• صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
    • صفحه اصلی
    • تبلیغات در سایت
    • گیلان
    • سیاهکل
    • دیلمان
    • روستاها
    • ورزشی
    • سیاسی
    • چندرسانه ای
    • مسیر گردشگری دیلمان
    • درباره ما
  • صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
شنبه ۱۷ آبان ۰۴ - ساعت ۱۷:۴۰:۰۹
تاریخ انتشار خبر: ۰۹ خرداد ۱۳۹۶
ساعت انتشار خبر: 4:06 ق.ظ

انسان موجودی نا آرام

پایگاه خبری درسیاهکل (DarSiahkal.ir)

به قلم: میرقدیم لاهیجی

برخی خصلت ها و کارها مانند حسادت، کینه، سوء ظن، غیبت، پشت سر گویی، حرامخواری، چشم چرانی، هرزگی، پُر حرفی و ... روح را کَدِر و تاریک و فاسد می کند

درسیاهکل/حجت الاسلام سیداصغر سعادت میرقدیم لاهیجی: انسان با روح الهی، موجودی است ملکوتی و عرشی که براساس حکمت الهی چند صباحی در عالم دنیا اسکان داده شده است.

مرغِ باغِ ملکوتم نِیَم از عالمِ خاک
چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم

روح آدمی که لطیفه الهی است شاکِله اصلی انسان را تشکیل می دهد و این روح، نَفخه ای رحمانی است که در آدمی دمیده شده است. برای درکِ عظمتِ روحِ آدمی همین بس که به اضافه تشریفیه که دال بر عظمت است به خداوند نسبت داده شده است چنانکه خداوند در آیه ۲۹ از سوره حِجر چنین فرمود: …وَ نَفَخْتُ فیهِ مِنْ رُوحی… یعنی و از روح خود در او (آدم عَلَیهِ السَّلامُ» و انسان) دمیدم.
علم و دانش و معرفت و فهم و تعقُّل و خِرَدورزی و تَعالِی و رشد و کمال و سعادت و هدایت و محبت و لطف و مهربانی … و نیز جهل و نادانی و بی خِرَدی و شقاوت و قساوت و انحطاط و پستی و ضلالت و کینه و عداوت … ، در اصل به روح آدمی بر می گردد. البته گاهی به اعتباری از روحِ انسان، به عقل و نفس و قلب و مانند آن ها تعبیر می شود. از آن جهت که موجب حیات و زندگی به معنای عام خود است به آن روح گویند و از جهت اینکه قدرت و نیروی درک دارد به آن عقل می نامند و به علت اینکه تدبیر و مدیریت اعضا و جوارح و بدن را انجام می دهد به آن نفس گفته می شود و نفس هم در یک تقسیم به سه قسم است: نفس نباتی، نفس حیوانی و نفس انسانی که این مراتب سه گانه نفس درباره انسان در طول هم هستند و به تدریج حاصل می شوند. و در فارسی به نفس، روان و به روح، جان اطلاق می شود. کار عرفاء و عارفان مربوط به روح است و کار روانشناسان مربوط به رفتارهای آدمی است و رفتارهای انسان نیز نهایتاََ به روح بر می گردد و مقام عارف هیچگاه قابل قیاس با روانشناس نیست و از آن جهت که روح مرکز تحولات و حالات و عواطف و احساسات است به آن قلب می گویند و معادل قلب در فارسی همان کلمه دل می باشد.
اعضاء و جوارح انسان و مغز و ذهن و حواس ظاهری و باطنی و سلسله اعصاب و غیره در مجموع همانند مرکبی برای روح می باشد و حاکم اصلی در وجود انسان همان روح است. حیات و ادراک و فهمیدن و و شنیدن و دیدن و سایر افعال همه مربوط به روح است. مرحوم ملا صدرای شیرازی برخلاف حُکماءِ مَشّاء بر اساس نظریه اَصالهُ الوُجود در این رابطه چنین می گوید: اَلنَّفسُ فِی وَحدَتِها کُلُّ القُوی یعنی نفس و روح آدمی (هویت و حقیقتی که از آن به «من» تعبیر می شود) در عین بساطت و وحدت، عین قوای خود و جامع آن ها است و به عبارت دیگر با هر قُوّه ای، عین آن قُوّه می باشد.
وقتی دانستیم که حقیقت و هویت اصلی آدمی همان روحِ اوست که اتصال تشریفی به حضرت حقتعالی دارد در این صورت هر اندازه که آدمی در مسیر قُرب پروردگار و اطاعت از آفریدگار قدم بردارد و در پی اصلاح و تربیت خویش باشد و از معاصی و نافرمانی و نفسانیات و خواسته های شیطانی دوری گزیند از روح پاک و باصفا و نورانی و مُتعالِی و سعادتمند و آرام برخوردار می گردد و هر چقدر از طریق و راه الهی خارج گردد و رها و آزاد و بی بند و بار و هَرزه باشد و آلوده به گناهان و معاصی شود به همان اندازه دارای روح پلید و ناپاک و تاریک و ظلمانی و ناآرام و مضطرب می شود.

انسان باید با روح الهی خود به خدا بپیوندد تا اطمینان و آرامش یابد و آدمی تا به خدا نرسد موجودی ناآرام است اگر چه همه دنیا و تَمَتُّعات آن را در اختیار داشته باشد. کسانی که از خدا بریدند و به شیطان و یا شیاطین پیوستند اگرچه به حسب ظاهر به آرامش کاذِبِ مَقطعی می رسند ولی در واقع و در باطن خود دچار اضطراب و نگرانی و تشویش هستند و گاهی نیز مشاهده شده است که برخی افراد با برخورداری از همه لذت های مادی و نفسانی و شهوانی دست به خود کشی زدند و این حاکی از تزلزل و تَنزُّل شخصیتی و روحی است. هیچگاه انسان از راه معاصی و نافرمانیِ پروردگار به آرامش نخواهد رسید. آرامش و اطمینان در سایه یاد و ذکر خداوند است و خداوند در سوره رعد آیه ۲۸ چنین می فرماید: الَّذینَ آمَنُوا وَ تَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِکْرِ اللَّهِ أَلا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ آنها کسانی هستند که ایمان آورده اند، و دلهایشان (روحشان) به یاد خدا مطمئن ( و آرام ) است. آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها ( روح ها) آرامش می یابد.
روح و جان و دل آدمی گاهی بر اثر عواملی زنگار می گیرد و تیره و تار می شود و به قول حافظ شیرازی: دل که آیینه صافی است غُباری دارد. انبیاء و اولیاء الهی با برنامه های الهی و نورانی آمدند تا روح و قلب و دلِ انسان را که آیینه جمالِ حضرتِ حق می باشد از کُدورات و زنگارها و تیرگی ها و غبارهای ظلمانی و شیطانی، جلاء و صیقل و صفا دهند. جهل و نادانی و کبر و غرور و نخوت و سرکشی و طغیانگری و کینه و عداوت و دشمنی و نزاع و اختلاف و فساد و فحشاء و عصیان و گناه و معصیت و دوری از خدا، سبب زنگار و تاریکی و ظلمت و انحطاط و پستی و شقاوت روح می شوند.

هدف پیامبران و پیشوایان راستین با تعالیم نورانی و حیاتبخش الهی این است که انسان را از این آلودگی ها و ظلمات برهانَد و او را به مقام نورانی تقرُّب و قرب و عبودیت و بندگی و توحید و ذکر الهی برساند. در آیین مقدس اسلام و قرآن و تعالیم اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ) به مسأله پرورش و تربیت و اصلاح و تقویت روح و جان و دل و قلب بسیار توجه شده است. همه دستورات و تعالیم دین اسلام برای تَعالِی و شکوفایی نفس و روح و قلب آدمی می باشد. برنامه هایی مانند نماز و روزه و حج و زکات و جهاد و انفاق و احسان و نیکوکاری و … برای آن است که انسان ها تربیت و اصلاح شوند.

جامعه که عبارت از فرد فرد و آحاد انسان ها است در صورتی به تَعالِی، رشد، سعادت، خوشبختی، صلاح، فلاح و رستگاری می رسند که افراد آن جامعه با پیروی از برنامه های مُتعالِی و سازنده، خود را اصلاح و تربیت نمایند. به مساله روح و جان و دلِ انسان باید توجه شود و باید جستجو نمود که چه عواملی موجب بالندگی و حیات و یا سبب انحطاط و مرگ روحِ و دل انسان است. متاسفانه انسان ها به سلامت جسمی خود بیش از سلامتی روحی و قلبی اهتمام دارند. چه بسا برای کوچک ترین بیماری جسمی حساس می شوند و سریعا به درمان آن می پردازند ولی درباره بیماری ها و آسیب های روح و جان و دلِ خود توجهی نمی کنند و در صدد درمان و اصلاح آن برنمی آیند.
متأسفانه بیماری های روحی و قلبی به حسب ظاهر دردی ندارند تا شخص بلافاصله در پی علاج برآید. چه بسا ممکن است شخصی سال ها دچار بیماری حسادت و مانند آن باشد ولی توجهی ندارد و در پی درمانش نیست. چنین شخصی قطعا روح و قلبش بیمار است و اگر خویش را درمان نکند دچار شقاوت و بدبختی در دنیا و آخرت خواهد شد. برخی خصلت ها و کارها مانند حسادت، کینه، سوء ظن، غیبت، پشت سر گویی، حرامخواری، چشم چرانی، هرزگی، پُر حرفی و … روح را کَدِر و تاریک و فاسد می کند و برخی امور مانند راز و نیاز با پروردگار، ذکر، مناجات، دعا، عبادت، تلاوت قرآن، حُبّ اهل بیت (عَلَیهِمُ السَّلامُ)، یاد مرگ، حساب آخرت و … همچون قطراتِ با طراوت و حیاتبخشِ باران، سرزمین روح و جان و دل و قلب را آباد و شکوفا و سرسبز و بارور می کند.
در پایان برخی از امور را که سبب تَعالِی، اهتزاز، صفا، نورانیت، بالندگی، حیاتِ روح، جان و دلِ انسان است به اختصار ذکر می کنم که امید است که برای طالبان و خوانندگان سودمند و نافع باشد:
۱- دعا و نیایش: در روایتی از علی (عَلَیهِ السَّلامُ) آمده که فرمود: عَلَیْکَ بِذِکْرِ اللّهِ فَإِنَّهُ نُورُ الْقَلْبِ. بر تو باد به ذکر خدا که آن نور قلب است. (غُرَرُ الحِکَم و دُرَرُالکَلِم :حدیث ۳۶۴۲٫)
۲- کنترل زبان و پرهیز از پُرگویی و هرزه گویی: امام باقر (عَلَیهِ السَّلامُ) فرمود: لا یَسلِمُ اَحَدٌ مِنَ الذُّنوبِ حَتّی یَخزُنَ لِسانَه. هیچ کس از گناهان سالم نمی ماند، مگر اینکه زبانش را کنترل نماید. (تُحَفُ العُقُول ص ۲۹۸٫)
حضرت علی (عَلَیهِ السَّلامُ) از رسول خدا (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) نقل کرد که آن حضرت فرمود: لا یَستَقیمُ إیمانُ عَبدٍ حتّى یَستَقیمَ قَلبُهُ، و لا یَستَقیمُ قَلبُهُ حتّى یَستَقیمَ لِسانُهُ. ایمان هیچ بنده اى درست نشود، تا آن که دلش درست شود و دلش درست نشود، تا آن که زبانش درست شود. ( نهج البلاغه فیض الأسلام خطبه ۱۷۵ ص ۵۷۱)
در انتهای خطبه ۱۸۷ از نهج البلاغه فَیضُ الأسلام علی (عَلَیهِ السَّلامُ) چنین می فرماید: عِبَادَ اللَّهِ الْآنَ فَاعْلَمُوا [فَاعمَلوا] وَ الْأَلْسُنُ مُطْلَقَهٌ وَ الْأَبْدَانُ صَحِیحَهٌ وَ الْأَعْضَاءُ لَدْنَهٌ وَ الْمُنْقَلَبُ فَسِیحٌ وَ الْمَجَالُ عَرِیضٌ، قَبْلَ إِرْهَاقِ الْفَوْتِ وَ حُلُولِ الْمَوْتِ، فَحَقِّقُوا عَلَیْکُمْ نُزُولَهُ وَ لَا تَنْتَظِرُوا قُدُومَهُ. اى بندگان خدا، هم اکنون که «در دنیا هستید» بدانید (عمل کنید) و از فرصت استفاده کنید، در حالی که زبانها آزاد، و بدن ها سالم و تندرست، و اعضاء و جوارح، فرمانبر و آماده اند، و راه بازگشت نیز فراهم، و فرصت زیاد است، پس فرصت را غنیمت بشمرید پیش از آن که وقت از دست برود، و مرگ فرا رسد، پس فرارسیدن مرگ را حتمى بشمارید، و در انتظار آمدنش به سر نبرید که یقینا به سراغ شما خواهد آمد.
۳- یاد مرگ و قیامت: امام صادق (عَلَیهِ السَّلامُ) فرمود: ذِکْرُ الْمَوتِ یُمِیتُ الشَّهَواتِ فِی النَّفْسِ وَیَقْطَعُ مَنابِتَ الْغَفْلَهِ وَیُقَوِّی النَّفْسَ بِمَواعِدِ اللّهِ وَیُرِقُّ الطَّبْعَ وَیَکْسِرُ اَعْلامَ الْهَوَی وَیُطْفِیءُ نارَ الْحِرْصِ وَیُحَقِّرُ الدُّنْیا. یاد مرگ خواهش های باطل را از دل زایل می کند و ریشه های غفلت را می کند و دل را به وعده های الهی قوی و مطمئن می گرداند و طبع را رقیق و نازک می سازد و عَلَمهای هوا و هوس را می شکند و آتش حرص را فرو می نشاند و دنیا را حقیر و بی مقدار می سازد. ( بِحارُ الأنوار ج۶ص۱۳۳ح۳۲ – مصباح الشریعه اَلبابُ الثّالِث وَ الثَّمانُون فِی ذِکرِ المَوتِ ص ۱۷۱ )
۴- اجتناب و پرهیز از مال حرام: علی (علیه السلام) فرمود: إِذا رَغِبتَ فِى المَکارِمِ فَاجتَنِبِ المَحارِمَ . اگر خواهان مکارم و بزرگوارى ها هستى از حرام ها دورى کن. (غُرَرُ الحِکَم، ح۴۰۶۹٫)
۵- احسان و نیکی و خدمت به مردم مخصوصا خدمت کردن به محرومین و مستضعفین
۶- تلاوت قرآن کریم: رسول خدا (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) فرمود: اِنَّ هذِهِ القُلوبَ لَتَصدَاُ کَما یَصدَاُ الحَدیدُ وَ اِنَّ جِلاءَها قِراءَهُ القُرآنِ. براستی که این قلبها (و روح ها) زنگار می گیرد، همان طور که آهن زنگ می زند و جلا و صفای قلب ها قرائتِ قرآن است. ( اِرشادُ القُلوب دَیلَمی ص ۷۸)
۷– عشق، محبت، علاقه، یاد و ذکر اهل بیت( علیهم السلام): رسول خدا (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) فرمود: حُبِّی‏ وَ حُبُ‏ أَهْلِ‏ بَیْتِی‏ نَافِعٌ‏ فِی‏ سَبْعَهِ مَوَاطِنَ فِی‏ سَبْعَهِ مَوَاطِنَ أَهْوَالُهُنَّ عَظِیمَهٌ عِنْدَ الْوَفَاهِ وَ فِی الْقَبْرِ وَ عِندَ النُشورِ وَ عِندَ الکِتابِ وَ عِندَ الحِسابِ وَ عِندَ المِیزانِ وَ عِندَ الصِّراطِ . (میزان الحکمه، ج۲، ص ۲۳۷ .)
محبت من و خاندانم در هفت جا که هول و هراس آن ها عظیم است سود می بخشد: ۱- هنگام مرگ ۲-در عالم قبر ۳-در هنگام رستاخیز ۴- هنگام گرفتن نامه اعمال ۵- وقت حسابرسی قیامت ۶- نزد میزان و سنجش اعمال ۷- هنگام عبور از پل صراط

۸- عبودیت و بندگی و اطاعت حضرت پروردگار: خداوند مُتعال نمازهای پنچگانه را برای انسان بالغ واجب فرمود تا در پنج وعده به طهارت روح و جان و دل خود بپردازد و از این راه، روحش را به خداوند پیوند بزند و با او همراه باشد.

نماز پیوند و اتصال عبد به معبود است. نماز معراج برای روح مؤمن است و مؤمن واقعی از راه نماز به اوج مقامات معنوی و الهی می رسد. متاسفانه در جوامع اسلامی آنگونه که شایسته است قدر و ارزش و منزلت نماز دانسته نمی شود. همه انبیاء و همه ادیانِ معتبر به اشکال مختلف دارای برنامه نماز و نیایش بودند و در اسلام نیز به نحو خاص در پنج وعده نماز مقرر شده است.
در روایت آمده است که رسول خدا (صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَآلهِ وَسَلَّمَ) در خطاب به اَبُوذَرِ غِفاری (جُنْدَب بْن جُنادَه بْن سُفْیان الغِفاری. ابوذر از طایفه غِفار که از طوایف اصیل عرب به شمار می‌رود بوده و او را به واسطه نام فرزندش ذَرْ، مُکَنّی به ابوذر کرده اند) فرمود: یَا أَبَاذَرٍّ جَعَلَ اللَّهُ جَلَّ ثَنَاؤُهُ قُرَّهَ عَیْنِی فِی الصَّلَاهِ- و حَبَّبَ إِلَیَّ الصَّلَاهَ- کَمَا حَبَّبَ إِلَى الْجَائِعِ الطَّعَامَ و إِلَى الظَّمْآنِ الْمَاءَ- و إِنَّ الْجَائِعَ إِذَا أَکَلَ شَبِعَ و إِنَ الظَّمْآنَ إِذَا شَرِبَ رَوِیَ- و أَنَا لَا أَشْبَعُ مِنَ الصَّلَاهِ. ای ابوذر همانا خداوند، نور چشمِ مرا در نماز قرار داده و نماز را محبوب من نمود همانگونه که طعام را برای گرسنه و آب را برای تشنه محبوب نمود. گرسنه با خوردن، سیر و تشنه با نوشیدن، سیراب می‌گردد، اما من هرگز از نماز، سیر نمی‌شوم. ( بِحارُالانوار، ج۷۴، ص۷۷٫ بابُ الرابِع : ما أَوصَى بِهِ رَسُولُ اللهِ «ص» إِلَى أَبِی ذَر رَحِمَهُ اللهُ)

۹- تفکر: تفکر و تعقل سبب بالندگی و رشد روح و عقل می گردد و هیچ دین و آیینی به اندازه دین اسلام مردم را دعوت به تفکر و اندیشیدن نکرده است. آیات و روایات زیادی وجود دارد که انسان ها را دعوت به فکر و فهمیدن می نماید و اگر مجموعه آیات و روایاتی که در باب تفکر و عقل وارد شده جمع آوری گردد کتاب قَطوری خواهد شد.

امام حسن مجتبی (عَلَیهِ السَّلامُ) فرمود: علیکم بالتَّفَکُّرِ فإنه حَیاه قَلْبِ البَصیرِ وَ مَفاتِیحُ أَبوابِ الحِکمَهِ. بر شما باد به تفکر و اندیشیدن، به درستی که آن مایه زندگی و حیات دلِ انسانِ بصیر و کلید درهای حکمت است. (بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۱۱۵)
و نیز امام صادق ( علیه السلام) فرمود: کانَ أَکْثَرُ عِبادَهِ أَبِی ذَرْ أَلتَّفَکُرَ و الْأِعتِبارَ. بیشترین عبادت ابوذر، تفکر و اندیشیدن و پند گرفتن بود. (بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۳۲۳)عضویت کانال تلگرام در سیاهکل

انتهای پیام/

عضویت کانال تلگرام در سیاهکل

کلمات کلیدی :

انسان موجودی نا آراممیرقدیم لاهیجی
مطالب مرتبط

چه‌بسا سُخنى که پاسخش ‏سُکوت است

چرا پدر در قتل فرزندش قصاص نمی‌شود؟!

تعطیلی‌های گسترده در کشور به جهت کرونا یک اشتباه فاحش است!

آیا صیغه کردن ثواب داره؟

اربعین حسینی چه آثاری دارد؟

سناریوی شوم حذف اسامی مقدس شهداء از تابلوهای مَعابر…

دیدگاه ها

۲ ديدگاه قبلا اظهار شده است

  1. فرهنگ گفت:
    2017-06-02 در 14:21

    سلام بر شما عالم فرهیخته و بزرگوار بهره مند و محظوظ شدیم سیما تون گیرا و قلم تون شیواست

     
    پاسخ
  2. سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجانی گفت:
    2017-06-04 در 12:30

    علیکم السلام . سپاسگزارم از لطف و بزرگواری و حسن نظرتون.
    حیات و بالندگی ملت ها با فرهنگ متعالی است …
    مخلص شما : سیداصغرسعادت میرقدیم

     
    پاسخ


برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

* دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از تأیید توسط پایگاه خبری درسیاهکل منتشر می‌شود.
* پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمی‌شود.
* پیام‌های به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط منتشر نمی‌شود.
* پذیرش پیام دلیل بر هم‌نظر بودن پایگاه خبری با نظر منتشر شده نیست.

اخبار برگزیده

مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

کسب ۲ مدال طلای مسابقات فیزیک پرورش اندام شرق و غرب گیلان توسط ورزشکار سیاهکلی

اصغر ابراهیم‌نیای سیاهکلی رئیس هیئت کشتی سیاهکل شد

بازدید مسئولان از پروژه بام سبز سیاهکل؛

پروژه بام سبز سیاهکل، گامی مهم در توسعه گردشگری شهرستان

تصادف مرگبار دیگری در جاده سیاهکل به لاهیجان

با آرای ۱۶ حزب اصلاح طلب درسیاهکل؛

اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات شهرستان سیاهکل انتخاب شدند

علی علوی دیلمی رئیس شورای اسلامی شهر دیلمان شد

الحاق کامیون بنز ۱۰ تنی به ناوگان عمرانی دهیاری لیش / خرید ۴ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی در ۴ سال

شناسنامه صنعتی سیاهکل رونمایی شد/ عزم مسئولان برای حمایت همه‌جانبه از تولید

شهردار سیاهکل:

آسفالت‌ریزی ۴۵ هزار متر مربع از معابر سیاهکل/ برنامه‌ریزی برای بهسازی ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر تا پایان سال + تصاویر

  • پربازدید ترین
  • پربحث ترین
  • هفته
  • ماه
  • سال
  • درخشش مانی جمشیدپور در مسابقات قهرمانی تکواندو گیلان

  • قهرمانی خردسالان سیاهکلی در کشتی آزاد

  • کسب ۶ مدال طلا و نقره کیک بوکسینگ کاران سیاهکل در مسابقات کشوری

  • جزئیات جدید از کالابرگ آبان ماه؛ از کاهش تعداد کالاها تا دهک های مشمول

  • برگزاری باشکوه راهپیمایی ۱۳ آبان در سیاهکل

  • سوت نخستین قطار گردشگری گیلان به صدا درآمد / سفر خاطره‌انگیز ریلی در هر جمعه

  • رئیس جدید تبلیغات اسلامی سیاهکل معارفه شد

  • بازسازی معابر مسکن مهر توسط شهرداری

  • قتل درسیاهکل

  • ماجرای قتل مرد ۶۷ ساله در سیاهکل فاش شد

  • شهرداری سیاهکل از اصلاح معابر اصلی شهر پس از تخریب آسفالت خبر داد

  • تجلیل فرماندار سیاهکل از پرستاران بیمارستان غدیر

  • بازدید فرماندار سیاهکل از نانوایی‌ها

  • بررسی موانع و چالش های موجود بر سر راه شوراهای اسلامی و راهکارهای رفع آن

  • درخشش دانش آموز سیاهکلی در مسابقات کاردستی کشور

  • هوش مصنوعی و سیاهکل؛ فرصتی تازه برای شهری سبز و هوشمند

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • کسب مقام اول جهانی در پروژه‌های متاورس و هوش مصنوعی توسط تیم ایرانی به سرپرستی یک سیاهکلی

  • پاسخ فرماندار سیاهکل و مدیرکل دامپزشکی گیلان به تلف شدن دام ها در روستای جلیسه

  • تلف شدن بیش از ۳۰۰ راس دام در روستای جلیسه بر اثر بیماری/ لزوم ورود دامپزشکی کل کشور به منطقه

  • تأکید فرماندار بر استقرار دائم دامپزشک در روستای جلیسه

  • «شهید محمدرضا لاجوردی» دومین شهید سیاهکلی مبارزه با تجاوز رژیم صهیونیستی به میهن + تصاویر

  • کسب عنوان کارفرمای نمونه گیلان توسط مدیرعامل شرکت نام آور به شیر سیاهکل

  • مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

  • هفته
  • ماه
  • سال
  • جزئیات جدید از کالابرگ آبان ماه؛ از کاهش تعداد کالاها تا دهک های مشمول

  • گروسی: درحال حاضر در ایران فعالیت غنی‌سازی انجام نمی‌گیرد

  • دانشگاه های افسری ارتش دانشجو می پذیرد / پایان ثبت نام تا ۲۹ آبان

  • سوت نخستین قطار گردشگری گیلان به صدا درآمد / سفر خاطره‌انگیز ریلی در هر جمعه

  • نقره آسیابری در لیگ جهانی کاراته وان

  • درخشش مانی جمشیدپور در مسابقات قهرمانی تکواندو گیلان

  • قهرمانی خردسالان سیاهکلی در کشتی آزاد

  • افراد بدون بیمه درمانی روی تخت بیمارستان بیمه می‌شوند

  • شهرداری سیاهکل از اصلاح معابر اصلی شهر پس از تخریب آسفالت خبر داد

  • حسینی: واحد پول ملی ریال باقی می‌ماند / «قران» به‌عنوان جزء فرعی ریال تصویب شد

  • بالش بلند و کفش پاشنه‌دار قاتلان خاموش گردن / خوابیدن به شکم برای گردن بسیار مضر است

  • نظارت‌ها با هدف خدمت به مردم و صیانت از حقوق مصرف‌کنندگان ادامه دارد

  • حماس برای پایان جنگ توافق کرد / شادی فلسطینیان در خیابان‌های غزه

  • ثبت بارکد جغرافیایی (GLN) اصناف گیلان آغاز شد

  • لاوروف: تلاش‌های غرب برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران، منزجرکننده است

  • سرمربی تیم نوجوانان، من ارمغان احمدی هستم

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • چالش ‌جاده در شمال/ چرا به فکر زیرساخت‌های گیلان نیستید؟

  • اولین شهرآورد فوتبال سیاهکل پس از ۳۶ سال برگزار می شود

  • افتتاح بیمارستان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ مرکز مدرن در حوزه تشخیص و درمان سرطان

  • ۴۰۸۸ واحد صنفی در گیلان پلمپ شدند

  • تنور کم فروشی و گران فروشی نان داغ است

  • میرزا کوچک ‌با نهضت سیاسی ‌به مبارزه مسلحانه پرداخت

  • حال تالاب انزلی خوب نیست/ جلسات فقط دورهمی بود

یادداشت ها
اباذر کریمی پنابندانی

هوش مصنوعی و سیاهکل؛ فرصتی تازه برای شهری سبز و هوشمند

معین رمضانی

بررسی موانع و چالش های موجود بر سر راه شوراهای اسلامی و راهکارهای رفع آن

    • مقام معظم رهبری
    • گیلان
    • سیاسی
    • تبلیغات در سایت
    • نماز جمعه
    • سیاهکل
    • ورزشی
    • مذهبی
    • دیلمان
    • اجتماعی
    • تودیع و معارفه
    • روستاها
    • حوادث
    • معرفی کتاب
    • انتخابات
    • مناطق دیدنی
روز
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
ماه
فروردین
اردیبهشت
خرداد
تیر
مرداد
شهریور
مهر
آبان
آذر
دی
بهمن
اسفند
سال
۱۳۹۲
۱۳۹۳
۱۳۹۴
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۷
۱۳۹۸
۱۳۹۹
۱۴۰۰
۱۴۰۱
۱۴۰۲
۱۴۰۳
۱۴۰۴
Developed By

کلیه حقوق برای پایگاه خبری درسیاهکل محفوظ است. استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright© www.DarSiahkal.ir 2016 - All rights reserved

↑