• صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
    • صفحه اصلی
    • تبلیغات در سایت
    • گیلان
    • سیاهکل
    • دیلمان
    • روستاها
    • ورزشی
    • سیاسی
    • چندرسانه ای
    • مسیر گردشگری دیلمان
    • درباره ما
  • صفحه اصلی
  • تبلیغات در سایت
  • گیلان
  • سیاهکل
  • دیلمان
  • روستاها
  • ورزشی
  • سیاسی
  • چندرسانه ای
  • مسیر گردشگری دیلمان
  • درباره ما
سه شنبه ۱۳ آبان ۰۴ - ساعت ۰۲:۲۰:۴۶
تاریخ انتشار خبر: ۱۶ فروردین ۱۳۹۶
ساعت انتشار خبر: 11:14 ب.ظ

جمهوری اسلامی؛ حقیقتی شیرین یا واقعیتی؟؟؟!!!!

پایگاه خبری درسیاهکل (DarSiahkal.ir)

به قلم: مهدی کوچک پور

آیا کسی از ما می تواند ادعا نماید که فاصله بین جمهوری اسلامی موجود تا جمهوری اسلامی مطلوب از فاصله میان(ما) ی واقعی تا(ما) ی حقیقی بیشتر است؟!!

درسیاهکل/مهدی کوچک پور(عضو انجمن جامعه شناسی ایران): جمهوری اسلامی در مفهوم حقیقی خود عبارتست از شکل نوینی از یک نظام سیاسی که در آن حاکمیت مستقر از تمام ظرفیت های خود جهت تمهید بهترین شرایط برای گرایش حداکثری، باورمندانه و خودخواسته قاطبه مردم به حاکمیت تام و تمام شریعت حقه ی محمدی(ص) بهره میگیرد. به عبارت دیگر جمهوری اسلامی نظامی است که در نتیجه اراده همگانی مردم استقرار می یابد و سپس در چارچوب اراده و همراهی همدلانه مردم و وفق خواست اکثریت و هماهنگ با موازین و قواعدی دموکراتیک به مجاهدتی نرم و عاری از هرگونه تحمیل و اجبار فراقانونی و مغایر با اراده جمعی، در مسیر حاکمیت تدریجی و تکاملی موازین دینی در جغرافیای اراده و رای عموم مردم، اقدام می نماید.

با این نگاه جمهوری اسلامی یک فرایند همیشه جاری و همواره در حال شدن است که طی آن حاکمیتی که خود حاصل خواست اکثریت مردم است در روندی همیشگی و منطبق با اراده و همراهی عموم مردم در مسیر استقرار حداکثری شریعت، فرایندی تدریجی و مداوم را طی می کند. شاید پر بیراه نباشد اگر کارکرد حاکمیت و هیات حاکمه ی یک نظام اسلامی راستین را به معلم و مدرسی تشبیه کرد که اولا با خواست شوقمندانه فراگیران، بر مسند تعلیم مستقر می گردد و ثانیا در اجرای فرایند تدریس و تعلیم، همواره به گونه ای عمل میکند که فراگیران، عاری از هرگونه اجبار و اکراه به فراگیری شوقمندانه آموزه ها و آموختنی ها راغب و مشغول می شوند و با گذشت زمان و حرکت متکاملانه، از ظرفیتهای فزاینده ای برای فراگیری مفاهیم جدید برخوردار می گردند.
با این توضیحات مشخص می گردد که در جمهوری اسلامی حقیقی هیات حاکمه قبل از هر چیزی با سازوکاری مردم خواست مستقر می شود و در ادامه نیز با سازوکاری مردم خواست نسبت به حاکمیت تدریجی _ تکاملی و دموکراتیک شریعت در گستره جامعه اقدام می کند. در این نظام کارکردهای قهری و تحمیلی اولا فقط و فقط به عنوان آخرین راهکارها مورد توجه قرار می گیرد و ثانیا این سازوکارهای قهری نه در جهت مقابله با خواست اکثریت، که در مسیر صیانت از حقوق اکثریت در برابر اقلیتی بکار گرفته می شود که در صدد زیر پا گذاشتن اصول آزادی و اراده جمعی برآمده است.(به شکلی کنترل شده و منطبق با قواعد انسانی و دینی).
آنچه که تا کنون از آن گفتیم تصویری اجمالی از شکل و مفهوم حقیقی جمهوری اسلامی بود. معتقدم این تصویر از جمهوری اسلامی در حال حاضر نیز مورد خواست و حمایت اکثریت قاطع مردم ایران است.
….. و اما جمهوری اسلامی واقعی(واقعیتی که اکنون موجود است)؛
یک واقعیت(هرچند بسیار تلخ) این است که جمهوری اسلامی موجود نه تنها فاصله ای فراوان با شکل راستین جمهوری اسلامی دارد بلکه در برخی موارد حیاتی تعارضات و تضادهای ماهیتی قابل فهمی را با جمهوری اسلامی حقیقی به نمایش می گذارد. نگارنده به عنوان کسی که حاکمیت شریعت عالیه محمدی(ص) نه تنها بر اقلیم ایران که بر گستره زمین از آرزوهای بزرگ اوست و دلدادگی به حکومت ولایی را از بزرگترین داشته های خود می داند، ناگزیر است که با توجه به واقعیتهای موجود، به وجود فاصله و ناهمخوانیهای فراوان میان(حقیقت) و (واقعیت) جمهوری اسلامی اعتراف نماید.(هر چند که در تحلیل چرایی این وضعیت نامبارک، به دیدگاهی متفاوت با آنچه که تاکنون ارائه گردیده، اعتقاد دارم. من این دیدگاه را در همین نوشتار عرضه خواهم کرد.) اما در توجیه اعتقاد خود به وجود تفاوتهای مهم میان جمهوری اسلامی مستقر موجود با شکل حقیقی این نوع نظام باید بگویم که:
بحران مشروعیت مهلک ترین خطریست که نظام حاکمیتی مستقر در ایران را تهدید می کند. جمهوری اسلامی در وجه واقعی خود، در مواردی بسیار از سیاست ها و جهت گیریهای داخلی و خارجی خود از همراهی همدلانه اکثریت یا بخشی مهمی از مردم ایران بی نصیب است. انکار این واقعیت اگرچه کار آسانیست اما چنین انکارهای واقعیت گریزانه ای یقینا به ثمراتی بس نحس منجر تواند شد. نظام اسلامی و متولیان ارجمند آن اگرچه غالبا در شرایطی بسیار سخت دست اندرکار تدبیر ملکند و احتمالا در اکثریت موارد به آنچه که آن را(حق) دانسته اند، عمل کرده اند، اما یک حق مقدم بر همه حقوق دیگر این است که حاکمان نظام اسلامی بدون همراهی اکثریت مردم، ( محق) نیستند که پیگیر برنامه ها و سیاست هایی باشند که خود بحق آنها را بحق می دانند به این دلیل ساده که (حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است) و تحقق این اوجب واجبات بدون همراهی هماره قاطبه مردم با نظام اسلامی امری نا ممکن است. بعلاوه همراهی مردم با نظام و حرکت نظام بر مدار اراده اکثریت، ماهیت ذاتی و غیر قابل اغماض نظام(جمهوری) اسلامی است. نگارنده کم و بیش از پیچیدگی مفهومی و مصداقی آنچه که می گویم، آگاهم و می دانم که تصمیم سازان نظام اسلامی در مواردی پرشمار و بصورتی مستمر در موقعیتهایی قرار گرفته و می گیرند که در آن موقعیتها، تصمیم سازی موافق با رای اکثریت مردم می تواند به خسارتهای بسیار بزرگی منجر شود.

در چنین موقعیت هایی روال بر این بوده که متولیان آنچه را که خود به صلاح مردم و نظام تشخیص داده اند، انجام دهند و نگارنده نیز به برحق و سزاوار بودن این رویه ها و کارکردها معتقدم، اما همانگونه که گفتم حق بزرگتر از این سیاستهای برحق را، همراهی قاطبه مردم با آنها می دانم، زیرا در غیر این صورت؛ اولا(جمهوری) اسلامی از محتوای جمهوربت خود تهی می گردد؛
ثانیا با تضعیف هرچه بیشتر بعد جمهوریت، کلیت نظام اسلامی در معرض بحران مشروعیت قرار می گیرد؛
ثالثا ابتلای نظام اسلامی به بحران مشروعیت بواسطه بی اعتنایی متولیان به رای اکثریت، موجودیت نظام اسلامی را که حفظ آن از واجب ترین امور شرعی است، در معرض تهدید قرار می دهد، و این کارکرد خانمان برانداز، یقینا کارکردی حرام و از بزرگترین گناهان کبیره خواهد بود.
رابعا با نادیده گرفتن اراده مردم در امور مهم، امکان رشد و بلوغ سیاسی و اجتماعی از آنان سلب می شود و طبعتا در چنین شرایطی احتمال کارکردهای ویرانگر و خارج از قواعد دموکراتیک(مانند جریانات مربوط به فتنه ۸۸) و یا کارکردهای دموکراتیک عکس العملی و بازتابی(مانند حرکت انتخاباتی مردم تهران در انتخابات اسفند ۹۴ ) فزونی می گیرد.
با این توصیف به نظر می رسد که جمهوری اسلامی برای تداوم استمرار و ورود به دوره بالندگی، گریزی از جلب همراهی همدلانه اکثریت مردم ایران ندارد.

_ حرکت از جمهوری اسلامی (واقعی) به جمهوری اسلامی(حقیقی)؛ آیا ممکن است؟
به گمانم دیدگاه مطرح شده در این یادداشت مبنی بر نگرش فرایندی به جمهوری اسلامی، حرف جدیدی باشد. جمهوری اسلامی در مفهوم راستین خود هیچگاه از همراهی همدلانه قاطبه مردم بی بهره نخواهد بود و این شرط حیاتی، همواره باید مد نظر متولیان امر باشد. جمهوری اسلامی را اگر یک فرایند بدانیم، آنگاه مسیر تبدیل جمهوری اسلامی واقعی فعلی به نوع حقیقی و سزاوار آن را درک خواهیم کرد. این تحول تدریجی _ تکاملی البته کاری بسیار سخت و طاقت فرساست. جمهوری اسلامی حقیقی که تجلی حداکثری حاکمیت شریعت در یک جامعه، وفق خواست اکثریت مردم آن جامعه می باشد، برای تحقق، نیازمند یک پیش شرط دو وجهی است، بدین قرار که می آید؛
رشد و تکامل همزمان، مداوم و تکاملی(مردم) و (هیات حاکمه) در دو بعد مردم سالاری و شریعت محوری. به عبارت دیگر جمهوری اسلامی راستین، در جامعه ای قابلیت استقرار و استمرار دارد که آحاد آن جامعه و هیات حاکمه مستقر در آن، در دو زمینه دموکراسی خواهی و شریعت سالاری و یا حاکمیت توامان دین و دموکراسی و الزامات نظری و عملی مربوط به این دو به حد مطلوبی از رشد و بلوغ دست یافته باشند. تنها و تنها در چنین جامعه ایست که معیارها و ارزشهای دینی و مردم سالاری برهم انطباق می یابند و در حقیقت دموکراسی نیز با نگاه دینی و به عنوان بخشی از هویت تفکیک ناشدنی آن تعریف میشود و جمهوری اسلامی راستین تحقق می یابد. بنابراین اگر جامعه ایرانی خواهان جمهوری اسلامی حقیقی است که به اعتقاد نگارنده یقینا چنین خواستنی وجود دارد، ابتدا ضروریست تا به فرایندی بودن تحقق چنین ایده آلی باورمند گردد، و ثانیا هریک از آحاد جامعه، جایگاه فعلی و حقیقی خود را در این مسیر فرایندی و در هر دو بعد دین مداری و شریعت سالاری مشخص نماید و ثالثا همه بر این امر متفق و مصمم شویم که بهین شدن در این دو عرصه را ابتدا از خود شروع کنیم و ظرفیت های نگرش و عملکرد(همزمان دین مدار و دموکراتیک) را در خود فزونی بخشیم. با تحقق این گام ها، نظام سیاسی لاجرم با مردم شریعت مدار و آزاد اندیش، هم نوا و هم آوا می گردد.
موضوع و عنوان این یادداشت، سزاوار کنکاش بس افزونتری است اما به عنوان کلام بازپسین می گویم که:
اگر بین جمهوری اسلامی واقعی و موجود با جمهوری اسلامی حقیقی و مطلوب، فاصله فراوانی وجود دارد که دارد، این فاصله، لزوما و انحصارا فاصله ای اتفاقی، تحمیلی، نامتوقع و ناسازگار با واقعیات فردی و اجتماعی جامعه ایرانی نیست. بدین معنا که هریک از ما در هر جایگاهی که در آن مستقریم،(به عنوان یک پدر، مادر، فرزند، دانش آموز و دانشجو، دبیر و استاد، وکیل و وزیر و قاضی، مامور و آمر، رییس و مرئوس و …..) دارای یک خود واقعی در دو عرصه دین و منش و مشی دموکراتیک هستیم. یقینا در این هر دو عرصه بین خود واقعی و موجود ما و خود حقیقی و ناموجود ما فاصله قابل درکی وجود دارد. این فاصله همانقدر مذموم و شایسته سرزنش و توبیخ است که فاصله موجود میان جمهوری اسلامی واقعی و مستقر موجود تا جمهوری اسلامی حقیقی و نامحقق مطلوب!.
آیا کسی از ما می تواند ادعا نماید که فاصله بین جمهوری اسلامی موجود تا جمهوری اسلامی مطلوب از فاصله میان(ما) ی واقعی تا(ما) ی حقیقی بیشتر است؟!!
اندکی تامل شاید گرهی بگشاید. چنین باد
انتهای پیام/

عضویت کانال تلگرام در سیاهکل

کلمات کلیدی :

جمهوری اسلامیمهدی کوچک پورنظام جمهوری اسلامی
مطالب مرتبط

خالد بن سلمان پیام پادشاه عربستان را تقدیم رهبر انقلاب کرد

جمهوری اسلامی، جمهوری عزت است/ در هیچ سطحی با آمریکا مذاکره نخواهد شد

ردیه ای بر ردیه دکتر صادق زیباکلام!

کدام‌یک ایرانی‌ترند؛ کیروش یا کرباسچی؟!

تکریم منزلت بی‌خلل معلم

«حسام‌الدین» یا «حسام علیه الدین»؟!

دیدگاه ها

۸ ديدگاه قبلا اظهار شده است

  1. سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجانی گفت:
    2017-04-06 در 04:10

    به نام خدا

    ضمن عرض سلام و ادب و تبریک سال جدید(۹۶) به جنابعالی و عزیزانتون و ضمن اظهار علاقه و ارادت به حضرتعالی و تشکر و قدر دانی از مطالب شما که در سایت در سیاهکل انتشار می یابد به نحو اختصار مطلبی عرضه می دارم :

    به محضر انور عالی عارضم که اگرچه دم از واقعیات می زنید ولی مطالب مطروحه شما در باره جمهوری اسلامی ایران کمی مبتلا به توهمات و نیز خلاف واقعیات ملموس است و نظرات رهبری عزیز و التزام و استقبال مردم به نظام و جمهوری اسلامی که همه ساله در عرصه های مختلف همانند ۲۲بهمن و … بروز و ظهور می کند مغایر با نوشتار دور از واقع و واقعیات حضرتعالی است . یکی از حیاتی ترین مساله و اصل در باره نظام جمهوری اسلامی که در قانون اساسی متبلور است توجه به نقش مردم در عرصه های مختلف خارجی و داخلی از جمله انتخابات است و بحمدالله به گواهی مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای و … تاکنون این اصل یعنی اراده ملت و نقش مردم در سرنوشت خود مخدوش نشده است و در فتنه سال ۸۸ که عده ای خاین که از دشمنان انقلاب و از استکبار جهانی و … خط می گرفتند و ادعای تقلب را مطرح کردند از ناحیه ملت بصیر و رهبری حکیم و مدبِر و هوشمند تودهنی محکم خوردند و رسوا شدند . پس نظام ما تاکنون به نقش و اراده مردم اهتمام داشته است و این مطلبی که تحت عنوان رابعا ذکر نمودید یک احتمال و یا یک برداشت ناصواب و انحرافی است :
    [….رابعا با نادیده گرفتن اراده مردم در امور مهم، امکان رشد و بلوغ سیاسی و اجتماعی از آنان سلب می شود و طبعتا در چنین شرایطی احتمال کارکردهای ویرانگر و خارج از قواعد دموکراتیک(مانند جریانات مربوط به فتنه ۸۸) و یا کارکردهای دموکراتیک عکس العملی و بازتابی(مانند حرکت انتخاباتی مردم تهران در انتخابات اسفند ۹۴ ) فزونی می گیرد. ]
    باید توجه نمود که حضرت امام خمینی و رهبری عزیز حضرت آیت الله خامنه ای و … هیچگاه معتقد نبودند که نظام ما یک نظام کامل و بدور از نقایص است لکن همت و تلاش باید براین باشد که موانع پیشرفت مادی و معنوی در مسیر جمهوری اسلامی و نظام اسلامی برداشته شود . جنابعالی خیلی آرمانی و … فکر می کنید و در قیاس و انطباق توقعات تون از جمهوری اسلامی دچار برداشت انحرافی شدید…. جمهوری اسلامی ایران اکنون نیز پس از حدود ۳۸ سال از انقلاب اسلامی( با اصول خدشه ناپذیری که دارد و با خدمات شایانی که داشته و دارد) با وجود برخی نقایص و ضعف ها همچنان در حدی که متوقَّع می باشد ، جمهوری اسلامی حقیقی و واقعی به حسب خود است و ضمنا اگر خدای ناکرده انحراف اصولی و اساسی در مسیر نظام اسلامی و جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی رخ بنماید اعلام خطر نسبت به آن و جلوگیری از آن به عهده رهبری (ولی فقیه جامع الشرایط) که رکن نظام است می باشد و به دنبال آن مردم و خواص و … مکلفند که طبق وظیفه اقدام نمایند …

    دوستدارتان سیداصغرسعادت میرقدیم لاهیجی
    ۱۷ فروردین ۱۳۹۶

     
    پاسخ
    • علیرضا رویدل گفت:
      2017-04-07 در 23:47

      با سلام آقای سعادت میرقدیم . متن نویسنده را مطالعه کردم نوشتار منصفانه ای بود و البته نفد جنابعالی را هم خواندم رک و بدون رودروایسی و بی پرده باید بگویم نه تنها نپسندیدم که اگر فقط اینطور بود اظهار نظر نمیکردم ولی نقد شما را به منزله دفاع بد میدانم واین به معنی ضربه شدید تر از حمله دشمن به انقلاب میباشد و به همین دلیل لازم دیدم بگویم اگر منصف باشیم دفاع منصفانه داشته باشیم به نظام بیشتر کمک خواهیم کرد

       
      پاسخ
      • مهدی کوچک پور گفت:
        2017-04-22 در 18:01

        سلام و سپاس.
        از همراهی همدلانه شما صمیمانه ممنونم آقای رویدل گرامی.
        عزتتان جهانگیر و مرامتان مولایی.

         
        پاسخ
    • مهدی کوچک پور گفت:
      2017-04-22 در 17:56

      سلام بر روحانی اندیشمند کهن بوم گیل و دیلم.
      به اقتضای ادب ممنونم از عنایت شما و بابت تاخیر در پاسخ عذرخواهم.
      حاج آقا میرسعادت برگوار؛ در شرایط فعلی حاکم بر کلیت جامعه فخیمه ایرانی و نظام ارجمند اسلامی و در میدان مردافکن اندیشه ورزی و اندیشه سازی حول مقوله (مبانی مشروعیت و پایگاه مردمی حاکمیت ولایی) دو گروه از جریانهای فکری و افراد، با نگرشی انتقادی به وضعیت موجود می نگرند و از آن میگویند؛
      الف) گروهی که به صورت ماهوی با اصل حکومت دینی(و شاید هم اصل دین) مخالفند و رویای شوم وقوع تغییرات بنیادی در ساز و کارهای سیاسی حاکم بر ایران را در سر می پرورانند و
      ب) گروهی که درد دین دارند و سودایی تفکر و زیست شریعت مدارند. اینان نه با انگیزه ای نامقدس از سنخ گروه نخست که با انگیزه شریف (بهین سازی وضعیت موجود و کمک به حرکت تکاملی حاکمیت دینی) به طرح دیدگاههای انتقادی و خروش بر علیه نازیباییهای رایج می پردازند.
      سید والا تبار لاهیجی؛ این ارادتمند اولا از عمق جان به رهبر و مقتدایم عشق می ورزم و دلداده حکومت ولاییم و ثانیا سودای سدید و ثقیل (تقویت پشتوانه های نظری حاکمیت دینی و نظام سیاسی جمهوری اسلامی) را در سر می پرورانم. غیر از این بود اگر، به یقین موارد و مصادیق پر شماری از ابهامات و اشکالات موجود در این زمینه را قلمی و عرضه میکردم تا معلومتان آید که من نه توهم زده ام و نه بر سبیل انحرافی!!!. من البته چنین نمی کنم زیرا آن را یک خودزنی نابخردانه و حمله به خود و خودی میدانم.
      و سرانجام اینکه:
      مدعی صحت صد در صدی اندیشه ها و اندیشه ورزیهای خود نیستم ولی تداوم حرکت در این مسیر پرچالش را تکلیف خود و دغدغه خویش میدانم و بعون الله العزیز در این راه، علیرغم همه نامهربانیها و نامرادیهای فرارو، استوار می مانم. دلداده حضرت عشق: مهدی کوچک پور

       
      پاسخ
  2. حسن زاده گفت:
    2017-04-17 در 18:34

    سلام آقای رویدل نقد و اشکال آیت الله سعادت میرقدیم متین و بجا و شایسته بود پیشنهاد مینکم دوباره نکته های ایشان رو بدور از تعصب جنحی و سیاسی خاص بخونید
    بدرود

     
    پاسخ
    • علیرضا رویدل گفت:
      2017-04-19 در 02:29

      سلام جناب حسن زاده بزرگوار بنده به توصیه جنابعالی نه تنها یک بار بلکه سه بار نقد حضرت آیت الله را خواندم البته من حضرت آِت الله را نمی شناسم ولی من از شما بزرگوار سوال میکنم ۱-نویسنده نویسنده مقاله ایرابه روش یک منطق استدلالی به رشته تحریر در آورده کنش انتقادی آن یک استدلال منطقی باید باشد نه توهین . که حضرت آیت الله نویسنده را فردی متوهم میداند آیا حضرت آیت الله در کسب مدارج اخلاق حوزوی آشنا با ادبیات احترام متقابل و رعایت مروت و اصول گفتمانی نیست ۲- شما از کجا میدانید که من دارای چه تفکر سیاسی هستم که مرا متهم به جانبداری سیاسی میکنید .روش منسوخ اتهام زنی وبر خورد حذفی آیا ضد مکارم اخلاقی اسلام نیست ۳-چرا حضرت آیت الله با این رتبه علمی حوزوی از رهبری معظم انقلاب هزینه میکند .استدلال خودشان را بیاورند آیا هزینه کردن مقام معظم رهبری یک نوع تامین معاش نظری نیست ۴- به نظر شما جامعه فعلی ایران که به اقرار خو دعلمای معظم حوزه . فحشا فساد کرسنگی بیکاری بیداد میکند آیا میتوان این جامعه را جامعه ایده آل اسلامی نامید .۵-آیا جوانی که از روی دلسوزی برای آسیب شناسی جامعه مقاله مینویسد درست است که حضرت آیت الله او را منحرف بنامد آیا این کنش انتقادی حضرت آیت الله است . ومن الله التوفیق و دیگر هیچ.

       
      پاسخ
      • مهدی کوچک پور گفت:
        2017-04-22 در 18:07

        دوباره سلام و دوباره سپاس.
        از اینکه متین و مستدل به انتقادات آقایان میرسعادت و حسن زاده پاسخ گفتید، ممنونم تا همیشه.

         
        پاسخ
    • مهدی کوچک پور گفت:
      2017-04-22 در 17:59

      سلام و ارادت.
      ممنونتان خواهم بود اگر نارواییها و کژگوییهای نگارنده را از نگاه خود به شکلی روشن اعلام بفرمایید.

       
      پاسخ


برای صرف‌نظر کردن از پاسخ‌گویی اینجا را کلیک نمایید.

* دیدگاه‌های ارسال شده توسط شما، حداکثر تا ۲۴ ساعت پس از تأیید توسط پایگاه خبری درسیاهکل منتشر می‌شود.
* پیام‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نمی‌شود.
* پیام‌های به غیر از زبان فارسی یا غیرمرتبط منتشر نمی‌شود.
* پذیرش پیام دلیل بر هم‌نظر بودن پایگاه خبری با نظر منتشر شده نیست.

اخبار برگزیده

مرمت «تی تی کاروانسرای سیاهکل» آغاز شد / رطوبت به بنا آسیب زده است

کسب ۲ مدال طلای مسابقات فیزیک پرورش اندام شرق و غرب گیلان توسط ورزشکار سیاهکلی

اصغر ابراهیم‌نیای سیاهکلی رئیس هیئت کشتی سیاهکل شد

بازدید مسئولان از پروژه بام سبز سیاهکل؛

پروژه بام سبز سیاهکل، گامی مهم در توسعه گردشگری شهرستان

تصادف مرگبار دیگری در جاده سیاهکل به لاهیجان

با آرای ۱۶ حزب اصلاح طلب درسیاهکل؛

اعضای هیئت رئیسه جبهه اصلاحات شهرستان سیاهکل انتخاب شدند

علی علوی دیلمی رئیس شورای اسلامی شهر دیلمان شد

الحاق کامیون بنز ۱۰ تنی به ناوگان عمرانی دهیاری لیش / خرید ۴ دستگاه ماشین‌آلات عمرانی در ۴ سال

شناسنامه صنعتی سیاهکل رونمایی شد/ عزم مسئولان برای حمایت همه‌جانبه از تولید

شهردار سیاهکل:

آسفالت‌ریزی ۴۵ هزار متر مربع از معابر سیاهکل/ برنامه‌ریزی برای بهسازی ۱۰۰ هزار متر مربع دیگر تا پایان سال + تصاویر

  • پربازدید ترین
  • پربحث ترین
  • هفته
  • ماه
  • سال
  • قتل درسیاهکل

  • ماجرای قتل مرد ۶۷ ساله در سیاهکل فاش شد

  • تجلیل فرماندار سیاهکل از پرستاران بیمارستان غدیر

  • هوش مصنوعی و سیاهکل؛ فرصتی تازه برای شهری سبز و هوشمند

  • شهادت مأمور پلیس در لاهیجان

  • برنز المپیاد کشتی ساحلی برای نوین اقراری از سیاهکل

  • بازدید فرماندار سیاهکل از واحدهای تولیدی شهر صنعتی ازبرم

  • درخشش دختران سیاهکل در هفته تربیت‌بدنی

  • قتل درسیاهکل

  • ماجرای قتل مرد ۶۷ ساله در سیاهکل فاش شد

  • شهرداری سیاهکل از اصلاح معابر اصلی شهر پس از تخریب آسفالت خبر داد

  • تجلیل فرماندار سیاهکل از پرستاران بیمارستان غدیر

  • بازدید فرماندار سیاهکل از نانوایی‌ها

  • درخشش دانش آموز سیاهکلی در مسابقات کاردستی کشور

  • درخشش تیم هیئت شطرنج سیاهکل با دو پیروزی پیاپی

  • حضور پرشکوه «دیلمون» سیاهکل در جشنواره آیینی سنتی ایران

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • کسب مقام اول جهانی در پروژه‌های متاورس و هوش مصنوعی توسط تیم ایرانی به سرپرستی یک سیاهکلی

  • پاسخ فرماندار سیاهکل و مدیرکل دامپزشکی گیلان به تلف شدن دام ها در روستای جلیسه

  • تلف شدن بیش از ۳۰۰ راس دام در روستای جلیسه بر اثر بیماری/ لزوم ورود دامپزشکی کل کشور به منطقه

  • تأکید فرماندار بر استقرار دائم دامپزشک در روستای جلیسه

  • کسب عنوان کارفرمای نمونه گیلان توسط مدیرعامل شرکت نام آور به شیر سیاهکل

  • «شهید محمدرضا لاجوردی» دومین شهید سیاهکلی مبارزه با تجاوز رژیم صهیونیستی به میهن + تصاویر

  • مدیران محیط زیست، سازمان شهرداری‌ها، برنامه و بودجه، منابع طبیعی و استانداری گیلان به هیات دولت احضار شوند!

  • هفته
  • ماه
  • سال
  • جذب ۳۳۰ پرستار در بیمارستان‌های گیلان

  • نشست هماهنگی بزرگداشت ۱۳ آبان با حضور شهردار دیلمان برگزار شد

  • قتل درسیاهکل

  • هوش مصنوعی و سیاهکل؛ فرصتی تازه برای شهری سبز و هوشمند

  • اعلام آمادگی شهرداری دیلمان برای همراهی با هلال احمر

  • تجلیل فرماندار سیاهکل از پرستاران بیمارستان غدیر

  • شهادت مأمور پلیس در لاهیجان

  • ساعات کار کارکنان ۴۴ ساعت تعیین شد / ارجاع دوباره اصلاح تعطیلی پنجشنبه‌ها به کمیسیون

  • آموزش ایمنی و اطفای حریق توسط آتش‌نشانان در مدارس سیاهکل

  • سید کمال‌الدین موسوی رسما دادستان مرکز گیلان شد

  • هر روستایی باید بتواند در زمین خود برای نسل‌های بعدی سرمایه‌گذاری کند

  • امکان تمدید و تغییر تاریخ اعزام سربازی با درخواست متقاضی

  • برای تقویت مفاصل چه بخوریم؟ / کاهش التهاب مفاصل با تغذیه سالم

  • در تمام عقدنامه‌ها، پرداخت مهریه باید عندالاستطاعه باشد نه عندالمطالبه

  • قبل از خرید ملک آخرین وضعیت ثبتی آن را استعلام کنید + جزئیات

  • هر ۴۰ دقیقه یک خانم در ایران به سرطان سینه مبتلا می‌شود

  • موجودی اعتبار کالابرگ با سرشماره V.Refah برای سرپرستان خانوار پیامک می‌شود

  • چالش ‌جاده در شمال/ چرا به فکر زیرساخت‌های گیلان نیستید؟

  • اولین شهرآورد فوتبال سیاهکل پس از ۳۶ سال برگزار می شود

  • افتتاح بیمارستان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی؛ مرکز مدرن در حوزه تشخیص و درمان سرطان

  • ۴۰۸۸ واحد صنفی در گیلان پلمپ شدند

  • تنور کم فروشی و گران فروشی نان داغ است

  • میرزا کوچک ‌با نهضت سیاسی ‌به مبارزه مسلحانه پرداخت

  • حال تالاب انزلی خوب نیست/ جلسات فقط دورهمی بود

یادداشت ها
اباذر کریمی پنابندانی

هوش مصنوعی و سیاهکل؛ فرصتی تازه برای شهری سبز و هوشمند

معین رمضانی

بررسی موانع و چالش های موجود بر سر راه شوراهای اسلامی و راهکارهای رفع آن

    • مقام معظم رهبری
    • گیلان
    • سیاسی
    • تبلیغات در سایت
    • نماز جمعه
    • سیاهکل
    • ورزشی
    • مذهبی
    • دیلمان
    • اجتماعی
    • تودیع و معارفه
    • روستاها
    • حوادث
    • معرفی کتاب
    • انتخابات
    • مناطق دیدنی
روز
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
ماه
فروردین
اردیبهشت
خرداد
تیر
مرداد
شهریور
مهر
آبان
آذر
دی
بهمن
اسفند
سال
۱۳۹۲
۱۳۹۳
۱۳۹۴
۱۳۹۵
۱۳۹۶
۱۳۹۷
۱۳۹۸
۱۳۹۹
۱۴۰۰
۱۴۰۱
۱۴۰۲
۱۴۰۳
۱۴۰۴
Developed By

کلیه حقوق برای پایگاه خبری درسیاهکل محفوظ است. استفاده از مطالب این پایگاه خبری با ذکر منبع بلامانع است.
Copyright© www.DarSiahkal.ir 2016 - All rights reserved

↑