشتی سرایت کرده است تا جاییکه دمای بدنه خارجی کشتی ۹۰ درجه اندازه‌گیری شده است.
انفجار اولیه و گستردگی حریق و انتشار گازهای سمی ناشی از سوختن محموله که اکسیژنی برای تنفس باقی نمی‌گذارد، امکان هرگونه اطفاء حریق و استفاده دریانوردان از تجهیزات نجات را غیرممکن نمود.
۳- لزوماً مالکیت کشتی ارتباطی با پرچم آن ندارد. به‌منظور کاهش هزینه‌های ثبت و مالیات و تبعت از الزامات قوانین کار آسان‌تر، بسیاری از کشورها جهت ثبت و تردد کشتی‌های خود از پرچم کشورهای دیگر استفاده می‌نمایند. البته برخی کشورها که تحت شمول تحریم‌های بین‌المللی قرار دارند در مقاطع زمانی کوتاه‌مدت برای گریز از تبعات تحریم‌ها از پرچم سایر کشورها استفاده می‌کنند.
بیش از نیمی از کشتی‌های دنیا با مالکیت‌های مختلف تحت پرچم کشورهایی چون لیبریا، باهاما و پاناما قرار دارند. مع‌الوصف تردد سانچی با پرچم پاناما ارتباطی با سانحه آن پیدا نمی‌کند.
۴- با توجه به تجهیزات راداری و ماهواره‌ای موجود در دنیا و ایستگاه‌های ساحلی فرضیه شرایط تردد خاموش کشتی (خاموشی رادار، چراغ‌های ناوبری و قطع تماس‌های رادیویی) به دلایل واهی که منجر به حمله نظامی شده باشد کاملاً مردود است.
در بین تمامی گمانه‌زنی‌های کارشناسی و غیر کارشناسی در خصوص دلایل وقوع سانحه، آنچه مسلم است خطاهای انسانی ذیل بخش لاینفک و اصلی فاجعه مذکور می‌باشند.
۱) عدم رعایت قوانین و الزامات راه دریایی
۲) به دلیل سطوح پایین آشنایی دریانوردان چینی با زبان مکالمه رایج دریانوردی (انگلیسی) و یا لهجه‌های نامفهوم آن‌ها، نبود ارتباط کلامی واضح با استفاده از تجهیزات مخابراتی بین دو کشتی دور از ذهن نمی‌باشد.
۳) اتخاذ تصمیم عکس‌العمل و تغییر مسیر در زمان نامناسب، بدیهی است با توجه به حضور متعدد کشتی‌های ماهیگیری در منطقه برخورد، محدودیت مانور شدیدی برای کشتی‌های عبوری به وجود می‌آید.
۴) عدم انتقال اطلاعات ناوبری در هنگام تغییر شیفت نگهبانی در پل فرماندهی با توجه به تقارن زمانی وقوع سانحه و تغییر شیفت
با دستیابی به دستگاه VDR یا جعبه سیاه دو کشتی که دارای قابلیت ذخیره اطلاعاتی چون کلیه مکالمات پل فرماندهی و رادیویی، اسکرین شات لحظه‌ای رادارها، نقشه‌های الکترونیکی و سایر داده‌های ناوبری مانند موقعیت GPS، سمت و قطب‌نما می‌باشد، باید منتظر ماند تا با استخراج اطلاعات VDR مشخص گردد ثقل و سهم هریک از دلایل یادشده در وقوع فاجعه سانچی و درس‌های آموختنی آن برای جلوگیری از بروز سوانح دریانوردی این‌چنینی چه خواهد بود.
انتهای پیام/

عضویت کانال تلگرام در سیاهکل

کلمات کلیدی :

سانچیشایعاتشایعه سانچیعلی منتصر کوهسارینفتکش سانچی
مطالب مرتبط

لشکر شایعات کرونا در شرق گیلان؛ ترس و اضطراب شهروندان

خبر زندان رفتن من بیشتر به یک شوخی شبیه تر است تا واقعیت

بازار داغ شایعات بنزینی/ هنوز هیچ تصمیمی نهایی و ابلاغ نشده است

عروج ۹ گیلانی در حادثه نفتکش سانچی

پایان مرگبار سانچی؛ نفتکش ایرانی کامل غرق شد + فیلم

پایان دنیا در شب یلدا و حمله هارپ به ایران کالای بازار داغ شایعات

دیدگاه ها

3 ديدگاه قبلا اظهار شده است

  1. ناشناس گفت:
    1396-10-27 در 16:48

    سپاس از توضیحات جناب مهندس منتصرکوهساری

     
    پاسخ
  2. علی گفت:
    1396-10-28 در 22:44

    تشکر از توضیحات صادقانه اقای مهندس منتصری عزیز.

     
    پاسخ
  3. ناشناس گفت:
    1396-11-09 در 06:48

    ممنون از توضیحات
    این که چینی ها زبان انگلیسی نمیفهمن صددرصد درست چون در حد سلام و احوال پرسی هم انگلیسی بلد نیستن

     
    پاسخ


برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

* دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از تأیید توسط پایگاه خبری درسیاهکل منتشر می‌شود.
* پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمی‌شود.
* پیام‌های به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط منتشر نمی‌شود.
* پذیرش پیام دلیل بر هم‌نظر بودن پایگاه خبری با نظر منتشر شده نیست.

اخبار برگزیده

مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

کسب ۲ مدال طلای مسابقات فیزیک پرورش اندام شرق و غرب گیلان توسط ورزشکار سیاهکلی

اصغر ابراهیم‌نیای سیاهکلی رئیس هیئت کشتی سیاهکل شد

بازدید مسئولان از پروژه بام سبز سیاهکل؛

پروژه بام سبز سیاهکل، گامی مهم در توسعه گردشگری شهرستان

تصادف مرگبار دیگری در جاده سیاهکل به لاهیجان

با آرای ۱۶ حزب اصلاح طلب درسیاهکل؛

اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات شهرستان سیاهکل انتخاب شدند

علی علوی دیلمی رئیس شورای اسلامی شهر دیلمان شد

الحاق کامیون بنز ۱۰ تنی به ناوگان عمرانی دهیاری لیش / خرید ۴ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی در ۴ سال

شناسنامه صنعتی سیاهکل رونمایی شد/ عزم مسئولان برای حمایت همه‌جانبه از تولید

شهردار سیاهکل:

آسفالت‌ریزی ۴۵ هزار متر مربع از معابر سیاهکل/ برنامه‌ریزی برای بهسازی ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر تا پایان سال + تصاویر

  • پربازدید ترین
  • پربحث ترین
  • هفته
  • ماه
  • سال
  • سرهنگ «کمیل ابراهیمی» فرمانده انتظامی شهرستان سیاهکل شد

  • سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

  • درخشش دختران سیاهکل در مسابقات استانی کیک‌بوکسینگ

  • ارمغان احمدی: عملکردمان فراتر از انتظارات بود!

  • معارفه امام جماعت جدید مسجد و بقعه سیدوارستان

  • پیاده‌روی هفته بسیج در دیلمان برگزار شد

  • درخشش سیاهکلی‌ها در قهرمانی گیلان

  • فرمانده انتظامی سیاهکل فرمانده انتظامی آستانه اشرفیه شد

  • بازرسی از مرغ‌فروشی‌های سیاهکل تشدید شد

  • تقدیر از عضو خردسال کتابخانه امام علی دیلمان

  • مدیر اسبق آب و فاضلاب روستایی شهرستان سیاهکل دار فانی را وداع کرد

  • مقام سوم برای مهدی کوچکی در اویاما

  • کشف و توقیف بیش از هزار لیتر سوخت قاچاق در سیاهکل

  • برگزاری رقابت‌های آزاد تکواندو در سیاهکل

  • حرکت دوباره اتوبوس‌ها از سیاهکل به تهران؛ سرویس برگشت از تهران نیز راه افتاد

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • کسب مقام اول جهانی در پروژه‌های متاورس و هوش مصنوعی توسط تیم ایرانی به سرپرستی یک سیاهکلی

  • پاسخ فرماندار سیاهکل و مدیرکل دامپزشکی گیلان به تلف شدن دام ها در روستای جلیسه

  • تلف شدن بیش از ۳۰۰ راس دام در روستای جلیسه بر اثر بیماری/ لزوم ورود دامپزشکی کل کشور به منطقه

  • تأکید فرماندار بر استقرار دائم دامپزشک در روستای جلیسه

  • «شهید محمدرضا لاجوردی» دومین شهید سیاهکلی مبارزه با تجاوز رژیم صهیونیستی به میهن + تصاویر

  • مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

  • کسب عنوان کارفرمای نمونه گیلان توسط مدیرعامل شرکت نام آور به شیر سیاهکل

  • هفته
  • ماه
  • سال
  • ارمغان احمدی: عملکردمان فراتر از انتظارات بود!

  • سرهنگ «کمیل ابراهیمی» فرمانده انتظامی شهرستان سیاهکل شد

  • سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

  • درخشش دختران سیاهکل در مسابقات استانی کیک‌بوکسینگ

  • معارفه امام جماعت جدید مسجد و بقعه سیدوارستان

  • پیاده‌روی هفته بسیج در دیلمان برگزار شد

  • درخشش سیاهکلی‌ها در قهرمانی گیلان

  • مدیر اسبق آب و فاضلاب روستایی شهرستان سیاهکل دار فانی را وداع کرد

  • پویا طالبی نماینده گیلان در کارگروه ملی مشاوران املاک کشور شد

  • پلمب یک واحد خبازی در سیاهکل به‌دلیل تخلفات تکراری

  • بازرسی از مرغ‌فروشی‌های سیاهکل تشدید شد

  • تقدیر از عضو خردسال کتابخانه امام علی دیلمان

  • دفاع چپ آینده‌سازان سیاهکل به ملوان پیوست

  • انتصاب نماینده سابق لاهیجان و سیاهکل به عضویت شورای راهبردی کمیسیون اقتصادی مجمع تشخیص

  • خانه سرهنگ عضدی سیاهکل

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • چالش ‌جاده در شمال/ چرا به فکر زیرساخت‌های گیلان نیستید؟

  • حکومت بشار اسد سقوط کرد / آمادگی نخست وزیر سوریه برای واگذاری قدرت

  • اولین شهرآورد فوتبال سیاهکل پس از ۳۶ سال برگزار می شود

  • تصاویری از بارش برف آخرین روزهای پاییز درسیاهکل

  • ۴۰۸۸ واحد صنفی در گیلان پلمپ شدند

  • تنور کم فروشی و گران فروشی نان داغ است

  • افتتاح بیمارستان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ مرکز مدرن در حوزه تشخیص و درمان سرطان

یادداشت ها
امیرحسین جاتن

سیاهکل و چشم انداز تبدیل به قطب بزرگ گردشگری، کوهستانی ایران در شمال شرق گیلان

اباذر کریمی پنابندانی

هوش مصنوعی و سیاهکل؛ فرصتی تازه برای شهری سبز و هوشمند

    • مقام معظم رهبری
    • گیلان
    • سیاسی
    • تبلیغات در سایت
    • نماز جمعه
    • سیاهکل
    • ورزشی
    • مذهبی
    • دیلمان
    • اجتماعی
    • تودیع و معارفه
    • روستاها
    • حوادث
    • معرفی کتاب
    • انتخابات
    • مناطق دیدنی
روز
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
ماه
سال
۱۳۹۲
۱۳۹۳
۱۳۹۴
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۷
۱۳۹۸
۱۳۹۹
۱۴۰۰
۱۴۰۱
۱۴۰۲
۱۴۰۳
۱۴۰۴
Developed By

کلیه حقوق برای پایگاه خبری درسیاهکل محفوظ است. استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright© www.DarSiahkal.ir 2016 - All rights reserved

↑